Hoe deden we het in januari?

afb. pixabay

Eerder deze week plaatste ik een overzicht van onze boodschappenuitgaven van januari. Daar kreeg ik nogal wat vragen per mail over aangezien ik de boodschappen in dit overzicht heb opgesplitst in categorieën. Waarom doe ik dat en doe ik dat altijd?

Om met het laatste te beginnen, nee dat doe ik niet altijd. Meestal doe ik dat met de start van een nieuw jaar één of twee maanden. De reden is om te zien wáár we precies geld aan uitgeven en of ik de verhoudingen oké vind. Toen we jaren geleden moesten bezuinigen gaven wij veel te veel geld uit aan boodschappen. Om het totaalbedrag omlaag te krijgen hielp het om de uitgaven zeer gespecificeerd bij te houden. En zag ik wat er werd uitgegeven aan afhaaleten en gemakvoer.  We aten weliswaar ook toen al overwegend gezond maar verhoudingsgewijs ging er gewoon veel geld naar niet noodzakelijke dingen.

Nu zitten we niet meer krap, er is zelfs veel ruimte maar ik doe dit elk jaar nog steeds, als een opfrisser. Kloppen de verhoudingen nog en zo nee, even opletten. Voor januari gold dat het merendeel van de uitgaven betrekking had op groente en fruit en zag ik geen vreemde dingen. Dus dan ben ik ook wel weer klaar met die categorieën.

En de rest van wat er inkwam en uitging? Dat houd ik ook al jaren bij zoals jullie weten. Het was een goede maand, er werd veel gespaard, er waren geen onverwachte verrassingen en we sloten de maand af met zelfs nog wat geld over. Onze boekhoudkundige maand begint hier op de 23e als mijn uitkering gestort wordt.

Onderstaand overzicht is een samenvatting van mijn maandoverzicht. Zodat jullie wel de verschillende posten zien maar niet alles op detailniveau. Ik heb de percentages erachter gezet om zelf te zien wat we nu aan zaken als wonen, verzekeren, variabele lasten uitgeven.

Januari
IN
UIT
%
INKOMSTEN
 4.541,50
VASTE LASTEN:
Wonen
 1.289,06
      28,38
Verzekeren
    306,58
        6,75
Vervoer
    290,70
        6,40
Abonnementen/Contributies/tv
    237,12
        5,22
VARIABELE LASTEN:
Boodschappen (voor 4 katten en 3 mensen)
    521,31
      11,48
Dierenarts
              
Kapper
              
Kleding
      36,00
        0,79
Huishoudelijke uitgaven (hema, cartridges, glazenwasser…)
      35,00
        0,77
Onderhoud huis, tuin, fiets
    132,75
        2,92
Onvoorzien/diversen (belastingdienst/pech)
              
Uitgaan/pret (vuurwerk voor oudejaarsavond)
      63,95
        1,41
Verjaardagen/ cadeaus
              
Vakantie
              
Zakgeld
    100,00
        2,20
Zorgkosten
      86,21
        1,90
Sparen/Reserveren
 1.258,75
      27,72
Aflossen
              
totaal
 4.541,50
 4.357,43
over
    184,07
        4,05

Inkomsten bestaan bij ons uit het salaris van M. , mijn WIA-uitkering, deze maand de kinderbijslag, de hypotheekrenteaftrek én een vaste maandelijkse bijdrage van oma voor het studiefonds van S en zijn judolessen. Andere maanden hebben we ook wel bijvoorbeeld vakantiegeld of een dertiende maand. Toeslagen buiten de HRA ontvangen wij niet met ons inkomen maar ik krijg wel een keer per jaar een tegemoetkoming voor medische kosten van het UWV (meestal iets meer dan €200).
Zoals jullie zien hebben we een ruim inkomen, dat zal voor de meesten van jullie die hier meelezen geen verrassing zijn. Voor die azijnzeikers die nu gaan roepen: ja zo kan ik ook sparen, aflossen, blabla! Begin lekker een eigen blog. Goed omgaan met geld heeft niet zozeer te maken met de hoogte van je inkomen maar welke accenten je legt, welke verplichtingen je bent aangegaan en of je flexibel kunt zijn als er aan de inkomstenkant of de uitgavenkant iets verandert. Toen ik jaren geleden mijn inkomen met 30% zag dalen net nadat we een veel duurder huis hadden gekocht én ik enorm veel medische uitgaven had, was er hier toch echt wel sprake van paniek. Heb ik ooit wakker gelegen omdat ik niet wist hoe de boodschappen te betalen? Nee dat niet, maar wel omdat ik bang was dat als we zo doorgingen we het inmiddels onder water staande huis met woekerpolis moesten verkopen omdat onze vaste lasten veel te hoog waren.
Wat is wat?
Wonen omvat alles op woongebied met uitzondering van het extra aflossen: hypotheek, gemeentebelastingen, energie en waterkosten.
Verzekeren: zorg, uitvaart, woonhuis en levensverzekering (gekoppeld aan de hypotheek).
Vervoer: belasting, verzekering, pechhulp, benzinekosten, onderhoud.
Abonnementen en contributies: alles waar een (contractuele) verplichting achter zit en wat niet onder de bovenste posten valt. Dus sport, telefoon, internet, gitaarles, goede doelen, schoolbijdrage, etc. De bedragen zijn niet altijd maandelijks maar staan wel vast en daarom vallen ze voor mij onder vaste lasten.
De variabele lasten zijn naast de boodschappen de uitgaven op het gebied van zorg, katten (dierenarts, vlooienbestrijding), zakgeld, kleding, pret, etc.  Wel regelmatig terugkerend maar de bedragen staan niet in beton gegoten en de hoogte ervan is wat meer te beïnvloeden dan bij vaste lasten door het gedrag aan te passen.
Wat opvalt is dat we in januari veel konden opzij zetten, maar liefst 27 %. Een deel daarvan is bestemd voor de te plaatsen dakkapel en keuken, de rest is studiefonds kind, gewone buffer en een reserveringspot voor kledinguitgaven. Omdat we veel verbouwingsplannen hebben dit jaar, gaat er tijdelijk niets naar het extra aflossen van de hypotheek.
De post contributies/tv is hoog vind ik zelf maar wordt vooral veroorzaakt door de kosten van Ziggo. En eigenlijk zit daar een besparing achter. M. had voorheen een Feyenoord seizoenskaart en die is opgezegd. Omdat we ook best aan huis gebonden zijn hebben we toentertijd gekozen voor een zeer uitgebreid tv pakket met sport- en muziekzenders. Daar wordt enorm van genoten en voor nu niet op bespaard. 
Volgende maand zal het er vast heel anders uitzien. Onze eettafel wordt geleverd en het nieuwe bed en matras van kind. Dat bij elkaar is al iets van €900. Daarnaast is S jarig in maart en gaan we op zoek naar een (tweedehands) fiets voor hem én ik heb wat extra medische kosten denk ik omdat er foto’s bij de ortho moeten worden gemaakt. Dus sparen gaat niet lukken, ik zal al blij zijn als ik niets van de spaarrekening hoef af te halen!
Hoe deden jullie het in januari?

23 gedachtes over “Hoe deden we het in januari?

  1. Ik vind jouw overzicht altijd erg interessant, want wij hebben op een paar euro na hetzelfde inkomen. De uitgaven zijn wel heel anders: vrijwel geen hypotheek (113 euro) en veel kosten voor de drie studerende kinderen (tussen de 1000-1500 euro per maand). De overige posten, zoals de boodschappen, lopen wel redelijk gelijk. Verder sparen we iedere maand 500 euro (lukt niet altijd) en lossen we 1000 af. Weer bedankt voor je inkijkje!

    Like

  2. Ik hou ook elk jaar alle boodschappen van 2 maanden bij en geef kleurtjes aan de diverse posten. Gewone huishoudelijke dingen en drogist en daarbinnen krijgen extra's, luxe en totaal onnodig allemaal hun eigen kleurtje en geeft mij lekker inzicht.
    1 maart ga ik dat weer doen, nu kan ik nog niet autorijden door operatie aan voet, dus maak boodschappenbriefjes die vriend haalt. Is wel goedkoper van er komen dus geen extra's binnen.

    Like

  3. Hier even wat beknibbelen, maar voor een mooi doel. We hebben een garagebox gekocht. Grote wens van ons , om hier nog fijner te kunnen wonen. We hebben een klein deel geleend bij familie en de eerste aflossing hierop ook alweer gedaan. Daar gaan we nog een aantal maanden mee door, dus even geen extra aflossing op hypotheek en niet sparen, maar wel een hele mooie investering, waar we graag even wat voor “inleveren”.

    Like

  4. Ik hou de boodschappen wel bij qua eten/kleding/verzorging enzo, dat doe ik altijd. Vind ik veel overzichtelijker omdat je dan kan zien waar er onnodig veel naartoe gaat.
    Wij hebben net de eindafrekening van de energie gekregen en dat is een dikke tegenvaller. We gaan even ons volledige kostenplaatje moeten bekijken!

    Like

  5. Ik ben gestopt met de boekhouding bijhouden. Het is bij ons nu wel duidelijk waar het geld heen gaat. Wel tellen we elke maand de saldi en de inhoud van de portemonnees bij elkaar op. Zo zien we hoeveel we extra kunnen aflossen. Onze maandinkomsten zijn vergelijkbaar. Die van jullie is iets hoger, maar wij krijgen geen hypotheekaftrek meer. Onze hypotheek is nu per maand 350 euro (!). Ben daar heel blij mee. Toen we hier ruim twee jaar geleden gingen wonen was ie netto boven de 850. Weer niet meer precies. Maar een deel van dat bedrag was het restbedrag van de spaarhypotheek en versneld aflossen scheelde veel. Doorgegaan met veel aflossen en nog een erfenis gehad vorig jaar die we helemaal gebruikt hebben voor een extra aflossing.
    Als ik naar jouw lijstje kijk, vraag ik me alleen af of het iets voor jullie is om zelf te sparen voor uitvaartkosten. Scheelt veel geld om dat zelf te doen.
    Voor de boodschappen (voeding, verzorging en schoonmaakartikelen) neem ik elke week 110 euro in mijn portemonnee. Daar ging ik vanochtend overheen, maar mijn week houdt normaal op bij zondag en nu heb ik op brood en bananen na genoeg in huis tot zeker volgende week donderdag. Vaak genoeg zit ik onder die 110. Tandpasta, tandenstokers enzo beschouw ik als zorgkosten.

    Like

  6. Fijn dat jullie zo'n stevig bedrag per maand kunnen sparen! Hier ging januari op zich goed, ik heb best veel recht kunnen trekken van bijvoorbeeld december. Daardoor namen we die 'min' niet mee in januari. En we konden dankzij de bonus van vriend extra sparen op de gezamenlijke rekening. Zelf heb ik deze maand ook niet veel vreemds gedaan, dus al mijn standaard spaarbedragen zijn overgemaakt. Weinig nieuws, maar dat is in mijn geval goed. Dan kunnen alle geplande bedragen worden gespaard en gaat het langzaam maar zeker door.

    Like

  7. Wat een zaligheid die lage hypotheeklasten.
    Die uitvaartverzekering hebben we toevallig nét in december afgesloten.
    Wij gingen er altijd vanuit zelf daar de kosten voor te dragen.
    Nu is onze buffer niet heel hoog op dit moment en we hebben nogal wat kosten dit jaar.
    Zou er iets gebeuren met een van ons dan blijft de ander wel erg bekaaid achter als de uitvaart zelf betaald moet worden, vandaar.
    Ik heb jaren geen uitvaartverzekering tegen normale kosten kunnen afsluiten wegens een depressie 17 jaar geleden. Dan ben je blijkbaar een risico.
    Mijn depressie is inmiddels verjaard 😉
    Zouden we nu zelf gaan sparen dan moet je wel flink sparen denk ik, je bent zo 6 tot 9000 kwijt aan een uitvaart. Ik heb geen zin dat geld nu achter de hand te houden aangezien we het goed kunnen gebruiken voor andere doeleinden.

    Like

  8. Ik moet zeggen dat het inkomen van ons zeker de helft minder is maar ook daarmee valt goed te leven. Tenminste als je oplet. Wij hadden dacht ik een goede maand achter de rug. Ik heb veel kunnen besparen alleen net op de laatste dagen van de maand hadden we onverwacht een uitgave die ik liever niet wilde. Dus een deel van het gespaarde geld is toch nog uitgegeven.

    Like

  9. Dan zou ik het ook doen. Goh, wat raar dat wanneer je een depressie hebt gehad, je als een risicogeval gezien wordt. En dan ook nog zo lang. Ik denk dat veel mensen in staat kunnen zijn een eind aan hun leven te maken in extreme omstandigheden. Depressief of niet.

    Like

  10. Je wordt naar ik begreep tot 10 jaar na het stoppen met antidepressiva als risico geval gezien. Daar loop je tegenaan met het afsluiten van hypotheken of verzekeringen. Je kunt je dan wel verzekeren maar betaalt dan achterlijk veel.
    Dus deed ik dat niet. En we hadden de afgelopen jaren wel iets anders aan ons hoofd. Maar nu was ik door overstap zorgverzekeraar zoveel minder kwijt dat ik dacht dat geld dan mooi te kunnen besteden aan een uitvaartverzekering.

    Like

  11. Dat denk ik ook zeker! Ik denk zelfs dat als je je wensen en eisen aanpast aan wat er binnenkomt er met elk inkomen te leven is.
    Maar natuurlijk is het soms wel makkelijker, sparen gaat in sommige gevallen nu eenmaal sneller met een hoger inkomen.

    Like

  12. Ons inkomen is ook de helft van dat van jullie. Maar de lasten zijn ook niet te vergelijken. We huren (en hebben ontzettend gebofd hiermee wat betreft de locatie en ook wat betreft de hoogte van de huur) en we hebben geen dure kinderen meer thuis. Dat is een grote kostenpost minder want het waren niet alleen de studiekosten maar ook de Rome- en skireizen en alles wat pubers/studenten nog meer kosten.
    De huur blijft een onzekere factor voor ons, dat is waar, maar verder hebben we het heel goed. Mijn maandbegroting heb ik niet aan hoeven passen en we hebben een goede spaarrekening gekweekt. Vanwege mijn controle (kankeroperatie met tot nu geweldig goede afloop) elk jaar, ben ik wel dik het eigen risico kwijt elk jaar maar daar sparen we voor en gaat prima. We hebben al heel veel jaren een consuminderende leefwijze en daar zijn we dik tevreden mee. Auto, elk jaar 2 weken vakantie, genoeg kleding en eten. Ruimte voor af en toe buiten de deur eten.
    Nu moet ik wel zeggen dat wij het misschien makkelijk hebben omdat we allebei snel tevreden zijn. Een stevige wandeling met een appelflap toe is voor ons een heerlijke middag 😉
    Ik vind dat jij het geweldig doet met alles wat jullie leven overhoop heeft gegooid.

    Like

  13. Wow wat een mooi overzicht. Maar wat zijn jullie weinig kwijt aan verzekeringen. Ik maak even een optelsommetje hier en kom dan uit op 773,95. Dat is voor 3 personen verzekering plus aanvullende verzekering, levensverzekeringen (2), twee auto verzekeringen, woonverzekering, verzekering van het alarm plus de meldkamer, doorlopende reisverzekering,een reservering voor de rechtsbijstandsverzekering (per kwartaal), de klassiekerverzekering van man (per kwartaal)en de uitvaartverzekering. En we hebben niet de duurste verzekeringen, door kortingen zelfs goedkope! Daarentegen hebben wij maar 99 euro aan contributies cq abonnementen (telefoon, Netflix, ANWB en de krant). En we hebben heel veel gespaard afgelopen maand. De dertiende maand, levensloop en de gebruikelijke spaarbedragen. Dat durf ik niet eens te noemen hier. Ik vind al dat ik aardig op weg ben, maar als ik het zo bij jou lees moet ik hier toch nog e.e.a. aanscherpen. Wat knap van je en weer een eye opener voor mij.

    Like

  14. Hier nu ook een inkomen van ongeveer de helft van dat van jullie. Maar al kwam er hier het driedubbele binnen dan nog zouden we het zelfde leven. Enige is dat je dan makkelijker spaart of aflost. Ik heb heel veel bewondering voor je zelfreflectie, doorzettingsvermogen en hoe je roeit met de riemen die je hebt. Als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is wat dat betreft, dan moeten ze beter lezen of hun waffel houden. Vind ik dan.

    Like

  15. Autoverzekering valt bij mij onder vervoer en bedraagt 28 euro.
    Doorlopende reis verzekering hebben we al jaren niet meer. Zo ook geen alarm verzekering, etc.
    Rechtsbijstand is inbegrepen bij lidmaatschap FNV en dat lidmaatschap (8 euro) valt bij ons onder contributies.
    Wat een klassieker verzekering is weet ik niet.
    Specifiek:
    Zorg voor3 is 214 waarvan 2 personen aanvullend.
    Woonhuis/_boedel 20,60
    Levensverzekering 39,10
    Uitvaart verz voor3 personen 32,11

    Soms kan je grote slagen maken. Wij betaalden toen wij nog een weoekerpolis met bijbehorende hypotheek hadden iets van 150 euro voorde levensverzekering.

    Bij de ANWB zit ik al jaren niet meer, zo duur. Wij zitten bij Pechhulp vakgarage. Precies dezelfde dekking en hulp als de ANWB voor 49.95 per jaar. Als je je auto niet onderhoudt bij een vakgarage is Routemobiel ook een goedkoper alternatief.

    Like

  16. Zo zie je dat leeftijd toch een hoop uitmaakt bij de levensverzekeringen want wij zijn al 58 en 60 en dan betaal je toch al een stuk meer. De doorlopende reisverzekering hebben we vorig jaar weer aangeschaft. Het ging wat beter met mij dus we zijn een paar keer kort weg geweest en met de kinderen voor ons 35-jarig huwelijksfeest.De man heeft een “klassieke” auto en die gaat minimaal 2x per jaar over de grens. Het werd goedkoper om dan een doorlopende verzekering te nemen. ANWB hebben we alleen nog voor het blad, en zit verder bij de garage die ons onderhoud doet. En ik bedacht dat jouw zoon natuurlijk nog onder de 18 is en voor hem hoef je dan geen premie te betalen, toch? Maar ik ga binnenkort toch nog maar eens door het hele lijstje. Is altijd goed om 1 x per jaar te doen. Dank je wel voor je antwoord.

    Like

  17. Qua fiets voor zoonlief, hebben wij (via MP) een fietsverhuurbedrijf gevonden die elk jaar de “oude” fietsen na een ronde onderhoud eruit doet. Waren 1 of 2 jaar oud, goede kwaliteitsmodellen, en ondertussen goed onderhouden. Voor een prijs waar je bij de fietsenmaker een veel ouder model voor kreeg. Was een fijne aankoop, merken we nu nog.
    Succes met zoeken!

    Like

  18. Wat leuk om dit overzicht te zien! Het is wel echt heel anders dan die van mij haha! Maar dit is natuurlijk ook heel persoonlijk. Mijn grootste kostenpost is maandelijks de hypotheek aflossen. Ik heb namelijk ook nog een tweede hypotheek op mijn huis genomen paar jaar geleden inmiddels weer, omdat ik dit nodig had om te verbouwen.

    Like

Zeg het maar!

