Aflosgemis

Dit jaar ligt bij ons de focus op sparen en niet op het aflossen van onze hypotheek. We zijn bezig met onderhoud en verbouwingen in huis en dat kost natuurlijk geld. Dus zijn de aflosplannen voor dit jaar heel sober en gaat er vooral geld rollen en wisselen van eigenaar in ruil voor een gerenoveerde keuken en een te bouwen dakkapel op de zolderverdieping.

De afgelopen jaren losten wij iets meer dan €60.000 af aan onze oorspronkelijke hypotheek van €262.000,-. De maandlasten daalden van €1250 naar de €979 die we nu betalen.  Dat is natuurlijk heel prettig die extra ruimte. Aflossen gaat zo steeds sneller als je van het sneeuwbaleffect gebruik maakt. Wat we dus dit jaar niet doen.

Vorig jaar vroeg ik aan jullie wat wijsheid was. We wilden verbouwen én aflossen en in mijn hoofd had ik een ingewikkeld zoveel jarenplan waarbij we  van alles wat zouden doen. Met als gevolg dat het daadwerkelijk plaatsen van de dakkapel nog wel even zou duren.

Heel terecht merkte het merendeel van de lezers  toen op dat we beter ons eerst kunnen focussen op één ding, daar voluit voor gaan sparen om daarna weer verder te gaan met aflossen. Ook omdat sneller een dakkapel plaatsen betekent dat de puber daar langer van kan genieten, voor je het weet is hij het huis uit.

Dus kozen we voor een tijdelijke aflos-stop en sparen we. Maar ik mis het wel. Gewoon het gevoel dat ik kreeg als ik een extra aflossing deed en dan snel ging uitrekenen hoeveel dat scheelde op maandbasis en dat dan ook even doorrekende naar maanden en jaren. Dat was best een beetje verslavend en ik verheug me nu al op het moment dat we weer verder gaan met aflossen. Wie had dat nou ooit gedacht, ik niet.

 

(Bron afbeelding Pixabay)

14 gedachtes over “Aflosgemis

  1. Hoi Martine,

    Waar bemoei ik me mee, denk ik terwijl ik dit tik! Maar bijna 1000 € per maand is m.i. veel voor een hypotheek van ca 2 ton.

    Onze hypotheek is ca 140.000 na hevig aflossen en we betalen sinds een rente-aanpassing minder dan 300 per maand. De ING heeft nog geprobeerd om ons van dat plan af te brengen (boete is hoog….. dat levert u niks op mevrouwtje….) maar een simpel excelletje berekende ons dat het over de resterende looptijd heus ruim 3000 € minder lasten zou geven. Als saldo van de renteverlaging en het boetebedrag. Maar een dergelijke exercitie hebben jullie vast ook wel uitgezocht, toch?

    Hartelijke groet, Sietske

    >—-Origineel Bericht—-

    Like

    • Ja klopt helemaal, dat is ook veel! We zijn hier in het verleden ook al druk mee bezig geweest om het aan te passen. Onze hyptoheek bestaat uit drie delen en op een deel daarvan betalen wij 5,7 % rente, en dat staat nog wel even vast. De andere delen hebben wij kunnen aanpassen naar 3% en 3,4%, ook nog veel maar al veel minder dan het was. Dat heeft te maken met de waarde van het huis tov de hoogte van de hypotheek. Door het aflossen kwamen wij in een andere categorie terecht en ging het percentage naar beneden, goddank. Naar een andere hypotheekaanbieder gaan heeft voor ons geen zin, wij krijgen niet meer een dergelijke hypotheek omdat mijn uitkering niet meegeteld wordt. Overstappen vormt daarnaast ook een risico omdat ik in mijn situatie niet zomaar mee een ovr verzekering kan afsluiten (ja tegen heel veel meer geld). Aflossen is dus nog altijd de kortste weg naar minder lasten, (alleen dit jaar dus even niet ;-). En rentemiddeling daar doet mijn hypotheekverstrekker niet aan.

      Like

      • Jullie lossen toch elke maand ook een stukje kapitaal af? Kan je op die aflostabel volgen hoe het stukje kapitaal elke maand groter wordt en het stukje rente kleiner. Doen wij hier. In België, maar ik dacht dat jij nu eenzelfde soort hypotheek hebt als bij ons gangbaar is.
        Door alle NL verhalen wilde ikzelf nl ook zeer graag extra gaan aflossen. Daar is heel weinig ruimte voor, tenminste als we ook nog wat extra willen kunnen doen. Maar door de aflossingstabel erbij te halen, elke maand daarop te volgen hoe de verhouding verandert, ben ik toch een tevreden mens. Van de 1963 euro die er elke maand naar ING gaat, is er toch een kapitaalsaflossing van 1325 euro. En elke maand stijgt dat met bijna 3 euro.

        Like

      • Klopt Ramona, maar ik kijk daar nauwelijks daar, omdat dát deel wel vanzelf loopt 😉 Het is het kleinste deel van onze hypotheek. Ik ben vooral met de andere delen bezig omdat die niet vanzelf worden afgelost.

        Like

  2. Met je acties van dit jaar krijg je wel extra stukjes huis: de dakkapel maakt het huis groter (en leefbaarder vooral), en de keuken maakt het huis fijner en mooier. En dit betaal je direct, zonder additionele leningen.
    Dat kan je toch ook in je aflos”vieringen” stoppen? Als de dakkapel klaar is, is dat net zoiets als een aflossing (een groter % huis is nu van jou). En de nieuwe keuken, ja nou, is dat niet iets om te vieren dan?
    Je viert wel andere dingen, maar je kan en mag nog steeds laten zien hoe goed en meer eigen (eigensters??) jullie huis wordt, hoor! En wij zijn met je mee trots en blij dan. Want een mooi eiguh stekkie wordt het zo toch zo, ook dit jaar.

    Liked by 1 persoon

  3. Ha,ha, ik snap em helemaal! Ook ik vind aflossen verslavend lekker en dan zo’n exceletje waarin je bijhoudt dat je deze maand weer 3 euro minder rente betaalt… Maar.. verbouwen is natuurlijk ook fijn (vooral als het klaar is). Mocht je nou erg veel geld overhouden na je verbouwing (ik zou er zeker niet op rekenen), dan kun je altijd alsnog aflossen. En anders volgend jaar weer? Of… wordt niet-aflossen de nieuwe trend?

    Liked by 1 persoon

  4. Misschien ben ik een beetje advocaat van de duivel 😉 maar ik zou persoonlijk geen veranderingen aan het huis laten doen, maar wel gewoon maximaal aflossen. Als de keuken op instorten staat, oke dan snap ik het. Maar die dakkapel, hoeveel kijkt een puber nou eigenlijk naar buiten 😉 en inderdaad hoe lang heeft hij er plezier van? Daarna is het gewoon een extra kamer waar waarschijnlijk niet vaak meer iemand komt. Maar goed, dit is gewoon wat door mijn hoofd gaat, zeker geen kritiek.

    Like

  5. Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Wij maken absurde sprongen in 2016, 2017 en 2018. Deels door het openbreken van spaardepots, spaarzekerverzekering en een erfenis komend jaar. Maar het voelt enorm goed aan. We hadden ook alles op kunnen maken, maar het hebben van lage woonlasten is het allerfijnste. Daarna kun je veel gemakkelijker sparen voor zaken die je graag wil.
    Wat je wel voor ogen kunt houden is dat je huis in waarde stijgt, dus de hoogte in waarde woning t.o.v. hypotheek wordt toch groter dit jaar.

    Like

Zeg het maar!

