Goede voeding

Laatst vroeg een lezer mij waarom ik niet meer paleo at en wat ik nu dan wel at. En in dezelfde week vroeg een andere lezer mij per mail of het mij geholpen heeft, al die diëten. Misschien leuk om daar nu eens op in te gaan.

Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik last van een aantal voedselintoleranties. Ik verdraag geen lactose en gluten en heb dat jaren geleden al geschrapt. Ik eet zo gezond mogelijk, vers en onbewerkt en zo veel mogelijk suikervrij en veelal biologisch. Dat doe ik eigenlijk al jaren.

Na een paar jaar Paleo eten ben ik daar enige tijd geleden mee gestopt. Ik schreef daar al eerder over maar in het kort komt het erop neer dat het me niet de gezondheidswinst bracht waar ik op had gehoopt, namelijk meer energie. Geef het tijd, kan je dan zeggen maar ik vind een paar jaar lang genoeg om iets te hebben geprobeerd. En zoals het altijd gaat in het leven, als het resultaat waar je op hoopt uitblijft, dan gaat de uitvoering je tegenstaan. Ik zag steeds meer nadelen. Want paleo eten kost best veel organisatie en geld en ik vond dat ik erg veel van mijn nogal beperkte energie bezig was met eten maken, ik vond het steeds onhandiger dat ik wel zo at en de rest van het gezin niet. Kortom, ik zocht excuses om er mee te stoppen en vond die te over. Waarbij ik niet wil beweren dat paleo niet werkt, maar wel dat het nu voor mij op dit moment in mijn leven niet doet waar ik op hoopte.

Ik las bij een aantal Paleo facebookgroepen jubelverhalen van mensen die wel opknapten, meer energie kregen en ook nog afvielen. Bij mij gebeurde dat niet. Ik voelde me niet slechter maar ook zeker niet beter. Doe ik het dan wel goed, vroeg ik me af. Zo denken is bij mij een glijdende schaal de verkeerde kant op. Dus stapte ik over op het auto immuunprotocol. Werkte ook niet. Gaps! Ik moet het Gapsdieet proberen! Maar allejezus, alle jubelverhalen ten spijt, ik draaide er alleen maar in mijn hoofd nog meer van door. Een ayurvedisch dieet, dat is het! Fodmap! En zo ging ik maar verder….

Misschien is er voor mensen die eerst heel anders aten, heel veel gezondheidswinst te behalen als ze paleo gaan eten. Maar ik at al jaren glutenvrij, lactosevrij, suikervrij, vers en met de nadruk op groenten. Voor mij was de overgang in die zin niet eens zo groot. Alleen wel weer zo groot dat het me ging tegenstaan. Eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Ik wil niet meer bij elke hap moeten nadenken of dit wel verantwoord is.

Helpt goede voeding om je gezondheid te behouden of terug te krijgen? Ja, dat kan absoluut, dat denk ik zeker. Maar wát goede voeding is, dát verschilt per persoon. Er is niet één dieet dat geschikt is voor een ieder, zo weet ik uit eigen ervaring. Iemand met andere gezondheidsbagage en een andere voorgeschiedenis heeft misschien heel veel baat bij paleo, GAPS of een ayurvedisch dieet. Mijn bagage is dat ik snel overprikkeld ben, snel doorsla en niet meer op een normale manier tegen eten aan kan kijken. Na al die diëten weet ik inmiddels dat ik te obsessief ben om daar relaxt mee om te gaan. Het triggert me te veel omdat ik erg kan doorslaan en veel te veel ga denken in goed en fout eten. En dát is nu net niet de bedoeling want mijn grootste probleem is dat ik dingen niet goed ontspannen kan aanpakken en juist meer moet loslaten. Een streng en best bewerkelijk dieet als paleo werkte dus op die manier voor mij wat averechts. Want je mag veel niet en je moet altijd vooruit denken en plannen. Voor een ander doet het misschien wonderen, voor mij niet.

Ik eet nu dus ‘gewoon’ veel vers voer, wat vis, kip en vlees en regelmatig vegetarisch. Ik eet aardappelen en rijst en soms glutenvrije pasta. Ik maak mijn eigen lactosevrije yoghurt en geniet daarvan en eet heel soms iets met suiker, gewoon omdat ik er zin in heb. Ik bak mijn eigen glutenvrije brood van teffmeel en het is prima zo. Iedereen die me iets anders adviseert bedank ik tegenwoordig voor de tip en leg het dan naast me neer.

Soms weten mensen de boodschap zo te brengen dat het wel of niet beter worden volledig afhangt van het stoppen met koffiedrinken/suiker eten/zuivel eten/ blabla. Het gaat naar mijn mening niet om die ene bak koffie of glas wijn maar om hoe je je in het algemeen gedraagt en voedt. Het is een geheel dat soms uit balans kan zijn. Iemand die kookt uit pakjes en zakjes en elke dag een pak koek naar binnen werkt, zal inderdaad veel gezondheidswinst halen denk ik door het dieet aan te passen naar paleo of een andere eetwijze waarbij de nadruk meer ligt op vers en onbewerkt.

Kom ik op het volgende punt: de oorzaken van mijn ziekzijn. Als je niet lekker in je vel zit dan kan het natuurlijk enorm schelen als je beter gaat eten. Dat denk ik echt. Alleen bij mij is het wel meer dan niet lekker in mijn vel zitten, ik ben ziek. Mijn ziek zijn is niet veroorzaakt door mijn eetpatroon, daar durf ik wel mijn hand voor in het vuur te steken. Mijn voedselintoleranties zijn een gevolg en niet de oorzaak.  Daarom denk ik dat ik me beter kan focussen op de oorzaak (in het brein gelegen) omdat ik hoop/geloof/denk dat als ik dat aanpak, de rest zal volgen. Voor wie het niet weet: ik hang de theorie van Ashok Gupta aan die zegt dat ME een neurologische aandoening is waarbij er allerlei lichamelijke processen spaak lopen. Dus focus ik mij tegenwoordig vooral op mijn brein en op de manier waarop ik dingen doe (langzamer, met aandacht, zonder kracht te gebruiken). Dingen die me voor nu teveel triggeren nuttig ik niet (lactose, gluten) of doe ik niet (voor mij ingewikkelde diëten volgen).

Mijn darmen zijn wel een goede leidraad. Hoe reageer ik op iets? Met hoe ik nu eet, poep ik als een zonnetje en heb geen krampen of diarree of buikpijn op een enkele uitzondering na, zoals nu ik dit schrijf heb ik last van een glutenfout en zit ik op de blaren (of op de plee het is maar hoe je het bekijkt….). Maar reageer ik ergens goed op? Vind ik het lekker? Ja, dan stop ik het graag in mijn mond.

Buiten dat is er nog iets best belangrijk als we het over eten hebben. Dat is hoe iets verzadigt en bevredigt. Voor mij is het mondgevoel heel cruciaal. Toen ik helemaal geen koolhydraten als brood of rijst of pasta at, miste ik dat enorm. Ook al vond ik de pasta die ik draaide van courgetteslierten best lekker. Ik miste gewoon die rijstkorrel, het gevoel in mijn mond. En na 2,5 jaar miste ik dat nog steeds. Ik kies ervoor om dat niet meer te negeren.

Wat eet ik dan op een dag?
Ontbijt kan zijn:

  • pap van amandelmelk met glutenvrije havermout. Ongezoet maar wel opgeleukt met kaneel of soms een halve banaan 
  • soms wat fruit met een gekookt eitje
  • roereieren met ham of zalm
  • of als ik geen trek heb alleen koffie met een plens kokosmelk

Lunch:

  • zelf gebakken brood van teffmeel met als beleg harde kaas of tomaat/komkommer maar ook wel gewoon pindakaas of appelstroop
  • restjes van het avondeten of soep

Avondeten:
Zoals ik hierboven schreef. We eten om de dag vegetarisch. Als we vlees of kip of zo eten, dan is het niet veel. De nadruk ligt op groenten en daarbij eten we dan wat rijst/aardappelen/wraps met vlees/vis/kip…

Tussendoor:
Meestal een grote bak gemengd fruit met zelfgemaakte yoghurt. Ik heb een yoghurtmaker waarmee ik 24 uurs yoghurt maak, daar is de lactose uit verdwenen. Als starter gebruik ik 3 eetlepels hele dikke biologische yoghurt van het merk Pur Natur die ik meng met 750 ml. lauwe melk. Dat doe ik in de yogurtmaker (ik heb er eentje van easy yo) en 24 uur later kan ik het in de koelkast zetten. Na 12 uur is het dan goed ingedikt en heerlijk.

Lekkernijen:
Snoepen doe ik soms in het weekend, als ik een taartje bak maar ik heb daar niet eens veel behoefte aan. Ik heb dit jaar welgeteld tot nu toe een keer een taartje gebakken. Ik neem wel een paar keer per week een stukje pure chocola. Alcohol drinken doe ik niet momenteel, dat valt verkeerd.

Mijn weg naar meer gezondheid is er een van loslaten besef ik me inmiddels, niet altijd de beste willen zijn, meer pret en ontspanning in plaats van moeten. Methodes en manieren die hier haaks op staan, hebben bij mij een averechts effect. Leven en eten volgens allerlei ge- en verboden doet het hem niet bij mij. En als ik eet op de bovenstaande manier en daarbij ook mijn darmen en buik als leidraad neem, dan is dat goed genoeg, voor mij.

(bron afbeelding Pixabay)

18 gedachtes over “Goede voeding

  1. Een van de voordelen van mijn operatie is dat ik het obsesief zoeken naar de gezonde levensstijl heb los gelaten. Ik eet gezond want ik kan niet veel eten dus wat er naar binnen gaat moet en gezond en het liefst vol eiwitten zitten. Af en toe zondig ik..en verder heerlijk die rust in mijn hoofd!

    Like

  2. Zo helder! Ik snap je helemaal.

    He, nav je blog laatst over visualiseren en nu weer, vraag ik me de hele tijd af of jij je ziek als een soort weeffoutje in je lichaam of brein ziet. Dat je brein je fopt en je het dan terug moet foppen om te genezen? 🙂

    Alle goeds!

    Like

  3. Idd het laatste. In de theorie van Gupta wordt ME veroorzaakt door een getraumatiseerde amygdala, dat deel van het brein dat alarm slaat als er gevaar dreigt.
    De stoplichten staan als t ware te strak afgesteld. Dat zou terug gedraaid kunnen worden door de stoplichten te leren wanneer t sein wel en niet op rood mag, kort en geel erg veralgemeniserend gezegd.
    Waarmee ik niet zeg dat het een psychische aandoening is. Het is een neurologische aandoening.

    Like

  4. Voor mij hoef jeje niet te excuseren of uit te leggen. Je bent al jaren heel bewust bezig en jouw eigen ervaring is een goede leiddraad. Heb zo ongeveer dezelfde weg afgelegd, en kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik moet inzetten op meer uithoudingsvermogen en gezondheid, door voeding en/of oefentherapie of zelfs hinten op een psychisch beeld. Doet zeer, maar bewijst alleen maar hun onbenul, niet mijn inzet. Ik denk dat de oorzaak bij mij een aantal zaken zijn die elkaar versterkt hebben en die neurologisch van oorsprong zijn, merendeels.
    Laten we onze eer niet hoeven te verdedigen.

    Like

  5. Herkenbaar ; na jaren experimenteren met voeding en dieten ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Als je al zo weinig energie hebt is het niet echt leuk om het grootste deel daarvan aan de maaltijden te besteden ( om nog maar niet te spreken over de tijd die het kost om dingen uit te pluizen mbv internet ) .
    'Onderzoek alles, behoud het goede' , en voor mij is dat zeker gezond en gevarieerd eten, zonder pakjes of zakjes, zoveel mogelijk biologisch en met weinig suiker, zuivel,gluten. Maar ik heb geen zin meer in de stress die het bezig zijn met hét perfecte dieet me gaf.

    Gezondheid/ dieet blogs op internet lijken me regelmatig te ver doorgeschoten , als moderne religies . Terwijl niemand het overzicht heeft over ALLE factoren die samenspelen bij het ontstaan of voortduren van ziektes. En voor geen enkel dieet geldt waarschijnlijk 'One size fits all'.

    Like

  6. Hahahah .Die ga ik er in houden .Je typefout. Geel of Oranje kan ook .Ik denk bij stoplichten aan rood of groen. De paden op de mindmap. Word het leven misschien nog relaxter van 😉 Groet Marije

    Like

  7. Interessant die theorie van Gupta. Had ik nog niet bekeken tot nu toe.
    Hebben die dvd s jou veel geholpen of is er een goede site waarop je deze info ook kan nalezen en oefeningen kan doen? Ik kamp ook met vermoeidheid, al lang. Gedachten kunnen sterk zijn. En veel veroorzaken. Gr Anne

    Like

  8. Volgens mij eten wij op juist dezelfde manier… Alleen kan ik geen kaas of yoghurt eten, ook niet zonder lactose. Al doe ik het soms wel, oeps.
    Ik heb ook een tijdje paleo geprobeerd maar ik miste eigenlijk ook wel de aardappelen enzo. Ik moet wel toegeven dat ik tijdens mijn paleodagen nog wel rijst en havermoutpap at dus ja, misschien heb ik het niet helemaal goed uitgetest. Nu eet ik terug aardappeltjes, heeeeeerlijk haha. Maar wel altijd met veel groenten erbij.

    Like

  9. Ik merk ook dat sommige situaties of herinneringen me af en toe in paniek laat slaan (amygdala hijjack), en dat dat bizar veel energie kost en geen goede beslissingen oplevert. Misschien iets minder bizar dan bij jou, maar een mens moet altijd baas-boven-baas hebben, toch?
    Voor mij heeft het veel geholpen dat ik (door een goede vriend) bepaalde gedachten kan accepteren, en daardoor kan meegaan in de lievigheidsjes van meman. En door lievigheidjes kalmeert mijn amygdala….
    Dus de huisregels hier gaan o.a. over knuffeltijden, kopjes thee, tijd om gezellig met elkaar te zitten, enzo ;-). Ik merk dat het me niet alleen op die momenten goed doet, maar ook dat ik langzamerhand een rustiger mens wordt. Die weer makkelijker contact legt, en dus meer tips krijgt van anderen, etc, etc.
    Langzaam omhoog in de levensspiraal.

    Herken je hier iets van? Of vreet het ME-monster toch altijd wel alle energie of vooruitgang weg?

    Like

  10. Het lijkt me heel lastig om te moeten eten zoals jij doet, met al die beperkingen. Dat je dat al jaren doet en er zo positief over bent vind ik heel erg knap. Ook dat je zo gevarieerd en gezond eet. Ik ben overtuigd dat jij heel goed inschat wat goed voor je is.

    Ik heb zelf een ernstige vorm van de ziekte van Crohn (een autoimmuunziekte van het spijsverteringstelsel) en ben over de jaren ook van paleo tot veganisme gegaan.

    Mijn conclusie is hetzelfde als de jouwe, ik ben ziek (met een voor de wetenschap nog onbekende oorzaak) en de reacties die ik heb op voeding zijn het gevolg daar ten eerste van. Niet andersom.

    Omdat het een maag-darm aandoening is word ik doodgegooid met ongevraagde dieetadviezen, en dat kan echt heel vermoeiend zijn. Nee, een dieet van alleen grapefruits (is me serieus geadviseerd) gaat mijn Crohn niet oplossen.

    Er zijn er velen die zich schuldig maken aan het over een kam scheren van het menselijk lichaam, als het bij de een werkt moet het ook wel voor de ander werken. Zo is het helaas niet. Ieder lichaam is anders, en dus is de oplossing dat ook.

    Vooralsnog heb ik hem niet gevonden.

    Like

Zeg het maar!

