Dibbesdingen

img_20170220_082854

Na het drama in december duurde het even voor Dibbes weer het mannetje was. Met drama bedoel ik het dierenartsbezoek  voor een gebitscontrole met een grote emotionele nasleep. In november bleek tijdens de reguliere jaarlijkse controle dat zijn gebit in slechte staat was. Dat was het jaar ervoor ook al het geval en er zijn toen onder narcose twee kiezen getrokken. Nu wéér kiezen eruit halen terwijl het beest nog niet eens 7 is, vond ik geen fijn idee. Op zich is de slechte toestand van zijn gebit natuurlijk helemaal niet vreemd met zijn verleden.

Voor de zekerheid werd een ingreep gepland voor in december. En in de tussenliggende tijd mocht ik proberen de staat van zijn gebit te verbeteren. Dat deed ik vol overgave met tandpoeder, massage van zijn wangen en speciale brokken en groot was de opluchting dat de geplande ingreep niet door hoefde te gaan.

Dibbes in een mand krijgen is een drama. Dat lukt alleen met drugs. Voorheen was het dan zo dat eenmaal in de mand, alles wel redelijk soepel liep maar nu was het in de auto de hel. Hij werd volledig hysterisch. Na thuiskomst herstelde hij niet echt en toen de volgende dag de schilder op de stoep stond en de voorkant van ons huis ging schilderen was het drama compleet. Een drama met veel dieptepunten en veel gejammer van Dibbes en mij. Hij verliet het huis in overspannen toestand, denk aan volledig doordraaien en zwalkend de tuin uitrennen, overal tegenaan botsend. En ik had het natuurlijk allemaal gedaan!

img_20170224_145459

kijk, hier is de liefde weer opgebloeid

Natuurlijk kwam het toch weer goed maar het duurde wel een paar weken voor de band tussen mens en kat weer helemaal hersteld was. Zeker ook vanwege het vuurwerkgeknal in december dat weliswaar best meeviel dit keer, maar toch teveel was voor het toch al getraumatiseerde overgevoelige beest.

Inmiddels is hij weer helemaal het mannetje en vooral zichzelf. Dat betekent: klonterig onhandig gedrag, buitensporig knuffelig en gericht op mij, speels naar de andere katten toe en een haat-liefde verhouding met Gerrie.

Toen Gerrie erbij kwam nu twee jaar geleden, was dat behoorlijk slikken voor Dibbes. Hoewel waarschijnlijk afkomstig uit hetzelfde nest (gezien overeenkomsten in gedrag, geschatte leeftijd, uiterlijk en het feit dat ze rond dezelfde tijd ineens opdoken) waren ze overduidelijk vijanden van elkaar. Het straatleven had ze tot concurrenten gemaakt. Daarbij kwam dat ze in de begintijd allebei erg onzeker waren en erg op mij gericht. Zag de één dat er met de ander geknuffeld werd, dan was het tijd voor actie. Dibbes deed dat door met veel drama en gegil de aandacht te trekken of zich zo voor mij te werpen dat Gerrie letterlijk opzij werd geduwd.

Inmiddels tolereren ze iets meer van elkaar. Soms wordt er samen gespeeld en ik heb ze nu al vrij vaak betrapt terwijl ze vlak bij elkaar liggen te pitten.

img_20170218_161932

De nieuwste ontwikkeling is samen op stap gaan. Dibbes is de baas en loopt voorop. Dat gaat zo. Hij gaat bij de voordeur zitten om aan te geven dat die open moet. Want het altijd open kattenluikje bij de achterdeur, ja, dat is ook weer zo flauw als iets zo makkelijk gaat. Doe ik de deur open dan stapt Dibbes over de drempel, kijkt over zijn schouder en begint te miauwen. En dat is voor Gerrie het sein om op te staan en onmiddellijk erachter aan te stormen. Zo lopen ze dan samen de tuin uit, het avontuur tegemoet. Ze slaan linksaf de steeg in, nog twee keer links en dan door de achtertuin richting kattenluik. Bij binnenkomst miauwt Gerrie. Die moet altijd even vertellen dat hij terug is, mocht ik hem gemist hebben die 5 minuten dat dit hele avontuur duurde. En dat dus een paar keer per dag, ze hebben het druk ;-).

Ik ga wel op zoek naar een andere reismand voor katten. Ik zag ergens manden die aan de bovenkant opengaan en die meer afgesloten zijn, dat lijkt me beter. De manden die wij nu hebben, hebben een deurtje met tralies aan de voorkant maar daar kan hij zijn poten doorheen steken en vorige keer zat hij helemaal klem aan de onderkant en zat zijn poot vast. Wat bepaald niet bijdroeg aan de sfeer in de auto. Alleen de mand die ik bedoel zag ik ooit op een foto maar ik kan ze niet vinden in dierenwinkels, ook niet online. Als iemand een tip heeft waar je dit soort manden kan kopen, graag.

Update, bedankt voor het meedenken! Ik kreeg reacties, ook per mail, van lezers met tips. Adriana vond precies wat ik bedoelde en via FB kreeg ik een reactie van iemand met een kattenopvang die uit mijn omschrijving ook begreep dat het om de Pet Caddy ging.

Deze mand dus: stevig, kan tegen een stootje en een zware of grote hysterische kat en heeft een deksel van boven, het is de Pet Caddy transport box:

Voor nu eerst even rust en het gezapige leven, altijd goed voor mens en dier.

 

 

 

24 gedachtes over “Dibbesdingen

    • haha, ik zou wel 10 boeken willen schrijven over 10 verschillende onderwerpen! Maar alle kattenverhalen kun je altijd makkelijk teruglezen op de kattenpagina, onder kattenbelletjes….

      Like

    • Dank je wel Tanja. Ja, zoiets maar dan zonder de gaten, want hier gaat de poot ook nog doorheen. Hij had vorige keer al zijn nagels kapot getrokken door zijn hysterie. Het moet dus een mand zijn zonder vlechtwerk en met zulk kleine gaten dat er geen poot doorheen kan. Het stomme is dat ik niet meer weet waar ik het heb gezien.

      Like

  1. Je bedoelt een transport kist.
    Er zijn ook opvouwbare transport manden, die hebben geen tralies maar net werk, en sommigen zijn ook helemaal af te sluiten.

    Like

  2. Wij hebben een mand met bovenklep via de dierenarts in Putten gekocht,maar dat is al wat jaartjes geleden.
    Je pakt de kat op zet hem in de mand klep dicht en klaar.

    Like

    • Ja precies dat zoek ik. Ik heb er wel ee gevonden van het merk Capri maar ik lees in reviews dat de mand van slechte kwaliteit is en snel kapot gaat. Aangezien Dibbes volledig uit zijn plaats gaat moet de mand wel tegen een stootje kunnen 😉

      Like

  3. Ik ben eigenlijk een ‘hondenmens’, maar toch lees ik je kattenverhalen altijd met veel plezier. Fijn dat je die reismand hebt gevonden met behulp van je lezers 🙂

    Like

  4. Mijn dochter zet de reismand af en toe in de kamer met het deurtje open ,zonder dat ze weg gaat met de kat, hij slaapt er dan af en toe in en ze geeft hem er ook kattensnoepjes in en heeft dus niet de klik dat de reismand per definitie een tochtje naar de dierenarts betekend, moet hij wel naar de dieren arts dan zet ze de reismand ook een paar dagen van te voren neer met zijn favoriete kleedje erin , hij heeft daarom geen problemen met in de reismand gaan, zij heeft dit met al haar katten van jongs af aan zo gedaan.

    Like

    • Dat is wel gelukt met de andere katten. Ik heb Gerrie, de andere zwerver zo in vier maanden tijd getraind met lekker hapjes voor zijn eerste dierenarts bezoek en met resultaat.
      Maar Dibbes, ja dát is een uniek geval….

      Like

  5. Ik zou je toch aanraden nog even verder op zoek te gaan. Ik heb deze mand en hij ‘hangt’ ook aan de sluiting, het hengsel zit namelijk aan de klep waar dus de sluitingen aan zitten. Zit hij niet helemaal secuur gesloten dan schiet hij open en ben je je kat kwijt. Er zijn ook manden waar het hengsel echt aan de ‘body’ zit, echt een stuk veiliger. Als ik jou was zou ik nog even verder zoeken.
    Verder is het wel een fijne mand hoor want je zet ze er echt in ipv ze erin te moeten duwen kop eerst.

    Like

    • Goed dat je t zegt. Dat is ook zo met de manden die we nu hebben. Om die reden dragen wij katten manden nooit aan het hengsel.
      Alleen er zijn bijna geen alternatieven van zoiets met deksel boven. Heb al zoveel gezien maar allemaal met zo’n hengsel.

      Like

  6. Ik had ook zo’n soort kattenmand, bovenlader. Let op dat deze niet omvalt wanneer je Dibbes erin probeert te krijgen. Dat is mij gelukt en de stress was alleen maar groter toen de kat door de buurman met handschoentjes in de mand werd gezet, ook alles laten lopen van de stress. Bij de dierenarts is ze toen nog een keer, half uit narcose ontsnapt en sindsdien een paniek poes.
    Ik heb de kattenmand direct de deur uit gedaan, inmiddels 10 jaar geleden. Ze kunnen hier vrij de tuin in maar niet de tuin uit, komen dus niet met andere katten c.q. verkeer in aanraking. De kater heeft nog één keer een AB kuur nodig gehad met injecties omdat hij niets anders eet dan kattenvoer. Deze hebben de dierenarts, 2 huizen verder, of een vriendin dagelijks gegeven.
    Fijn dat Dibbes weer zichzelf geworden is en het vertrouwen tussen jullie hersteld is. Daar doe je het toch voor!

    Like

  7. Ik heb ook de PetCaddy, topding! Geen gedoe met schrapzettende pootjes enzo. En mocht er een stressplasje/-poepje/-kotspartij ontstaan dan is hij zo schoongespoeld onder de kraan. Thuis wil Guppy er niet in, bij de dierenarts wil ze niets liever dan erin 😉

    Ik zag dat je de tip al kreeg, en het ook al doet: niet bij het hengsel vasthouden! Je moet er niet aan denken dat de sluiting losgaat en je kat op de grond kiept. Ik doe Guppy voor alle zekerheid ook altijd haar halsbandje met adrespenning om als we naar de dierenarts gaan. Mocht ze dan de benen nemen en gevonden worden, dan komt ze tenminste weer thuis. Uiteraard is ze ook gechipt.

    Like

  8. Wat een hilarisch filmpje. Gelukkig hebben wij katten die bijna nergens raar van opkijken en dus ook geen problemen met mandjes of anderszins. Maar ik kan me goed voorstellen dat je zo een paniekerige kat goed en veilig wil vervoeren. Ik zag laatst iemand bij de dierenarts die een hoes van zeer stevige stof om de mand had gemaakt. Dat vond ik ook een goed idee tegen stress én tegen de kou.

    Like

  9. Geweldig filmpje van Simon’s cat. Zo gaat het hier trouwens ook als ze in het reismandje moeten. Meestal zet ik het mandje op het toilet zodat ze het niet zien want anders zijn de dames al ondergedoken. Tegen de tijd dat we weg moeten pak ik ze op uit hun slaap (echt heel zielig maar anders werkt het niet) en prop ik ze snel in het mandje.

    Like

Zeg het maar!

