Stemmen en een verschil maken

 

Natuurlijk ga ik stemmen, Dat doe ik altijd sinds ik mag stemmen. Ik heb voor de vorm een paar kies- en stemwijzers ingevuld maar er komt vrijwel altijd hetzelfde uit. Al die wijzers lijken op elkaar en meestal staat de partij van mijn voorkeur op nummer 1 en heel soms op 2. Beetje afhankelijk van de vraagstelling denk ik.

Ik kies niet strategisch omdat ik liever kies vanuit mijn overtuigingen en niet vanuit angst. Ik wil niet kiezen uit twee kwaden ‘om erger te voorkomen’. Bij mijn stemkeuze vind ik het belangrijk om te kijken naar de toekomst en niet alleen naar het nu. Hoewel ik geld niet onbelangrijk vind, kies ik niet vanuit mijn portemonnee. Want zou ik daar voor kiezen dan is het vaak korte termijn denken en belangen en ook al ‘snel ieder voor zich’. Liever kies ik  voor saamhorigheid, voor elkaar zorgen,  voor emancipatie, voor kinderen die mogen studeren zonder meteen een enorme schuld, voor betaalbare zorg, voor het zoeken naar alternatieven voor dierproeven, voor een betaalbare arbeids-ongeschiktheidsregeling voor zzp-ers, voor het afschaffen van de bio-industrie, voor een duurzaamheidsmeetlat op alle gebieden. “Wat is de impact van het handelen nu op de samenleving van straks?”  Alle keuzes die we nu maken hebben immers gevolgen voor onze kinderen straks.

Ik hoop dat jij ook gaat kiezen. Wat mijn voorkeur is zal niemand verbazen denk ik, Partij voor de Dieren. Heb ik de illusie dat PvdD de grootste partij wordt? Nee, niet deze verkiezingen. Wel denk ik dat ze er een paar zetels bij gaan krijgen. Zou ik strategisch kiezen, dan zou ik voor Groen Links kiezen. Ook een partij die mijn sympathie heeft en iets pragmatischer dan de PvdD. Maar ik kies liever vanuit volle overtuiging dan ‘deze dan maar om erger te voorkomen’.

Wat jouw voorkeur is moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar ga wel stemmen. Denk niet dat het niet uitmaakt. Wist je dat de uitslag van de verkiezingen voor een deel wordt bepaald door juist die mensen die niet gaan stemmen, omdat ze denken dat het toch geen donder uitmaakt? Stem je niet dan laat je gebeuren dat de stem van mensen die wel die moeite nemen, zwaarder telt. Zelfs als je stemt op een kleine partij zoals ik doe, dan maakt dat uit. Want mijn stem maakt misschien wel nét het verschil tussen 4 of 5 zetels. En kan er dus  voor zorgen dat wat ik belangrijk vind  meer aandacht krijgt.

Ga stemmen. Er zijn mensen die hun eigen land ontvluchten, omdat ze niet mogen stemmen. Er was een tijd dat je als vrouw niet mocht stemmen. Nu wel, maak daar gebruik van. Weet je het nog steeds niet? Een stemwijzer invullen kost hooguit een paar minuten! Dus. Ga. Stemmen.

 

23 gedachtes over “Stemmen en een verschil maken

  1. Ja, ja, ja, GA STEMMEN. En als het even kan op de Partij voor de Dieren. Plan B, het kan anders. We hoeven ons n.l. niet te laten leiden door geld, angst en boosheid.

    Like

  2. Ga stemmen en kies voor een vrouw, liefst een die lager op de lijst staat omdat ze dan met voorkeursstemmen de kamer in kan zodat de kamer een betere man/vrouw afspiegeling gaat krijgen. Stemmen op de eerste vrouw is niet handig zij komt er toch wel en haar extra stemmen komen ten goede aan iedereen onder haar: meest mannen. Wil je een extra vrouw de kamer in moet dat met voorkeursstemmen.

    Like

    • Kijk, dat vind ik nu een handige tip! Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik weet al op welke partij ik ga stemmen (Groenlinks), maar heb niet perse iets met Jesse Klaver, alhoewel ik denk dat hij best veel jonge mensen zal aanspreken. Nu ga ik nog even zoeken naar een vrouw op de lijst, dank je wel!

      Like

  3. Ook mijn stem gaat naar Partij voor de Dieren. En mijn afwegingen zijn dezelfde als die van jou. Jammer dat mijn mening niet 100% overeenkomt met de standpunten van de partij. Bijvoorbeeld vwb hulp bij zelfdoding bij voltooid leven en orgaandonatie. Als ik dat zwaar zou laten meewegen dan zou ik denk ik D66 moeten stemmen. Maar goed, de overige onderwerpen wegen zwaarder.

    Like

  4. Wat mij positief verbaasde was dat Groen Links en PvD hun programma in het Frysk aanbieden. Tegenvaller bij de CDA, ondanks dat de lijsttrekker een Frys is, alleen daar Hollands op de site. De rest heb ik niet bekeken. Ik ga zeker stemmen om alle redenen die Martine ook al noemde. Ik wacht tot de school uit is om de kinderen mee te nemen. Waar ik op stem, ben ik nog niet uit.

    Like

  5. Natuurlijk ga ik stemmen, het zou verplicht moeten worden, ik heb één keer overgeslagen (dat idiote geldverslindende referendum vorig jaar waar het ging om iets waar NL al voor had getekend)
    En ik twijfel nog steeds GL of PvdD
    Ik zie het straks ‘achter het gordijntje’ wel maar stemmen, ja dat zeker

    Like

  6. Ik vind stemmen een morele plicht. Ik ga dus ook. Ik stem niet voor de Partij vd Dieren maar op de PvdA. Ik vind het zeer onterecht dat zij zo worden afgerekend op het beleid van de afgelopen 4 jaar. Ik denk dat we blij mogen zijn dat zij de verantwoording genomen hebben om het rechtse VVD beleid nog een beetje naar links te trekken. Het had allemaal nog veel erger kunnen zijn. De oppositie heeft altijd makkelijk praten. Vanaf de zijlijn kun je heerlijk kritisch zijn zonder een wezenlijke bijdrage te leveren. Economisch gaat het beter nu. Geef de PvdA de gelegenheid nu ook hun sociale gezicht meer te laten zien.
    Wilma

    Like

  7. Hoewel in nooit fysiek er zelf heenga, machtig ik altijd iemand om voor mij te stemmen. Mijn man is net terug en heeft 2 stemmen uitgebracht. Wij hebben voor D66 en Groen Links gestemd. Wij hebben dezelfde meningen en in beide partijprogramma;s spreken dingen ons erg aan. Dus dat is weer gedaan en nu eens kijken wat de uitslag wordt. Ik begrijp heel goed als andere mensen op andere partijen stemmen, alleen mensen die blind voor de PVV gaan, daar snap ik werkelijk niets van.

    Like

    • Ik heb M.ook gemachtigd, zou eerst zelf gaan naar moest onverwacht naar de tandarts en dan is de koek op hier.
      Ik denk er ook zo over. Zoveel meningen, zoveel stemmen, dat is prima. Maar PVV stemmers begrijp ik niet. Wilders spreekt zich niet uit over heel veel onderwerpen en heeft een zeer beperkte focus die ook nog eens heel negatief is en door de manier waarop hij het doet is de man volslagen ongeschikt om een land te leiden.

      Like

  8. Yep,ik heb ook iemand gemachtigd om voor mij te stemmen omdat ik de energie niet heb om naar het stembureau te gaan. Maar de stem, die wordt dus wel gegeven!.

    Like

  9. Ik ga ook stemmen, waarop ? vind ik niet nodig om hier te delen, maar waarop in ieder geval niet? PVV en VVD, De eerste vanwege het racistisch imago en de tweede niet omdat er in mijn ogen te weinig oog is voor de onderkant van de samenleving bij deze partij.

    Mijn dochter zou trouwens heel kwaad worden als ik niet ga stemmen, zij stemt ook sinds ze mocht stemmen en vind het ook een groot voorrecht dat we in vrijheid kunnen en mogen stemmen.

    Like

  10. Natuurlijk ga ik stemmen. Dit jaar voor het eerst op de PvdD. Ik ben het ook niet met het volledige programma eens, maar duurzaamheid is voor mij HET thema en daarin staat de PvdD voorop.

    Like

  11. Ja…ik ben ook al wezen stemmen en wederom op de PvdD . En als ik hier de reacties lees dan ben ik blij verrast dat er dit keer zoveel meer mensen overtuigd kiezen voor PvdD , dat was vier jaar geleden nog niet zo. Ik las ergens: “ik stem niet op een partij maar op een wereldbeeld” en dat is ook hoe ik het voel. Het besef dat wij mensen deel uitmaken van alles wat leeft en zich ontwikkelt op dit ene aardbolletje , en dat we dus zo goed mogelijk moeten aansluiten bij de ‘wetten’ van de aarde.
    Ik ben het ook niet 100% eens met alle standpunten van de PvdD , maar het gaat me meer om de algemene koers en de overkoepelende visie.
    Als ik op Groenlinks had gestemd , had ik voor de nr. 2 gekozen Kathalijne Buitenweg, dat vind ik een krachtige, gedreven vrouw .

    Like

  12. Veel aanhangers van de PvdD hier zeg. Voor mij geen PvdD. Niet omdat ik dat geen goede partij vind, maar omdat ik een nog betere partij heb gevonden! Ik heb in een onderzoek gelezen dat de Christenunie een stuk beter scoort op het gebied van duurzaamheid dan de PvdD (ze zitten direct na GL, als het gaat om concrete initiatieven). De initiatieven van GL kunnen echter voor een economische ontwrichting zorgen, omdat deze ontzettend veel kosten, waar dat bij de CU niet zo is. Daarnaast heeft de CU een net zo goed beleid in het zorgen voor de aarde, en de dieren als de PvdD, en een beter sociaal beleid dan de PvdD (speciaal de zorg voor de ouderen, en mensen die arbeidsongeschikt zijn, of gezinnen waar maar 1 persoon kan werken).

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

