Hoe deden we het in februari?

Vanmorgen werden salaris en uitkering gestort en daarmee begon onze boekhoudkundige maand maart. Zoals ik vorige maand al schreef, was februari best een uitdaging. Nog voor de maand begon zag ik dat we niet zouden uitkomen maar ik wilde per se geen geld van de spaarrekeningen halen. Zoals jullie weten hebben we grootse plannen dit jaar (keuken, dakkapel) die veel geld kosten en dat geld moet nog deels bij elkaar worden gespaard. Geld dat er nu staat op de buffer heeft andere bestemmingen (auto, studie, geld voor vervanging hete luchtverwarming) en daar wil ik niet aankomen. Suggesties van een aantal lezers om bijvoorbeeld nu al de dakkapel te laten plaatsen door dat geld te lenen uit andere potten doe ik niet. Omdat ik een strikt onderscheid maak tussen noodzaak en luxe. Hoewel een keuken natuurlijk niet echt luxe is is de dakkapel dat wel. Maar ik ga geen gokjes wagen met studiegeld van kind of met de 5000 euro die voor de vervanging van de hete luchtverwarming bedoeld is. Het zal je maar gebeuren dat je dat geld voor de dakkapel gebruikt en prompt gaat de ketel hemelen…

Sparen dus. Alleen deze maand niet.Nou ja alleen het hoogstnodige, dus voor studie, afschrijvingen en reserveringen voor kleding. Omdat we een andere eettafel kochten, een nieuw bed en matras voor kind was het me al snel duidelijk dat we extra inkomsten moesten genereren én moesten besparen op een aantal posten omdat we anders niet zouden uitkomen.


Dat lukte heel aardig. Zie hieronder het overzicht met wat we van plan waren en wat het werd:

begroot
begroot
result.
result.
% result
FEBRUARI
IN
UIT
IN
UIT
%
INKOMSTEN (salaris, uitkering, HRA, gift, verkoop spulletjes)
4.206,90
 4.616,50
opgenomen reserveringsgeld (voor kleding)
      39,95
TOTAAL TE BESTEDEN
4.206,90
 4.656,45
VASTE LASTEN:
Wonen
1.161,41
 1.213,30
      26,06
Verzekeren (zorg, uitvaart, boedel, risicoverz.)
306,85
    338,69
        7,27
Vervoer (verz. Pechhulp, onderhoud, benzine)
308,12
    312,30
        6,71
Abonnementen/Contributies/TV/sport/mobiel
218,25
    218,25
        4,69
VARIABELE LASTEN:
Boodschappen
552,50
    416,77
        8,95
Dierenarts
0,00
              
Kapper
0,00
              
Kleding (wol voor een trui)
0
      39,65
        0,85
Huishoudelijke uitgaven (hema, inktcartiridges, glazenwasser…)
50
      29,95
        0,64
Onderhoud huis, tuin, fiets
995
 1.048,53
      22,52
Onvoorzien/diversen (belastingdienst/pech)
0
              
Uitgaan/pret
50
      30,50
        0,66
Verjaardagen/ cadeaus (fiets voor kind ivm verjaardag)
0
    270,00
        0,10
Vakantie
0
              
Zakgeld
127,5
    127,50
        2,74
Zorgkosten  (deze maand: ortho, voedingssupplementen, onvergoede zorgkosten )
75
    183,02
        3,93
Sparen/Reserveren (deze maand studiegeld, kleedgeld)
458,75
    458,75
        9,85
Aflossen
0
              
totaal
4.206,90
 4.303,38
 4.656,45
 4.687,21
over
     -96,48
     -30,76
       -0,66

Dat we irritant genoeg toch net gisteren in de min doken kwam doordat er gisteren ineens de uitvaartverzekering werd afgeschreven, waar ik die afschrijving een paar dagen later had verwacht. De verzekeraar heeft geen vaste afschrijfdatum, die varieert ergens tussen de 20e en de 26e. Zo gebeurde het dus dat er nu twee afscrhijvingen waren in een boekhoudkundige maand.

Maar verder ben ik heel tevreden. We gaven flink veel meer geld uit dan verwacht en toch is het gelukt van de spaarrekening af te blijven. Dat komt deels doordat Oma een gulle bijdrage deed aan het bed van kind én aan zijn nieuwe fiets die hij alvast voor zijn verjaardag heeft gekregen. Daarnaast verkocht ik voor € 88,67 spullen, zegde ik een abonnement op bij Elly’s Choice en ontving €20,93 reeds betaald abonnementsgeld retour. Tot slot heb ik flink beknibbeld op de boodschappen en gaf daar bijna €135 minder aan uit. Dat was ook om praktische redenen. Omdat de keuken opgeknapt wordt, wil ik niet al te veel voorraad in de kasten hebben staan want die moeten straks natuurlijk allemaal leeg worden gehaald.

Tegenvallers en niet gebudgetteerde uitgaven waren er ook. Ik moest wat terug betalen aan de oude energieleverancier, na onze overstap naar Oxxio met ingang van 2 januari. Kregen we in december na de jaarafrekening nog geld terug, nu moest ik €55 bij betalen omdat we overstapten in wat natuurlijk een koude maand was met veel verbruik. De fiets van de man moest worden gerepareerd. We kochten alvast de nieuwe tweedehands fiets voor S. die volgende week jarig is (had ik niet gebudgetteerd deze maand omdat ik dacht dat we die in maart zouden gaan kopen).  En ik had wat meer zorgkosten dan gepland die niet onder het eigen risico vielen maar gewoon helemaal niet vergoed worden.

Nu dan een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Ik hoop dan wel weer te kunnen sparen voor de dakkapel en zet in op een bedrag van €900. Of dat lukt?

Hoe deden jullie het in februari?

(bron afbeelding: Pixabay)

8 gedachtes over “Hoe deden we het in februari?

  1. Leuk om te lezen hoe een ander het doet. Wij hadden deze maand opeens € 250,= over. Hoe, geen flauw idee. Maar ik was er super blij mee. Ik budgetteer niet zo als jij maar weet wat er allemaal uitgaat en inkomt. Meestal komen we precies uit. Er is dan al wat geld naar de spaarrekening en aflossing lening gegaan. Het geld dat we deze maand over hadden is deels naar de spaarrekening gegaan en deels als extra aflossing van de lening.

    Like

  2. een prima maand 🙂 weinig gekke dingen, maand gaat bij ons van de 1e t/m de laatste dag van de kalendermaand (omdat man 4 wekelijks inkomen heeft en ik wisselend inkomen op wisselende dagen :p ) dus de maand is nog niet afgelopen. wel wat extra uitgaven buiten het begrootte maandbedrag maar dat is niet erg. dan sparen we iets minder dan verwacht deze maand. zolang we nog sparen, hoor je mij niet klagen 😉

    Like

  3. Goed gedaan!
    Wij hadden in januari en februari verschrikkelijk dure maanden met veel verwachtte en onverwachte kosten en wat wanbetalers. Eigenlijk begonnen de onverwachte kosten al in decembe, met groot onderhoud van de auto aan 1100€, vervolgens in januari de KI en verzekeringen betalen, dan een onverwachtte bijdrage van 900€ voor vernieuwing van de lift, 150€ voorschot voor isoleren van een dak, 400€ herstelling van weetikveelwat aan de auto, 1100€ voor een nieuwe boiler…en zo kan ik nog ff doorgaan. Nu verwacht ik nog 1 grote rekening van de loodgieter en dan kan ik hopelijk vanaf maart eindelijk terug beginnen sparen 🙂

    Like

  4. Ja wij hebben nog een pittige hypotheek al zeg ik het zelf.
    Contributies zijn hier oa ziggo, sport, drie mobiele telefoons, FNV lidmaatschap,bieb, gitaarlessen,krant, netflix. Dat tikt wel aan ja. Maar het zijn wel keuzes waar we blij van worden en het kan. En er valt nog zat te besparen als de nood aan de man komt 😉

    Like

  5. Januari ging goed, februari ook. Nu komt een dure maand: gemeente belasting 340€, periodiek bijdrage dierenambulance 100€, V&VN lidmaatschap 69€ en WB 95€ – allemaal extra uitgaven, dus deze maand spaar ik 500€ minder dan gebruikelijk. Maar ik hoef geen geld van de spaar rekening te halen. Dat is fijn.

    Like

  6. Jeetje wat een inkomen! Valt me nu heel erg op omdat ik moest bekijken of ik voor mijn zus borg kon staan met betrekking tot een door haar te huren huis. Moest ik dus minimaal 6x het huurbedrag aan netto inkomsten hebben, zo rond de 3800 euro! Nou met mijn AOW en klein pensioen zit ik op nog minder dan de helft.
    Ik vroeg me dus af wie zoveel inkomen heeft per maand, en dat lees ik nu hier.

    Moest het gewoon even kwijt omdat het me zo hoog zat dat die eis zo hoog is. Dat ik het uit spaarmiddelen zou willen betalen -indien nodig- werd niet aanvaard als borg.

    Like

  7. Klopt die eisen zijn best pittig en soms ook wat vreemd. Want een hoog inkomen zegt nog niets over of je ook veel geld beschikbaar hebt als het nodig is.
    Dit is overigens niet alleen inkomsten uit werk en uitkering hoor. Ook HRA, verkoop spulletjes en een gulle gift van oma van 300 deze maand. Ons gezamenlijk inkomen bedraagt 3769 (2577 voor de man en 1192 wiauitkering voor mij).

    Like

Zeg het maar!

