Zaterdag

relax

Deze week was wat chaotisch. Ik ging door mijn rug en had een oorontsteking. Dus kon ik minder doen dan normaal en dat vergde wat aanpassing in de menu’s en het huishouden hier en daar. Als je je ogen dicht doet, zie je niets en dus ook de puinhoop niet ;-).

Ik ging zoals gewoonlijk twee keer naar de huisarts voor de B12 injectie en had buiten dat ook een controle-afspraak bij de orthodontist (daarover volgende week meer).  Hierdoor bleef er dus weinig ruimte over voor Pippi-pret.

Vandaag ga ik vooral wat dingen voor morgen voorbereiden, als we S. zijn verjaardag vieren. Omdat ik tegenwoordig ga voor gemak, heb ik niets zelf gebakken. Meestal doe ik dat wel – alleen al vanwege het feit dat ik geen gluten eet – maar nu kocht ik bij ah-online glutenvrije kokosmakronen voor mezelf en daar verheug ik me enorm op. Want dat is toch echt wel 8 jaar geleden dat ik zoiets at. Ik ben snel tevreden :-). De mannen gaan vandaag vlaai halen en ik ga in etappes koken. Ook hier ga ik voor gemak. Vaak maak ik veel verschillende hapjes, maar nu even niet.

Ik maak een grote pan met pittige tomaten-gehaktsaus met pompoen, mango en koriander.  Dat eten we met rijst. En daarbij een salade met in de oven geroosterde paprika. Die marineer ik na het afkoelen in de knoflookolie. Op de dag zelf gooi ik voorgesneden sla in een grote schaal, doe de paprikastukjes er over heen, wat geschaafde Pecorino kaas erbovenop, bak met olijven erbij, wat tomaten en klaar.

Voor mij is dit een hele eenvoudige maaltijd, gezien mijn kookverleden en mijn neiging om volledig door te slaan. Dat ik nu kies voor iets dat goed te behappen is qua energie en uitvoering, is een grote overwinning. En het bezoek zelf vindt alles best is de ervaring, dat schuift alles met veel overtuiging naar binnen. Ik ben het meestal zelf die moeilijk doet en van alles erbij gaat koken/bakken. Maar nu dus eens niet. Ik ben helemaal zen. Of doe alsof. Voor het eindresultaat, een relaxte fijne verjaardag, maakt dat niet uit.

Kortom, ik heb morgen een paar doelen: kind een fijne verjaardagsviering bezorgen, bezoek wat lekkers en gezelligheid voorschotelen en zelf niet volledig doordraaien. Dus gooi ik er wat extra meditaties tegenaan dit weekend.

Fijn weekend allemaal! Wat zijn jullie plannen?

 

10 gedachtes over “Zaterdag

  1. Wordt vast een gezellige dag morgen , en ook nog met lekker eten…yummm ! Ben nogal nieuwsgierig naar die pittige tomatensaus met pompoen en mango . Als die ‘op gevoel’ gemaakt kan worden , vergelijkbaar met een pastasaus , dan ga ik die combinatie ook eens proberen. Maar mocht er iets speciaals moeten gebeuren met één van de ingredienten ( de pompoen? ) dan hou ik me aanbevolen voor een tip. ( ik heb al even op je oude receptenblog gekeken, maar zag dit recept daar niet bij staan ) .
    Hoop dat je rug, oor en evt. andere ongemakken zich dit weekend een beetje gedeisd houden .

    Liked by 1 persoon

    • Het zit hem vooral in de kruiden. Ik bak ui en knoflook, doe dan het gehakt erbij. Dan voeg ik kaneel, gedroogde munt, chilipoeder, sambal, cayennepeper toe en gezeefde tomaten. Breng dat aan de kook en dan voeg ik de pompoenblokjes toe. Als die bijna gaar zijn, doe ik er mangoblokjes bij. Bij het opdienen bestrooien met verse koriander, serveren met rijst of pitabroodjes/stobrood.Ik heb het al heel vaak gemaakt, het is ideaal voor grotere gezelschappen en het staat idd niet op mijn kookblog bedenk ik me nu.

      Like

      • Dank je wel, Martine. Ik ga ‘m zeker een keer proberen. Ik ben niet zo’n goeie improvisatie-kok maar dit zou moeten lukken. De ingredienten spreken me echt aan en het is een leuke variatie op wat wij graag maken.

        Liked by 1 persoon

  2. Ook een verjaardag hier. En wij doen nog makkelijker. Soep uit blik met brood en smeersels. Voor wat kinderen is er ovenfriet en er zijn nog kiphapjes etc. Dus wat jij maakt is al heel wat. Fijne dag en iedereen is vast tevreden met wat jij hebt gekookt.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

