De glazenwasser

Of hij onze ramen ook even moest doen nu hij toch bezig was, vroeg hij vanuit de tuin van de buren 1,5 jaar geleden. Wij zaten al 2 jaar zonder glazenwasser nadat we de vorige de laan hadden uitgestuurd omdat ik hem eng vond. Dát had ik natuurlijk niet gezegd tegen hem – veel te eng die gozer, weet jij veel hoe hij reageert – maar ik had een lulverhaal opgehangen over crisis, geen geld en ander leed. Ik had niet voorzien dat de man voor mijn ogen in elkaar zou storten en zelfs aanbood voor de helft van de prijs het te blijven doen (dat krijg je als je zo overtuigend liegt) maar ik hield voet bij stuk en me vast aan M. die me met veel overtuiging had verzekerd het voortaan zelf wel te doen, de ramen lappen.

En dus was het in geen twee jaar gedaan. Op zich best praktisch, geen inkijk van buitenaf, maar toch. Dus klom de nieuwe glazenwasser de trap op, ging aan de slag en na afloop gaf ik hem nogal beschaamd het dubbele van wat hij vroeg aangezien het niet bepaald een snel tussendoor klusje was geweest. Ik vroeg hoe vaak hij kwam en zei dat we alleen zijn diensten voor de bovenkant voorzijde van het huis nodig hadden. De rest deden we zelf. Nou ja niet dus, maar de mogelijkheid bestaat altijd. Dát is de knieperd in mij die het vertikt geld uit te geven aan iets wat we in potentie zelf kunnen. Maar zelf kunnen doen en willen doen zijn twee verschillende dingen.

De nieuwe glazenwasser is een apart geval. In principe komt hij eens in de 6 weken. Maar soms staat hij ook na 2 weken al weer op de stoep of blijft hij zó lang weg dat ik mezelf al googlend  terug vind op de trefwoorden glazenwasser, val, trap, verdwenen, West-Friesland. Er valt geen peil op te trekken en het hangt ook een beetje af van zijn bui, volgens mij.

Consuminderaar als ik ben hield ik vast aan mijn wens alleen de ramen aan de voorkant te laten lappen tot ik erachter kwam dat de beste man niet uit Hoorn komt maar uit Bovenkarspel of Hoogkarspel (ben even vergeten welke van de Karspels). Op de fiets. Met zijn ladder. En emmer. Die dan al miraculeus gevuld is. Voor de niet kenners onder jullie van de geografie van de streek, dat is toch echt wel zo’n 50 minuten fietsen.

Dus lapt hij nu alles. En eigenlijk vind ik dat wel heel fijn. Dat is in ieder geval een klus waar we ons nooit meer druk om hoeven te maken. Alhoewel. Vorige week stond hij weer op de stoep, na 2,5 maand afwezigheid. Hij vroeg of hij na het lappen de ladder even bij ons in de tuin achter mocht laten. Hij ging naar huis en zou de volgende dag terug komen om andere Hoornse huizen te lappen. Dat scheelde fietsen met ladder op zijn rug. Tuurlijk joh, leg maar neer. En daar ligt die ladder nu. In de steek gelaten. Te wachten tot zijn baasje hem haalt. En ik me maar weer afvragen hoe het toch met de glazenwasser is……

27 gedachtes over “De glazenwasser

  1. Ja je hecht je toch aan die gasten. Haha. grappig geschreven. Zo zie men maar weer dat de humor overal is als je het wil zien. Ik herken die gierigheid wel maar aan de andere kant als het zoveel plezier geeft is het ook wat waard hoor.fijne week.

    Like

  2. Geweldig!! Apart volk, die glazenwassers! Zo hadden wij er één (op aanraden van de buuf) die regelmatig kwam. Je wist nooit wanneer maar er zat gevoelsmatig wel een regelmaat in. Alleen begon hij steeds vaker lang met de buuf te ouwehoeren waarbij nogal eens termen als “dikke tieten” en “effe wippen” vielen. Met 4 kinderen in huis vond ik dat niet echt nodig. Dus manlief (ja, ik ben ook zo'n held) stuurde hem de laan uit met de mededeling dat we het zelf voortaan deden. Enfin, in de zomer toen ik met een jas en das naar buiten ging, bleek dat de ramen dus vies waren en niet dat het erg mistig en bewolkt was. We hebben nu een ander. De regelmaat is ver te zoeken, maar ze doen het in ieder geval snel en netjes 😉

    Like

  3. Het is dat ik ruim een uur rijden bij je vandaan woon. Onze glazenwasser komt tegenwoordig ook op de fiets. Zijn ladder gaat ook mee op dezelfde fiets. Omdat hij zo vreselijk onregelmatig Kwam hebben wij de afspraak hem te appen zodra wij graag willen dat hij komt. Dat is soms heel snel en soms duurt dat echt lang. Maar wel fijn dat hij lapt op afroep. Toevallig stond hij vrijdag onaangekondigd voor de deur. Was best nodig dus prima om te laten lappen.

    Like

  4. Geweldig stukje, ik zag het hele verhaal voor me. In ieder geval hoef je voor deze glazenwasser niet bang te zijn, dat is toch mooi meegenomen!

    hier doen wij het zelf, tenminste lief die heeft zo'n systeem met zo'n uitgeschoven steel waarbij hij de 2e verdieping met gemak haalt, dat gaat bij hem altijd goed en snel. De glazenwassers hier in de regio zijn hartstikke duur dus dat scheelt weer in de portemonnee.

    Like

  5. Heel vreemd! Wel grappig om te lezen!
    Ik houd niet zo van de onvoorspelbaarheid van glazenwassers. Soms vaak, soms weinig. Te vaak voor mijn budget in elk geval 😉
    Wij betalen 7,5€ voor een raam op de 1e etage. Hij klimt de ladder niet eens op… gewoon vanaf de grond.

    Like

  6. Ha, ha, ha, hilarisch! De tranen rollen over mijn wangen! En meid, alsjeblieft, koester die glazenswassert (wat ie ook kost…). Hier in Amsterdam komt geen glazenwasser… Te hoog, te eng, te wiebelig, er kunnen geen veiligheidsbakjes vastgemaakt en ook geen kabels. Vanaf de begange grond is de 7e verdieping te hoog… Kortom; geen glazenwasser voor mij… Soms hang ik wat uit het raam om met een klamme doek en nog klammere handjes wat heen en weer te vegen, maar nee hoor, het wordt em niet… Ik moet me erbij neerleggen, maar ik vind dat lastig… Geniet van je schone ramen! ;-)))

    Like

  7. Ik heb een spelfout in je blog ontdekt. De laatste spelfoutloze blog die er was, haha. Jij leeft tegenwoordig wel echt een heel losbandig leven hè 😉
    Wel briljant die glazenwasser van je. Ja, ik kan me voorstellen dat er een heel groot stuk van zijn winst anders wordt 'opgegeten' door het busje.

    Like

  8. In de zeventien jaar dat ik hier woon was de voorkant boven nog nooit gedaan. Tot afgelopen zomer er ineens herrie in de tuin was, ik buiten ging kijken en iemand mijn slaapkamerraam stond te lappen. Een voor deze buurt vreemde glazenwasser. Ik riep hem toe dat ik geen glazenwasser heb en wil …maar hij zei”dat geeft niet, ik maak het wel af”. Omdat het écht vreemd was en ik zelfs even dacht dat het een voorbereidende actie van het boevengilde was heb ik het wel gemeld aan de politie.

    Like

  9. Whahaha, wat apart joh. Wel leuk om te lezen voor ons. Ik zou eigenlijk ook wel een glazenwasser willen. Zo hekel aan ramen wassen. En als ik het doe, zitten er zoveel strepen op dat het niet veel beter is dan daarvoor.

    Like

  10. Het gaatoch hier in Zuid Holland net zo met de glazenwassers. Desondanks erg blij dat ze het doen gezien de mate van energie. Wel moet ik nog steeds slakken van het bedrag.

    Like

  11. Geweldig verhaal. Weet trouwens niet in wat voor buurt je woont. Losliggende ladders schijnen ideaal te zijn voor inbrekers 🙂
    Onze glazenwasser wast voor een klein bedrag de bovenverdieping. De ramen van ons dakkapel, waar ik zelf met geen mogelijkheid bij kan doet hij dan weer niet. Heel jammer

    Like

  12. tsja hier net zo hoor…. en dan kan je wel een nieuwe hebben maar is de vraag maar met de wasmafia (kijk maar es bij radar in t forum)of dat een lange overeenkomst gaat worden. Je zou altijd eens kunnen vragen bij de wijkagent of die weet hoe en wat, want een trap zo in je achtertuin maakt het ook t inbrekersgilde in je buurtje makkelijk. En anders dit stukje insturen in je wijk aan wijk krant (want inderdaad net een column) en daaronder of boven de vraag wie weer waar ik m kan vinden zodat ie de trap kan weghalen?
    Gr Petradepooh

    Like

Zeg het maar!

