Saldo bankrekening

sparen

(bron afbeelding Pixabay)

Onze financiële administratie werk ik regelmatig bij. En daarmee bedoel ik dat ik toch zeker wel één keer per dag of om de dag  inlog op de site van internetbankieren en dan die af- en bijschrijvingen die er zijn, bijwerk. Omdat ik vorige week nogal werd opgeslokt door het omzetten van mijn blog naar WordPress en het onder de knie krijgen van  een heel nieuwe sitehosting (noem je dat zo?), had ik 5 dagen niet gekeken op onze rekening.

Dat was even schrikken. De laatste keer dat ik keek was het saldo €2550 en ‘ineens’ was het nog maar €750. Gelukkig was het allemaal goed te verklaren. Veel afschrijvingen zijn zo gepland dat ze na uitbetaling van de uitkering en het salaris vallen. Ook was de hypotheek afgeschreven, dat alleen slaat een gat van €980. Als ik net als normaal alle dagen had gekeken, zou de schrik veel minder zijn geweest.

Vorige maand konden we niet veel sparen door een heleboel extra kosten maar deze maand hoopte ik wel flink geld opzij te zetten. Ik heb daarom in ieder geval na de uitbetaaldagen meteen €900 naar de spaarrekening voor de dakkapel en renovatie keuken overgemaakt. Want zodra het daar staat geparkeerd word ik meestal toch wat voorzichtiger met geld uitgeven is mijn ervaring. Ik heb namelijk weinig zin om het terug te boeken. Maar  nadat ik dat geld naar de spaarrekening had overgemaakt, deed M. de mededeling dat de auto voor onderhoud naar de garage gaat komende vrijdag dus grote kans dat ik het toch weer moet terug boeken. Zoals jullie merken is de communicatie hier optimaal 😉

Qua verkopen verwacht ik niet heel veel deze maand, ik ben bijna door mijn te verkopen dvd-series heen. Er staat nu nog voor €26 aan betalingen uit. Dat is niet heel veel natuurlijk, maar alle beetjes zijn meegenomen. Dat geld maak ik ook over naar de spaarrekening voor de dakkapel/keuken. Doe ik dat niet dan verdwijnt het op de grote hoop en dat vind ik zonde. Er staat nu € 3865 op deze spaarrekening. Het doelsaldo is  €6500, dus we moeten nog even flink door sparen.

Hoe vaak controleer jij het saldo van je bankrekening?

16 gedachtes over “Saldo bankrekening

  1. Ha, welkom bij WordPress 🙂
    Ik check mijn bankrekening zeer regelmatig, want ik hou al mijn maandelijkse uitgaven bij. Ik merk soms wel dat ik het overzicht een beetje kwijt ben, omdat ik meerdere rekeningen heb.

    Like

  2. 2-3x per week en eigenlijk is dat nooit schrikken. Aan einde en begin vd maand worden de vaste lasten afgeschreven dat weet ik en ik zit er vrijwel nooit naast met het saldo. Gelukkig heb ik er geen last van dat ik teveel uit ga geven als het saldo hoog is. Ik heb alles al.

    Like

  3. Wij waren helemaal ingedut qua checks. Iets met 3 maanden verbouwen, en dan nog verhuizen, en daarna ontdekken dat je een vitaminetekort hebt.
    Nu we het normale leven weer oppakken, blijkt het voor ons het makkelijkste als we 1x per week samen door de saldo’s lopen. Vaker zou fijn zijn (en doen we soms wel), maar zoveel puf (van mij) en discipline (bij man) zit er niet in. Tja, dan maar doen wat er wel kan he.
    Gelukig hebben we wel het overzicht en zijn we beiden geen grote uitgevers (en al helemaal niet als het niet kan), dus dit werkt voor ons goed genoeg.

    Like

  4. Meestal 1 keer per week. Als het salaris komt, maak ik een lijstje met de vaste lasten en eenmalige uitgaven die ik verwacht die maand. Ik pak dan echt de kalender erbij en plan zelfs bedragen voor kinderverjaardagen (7 euro) en overblijfkosten (soms ‘maar’ 3 euro) in. Dit geeft mij dan al een indicatie hoe we er die maand voorstaan. Dit voorkomt verrassingen of dat er geld ‘weglekt’ zonder dat we weten waar naartoe. Sparen telt voor ons trouwens ook mee als vaste last 😉 Meestal check ik dan na anderhalve week wat er allemaal al af is en streep dat weg van mijn lijstje. De week erna nog een keer. Dan kijk ik of er dingen zijn mee- of tegen gevallen en reken uit of er nog iets extra’s naar de spaarrekening kan. Dat doe ik ook nog een keer vlak voor het nieuwe salaris komt, zodat we daarmee weer met 0 beginnen. Zo hebben we de laatste maanden toch aardig wat extra gespaard, boven op het vaste bedrag. Dat vaste bedrag omhoog doen, lijkt me minder leuk… Nu heb je altijd wat speling, maar wel een goed gevoel als je tóch zuinig bent geweest.

    Like

  5. Oh wow das idd schrikken! Nee, ik ben nogal autist in dat soort zaken. Misschien heeft mn laatste job als budgethouder voor een groot bedrijf er wel iets mee te maken, maar ik check de bankrekeningen meermaals per dag en minimum 1 x om de dag. Anders wordt ik heel erg onrustig.
    Er is hier ook niet 1x per maand een groot bedrag dat binnenkomt, maar verspreid over de maand vele kleine bedragjes. Ook de uitgaven zijn over de hele maand verspreid.
    Dat zal mijn rusteloosheid op dat vlak wel een stukje verklaren denk ik 🙂 niets mis mee om vaak je saldo te checken vind ik. Das eens iets anders dan elke dag uren aan de telefoon hangen ofzo 😉

    Like

  6. Ik kijk ook een keer per dag, soms vaker maar alleen als ik iets extra wil checken. Verder heb ik gewoon in een boekje het variabele bedrag staan wat ik per maand uit mag geven en daar haal ik iedere keer de pinbedragen af. Ik weet dan beter wat ik in die categorie nog te besteden heb omdat op de rekening ook het geld voor de vaste lasten staat. Als ik dan maar gewoon zou pinnen zonder dat bij te houden dan raak ik het overzicht kwijt. Voor mij werkt dit goed. Zo halverwege de maand kijk ik even wat er nog aan vaste lasten afgeboekt moet worden en of het variabele saldo in het boekje nog wel klopt. Deze maand ga ik proberen van het variabele saldo over te houden, want mijn katje moet voor de tweede keer dit jaar geopereerd worden. Eerst aan haar oor en nu aan haar tanden. Dat geld heb ik ruinschoots hoor, maar het zou leuk zijn als ik het van de besparing kan doen. Als overtuigd consuminderaar zoek je soms weer een uitdaging he, anders wordt het zo saai. 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Ik vrees dat ik het toch helemaal niet zo regelmatig nakijk. Ik hou wel wekelijks de winkelbriefjes bij, maar vaste rekeningen enzo bekijken we aan het einde van de maand.

    Like

  8. Om de 2 dagen ongeveer. En op de dag dat ik verwacht dat het salaris gestort wordt elk uur, tot het erop staat ;-D (verder ben ik helemaal niet ongeduldig hoor)

    Like

  9. Mooi plaatje 🙂 Die heb ik ook al eens gebruikt.
    Ik check mijn saldo dagelijks op mijn telefoon, gewoon voor het gemak. Meestal is het geen verrassing, maar soms wordt er ineens iets afgeschreven waar ik dan toch wel van schrik. En dan ben ik blij dat ik het direct zie.

    Like

  10. Elke dag, een keer of drie. Behalve als ik het zomaar een dag of twee vergeet. En als ik me dat bedenk schrik ik me lam, haast me naar de telefoon en jawel hoor… eigenlijk is alles precies zoals het elke maand is: van vol, naar bijna leeg, en weer vol 😉

    Like

  11. Elke dag even op de app. Soms werk ik dan het Excel sheet gelijk bij. Maar 1 x per week doe ik het via de PC, dan log ik in en maak ik ook een print die ik naast mijn Excel sheet leg om te kijken of ik alles heb verwerkt en we up to date zijn.

    Like

  12. Manlief kijkt een aantal keer per week naar zijn rekening, daar gaan alle vaste lasten af. Ik controleer mijn rekening of er voldoende oo staat voor we naar de winkel gaan. In de afgelopen maanden was dit de bouwmarkt. Vraag dan aan manlief wat hij denkt nodig te hebben en zorg dat er 100 euro extra op staat wat hij meestal ook nodig heeft hahah. Ons geld gaat op het moment naar klusmaterialen zeker zo’n duizend euro per maand. Stiekem kan ik niet wachten tot het af is en het geld gebruikt kan worden om af te lossen en te sparen,

    Like

  13. Ik kijk meerdere keren per dag even op de bank ap. Ik kijk of er rare dingen op staan en zorg dat betalingen die gebudgetteerd waren overgeboekt worden van de spaar naar de lopende rekening. Eigenlijk heb ik nooit verassingen. Ik ben dit gaan doen nadat 600 euro van de rekening geschreven was door een ons onbekend bedrijf. Achteraf bleken ze al diverse keren 1 cent geboekt en weer afgeboekt te hebben. Gelukkig hebben wij dit bedrag terug gekregen van de bank na een maand of 4. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik iedere dag kijk naar hoe het ervoor staat.

    Like

Zeg het maar!

