Kijktip: Rectify

rectify

Onlangs keek ik op Netflix de Amerikaans serie Rectify, over een man die na jaren dodencel vrij onverwacht wordt vrijgelaten. De hoofdpersoon is Daniel Holden , een man van ergens halverwege de 30,  die 19 jaar heeft vastgezeten in de  dodencel wegens verkrachting en moord op zijn jeugdliefde. Door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dna-onderzoek wordt hij vrijgelaten. Niet zozeer omdat hij onschuldig is maar omdat zijn schuld niet langer vaststaat.

Na 19 jaar cel in de samenleving gedropt worden terwijl je sinds einde puberteit daar geen deel meer van uitmaakte, doet wat met je natuurlijk. Dat is waar de serie over gaat. In 6 afleveringen volgen we hem als hij probeert te wennen aan zijn nieuwe vrije bestaan, daarbij nauwlettend gadeslagen door zijn overbezorgde zus, moeder en andere familieleden.

Het wordt al snel duidelijk dat niet iedereen even enthousiast is over zijn vrijlating. Niet alleen vanwege de twijfel of hij nu wel of niet zijn vriendin Hannah heeft vermoord, maar ook omdat mensen zich bedreigd door hem voelen. Het leven is in die 19 jaar doorgegaan, zijn moeder is hertrouwd en met name zijn stiefbroer zit niet te wachten op een broer die wellicht zijn plek opeist in de familiezaak. Ook is er veel onrust in zijn woonplaats nadat hij is vrijgelaten.

Buiten deze verwikkelingen vond ik de serie vooral indrukwekkend en bijzonder omdat de totale vervreemding die Daniel voelt bij alles wat hij meemaakt zo prachtig in beeld wordt gebracht. Zonlicht, gras onder zijn voeten, het hebben van privacy, de beschikbaarheid van sexpartners, de opdringerigheid van mensen die denken te weten wat er door hem heen gaat en hem verstikken met goede bedoelingen. Met een vrijwel uitdrukkingsloos gezicht ondergaat hij alles zo op het eerste gezicht stoïcijns.

Het is geen serie als je van veel snelle actie  houdt, het gaat allemaal erg traag en het zoemt vooral in op de emoties (of het schijnbaar ontbreken daarvan) van Daniel en het ongemak en onbehagen die zijn vrijlating opwekt bij anderen. Evengoed vond ik het soms ondragelijk spannend en zat ik regelmatig met kromme tenen door de subtiele dreiging die continu onder het oppervlak ligt en al die emoties die niet geuit worden maar wel in de rondte vliegen.

Het eerste seizoen eindigt zonder duidelijke antwoorden.  Gelukkig is er een tweede seizoen dat dit jaar beschikbaar komt op Netflix, Kijken mensen, echt een aanrader!

 

10 gedachtes over “Kijktip: Rectify

  1. Net na vier jaar suspense het 4e en laatste seizoen (kun je je nog op verheugen) Rectify afgerond, wat een briljante serie is dat zeg! Zou menig producent wat van kunnen opsteken.
    Ik zeg niets over het verdere verloop, maar alleen dat het de hele serie op dezelfde trage onheilspellende wijze voortzet. Echt genieten. Maar, mijn man vind het helemaal niks, het is hem te traag… Dus niet voor iedereen.

    Like

  2. Ik heb een tijdje geleden alle 4 seizoenen gezien en ik denk dat ik het de beste serie ooit vind. Het trage inzoomen is pakkend, beklemmend en in seizoen 4 zit een stuk dat me even compleet van mijn sokken maaide. Onbegrijpelijk dat deze serie geen grote aandacht heeft gekregen. Of prijzen. Heel veel mooie kijkmomenten nog gewenst. Ik hoop voor je dat Netflix de vervolgseizoenen sneller plaatst dan gewoonlijk. Ik kon er niet op wachten 🙂

    Like

  3. “ondragelijk spannend en zat ik regelmatig met kromme tenen door de subtiele dreiging die continu onder het oppervlak ligt en al die emoties die niet geuit worden maar wel in de rondte vliegen”, dat is mooi verwoordt.
    De beklemmende sfeer van de serie is me bijgebleven. En er werd zó veel niet gezegd!

    Like

Zeg het maar!

