Puberpartijtje

De tijd van kinderpartijtjes ligt ver achter ons. Goddank. Het gevoel dat ik altijd kreeg vlak voor de start van het feestje lag zeer dicht bij paniek. Ik ben geen natuurtalent met kinderen en dan zeker niet met 7 of 8 doorgedraaide jongens. Dat ze doordraaien is volstrekt begrijpelijk natuurlijk. En dat dit bij mij een reactie opwekt, ook. Vind ik dan toch.

Natuurlijk vierden we hier wel jaar in jaar uit de verjaardagen van kind en kreeg hij elk jaar een partijtje waar hij met volle teugen van genoot. Maar het zal jullie dus niet verbazen dat er na groep 8 bij mij weinig heimwee was naar die tijd. Want op de middelbare school is het klaar met de partijtjes. Althans, wel op die van onze puber.

Ik was dan ook best verbaasd toen hij ineens aangaf toch iets te willen doen buiten het vieren van zijn verjaardag voor familie en het vaste clubje. Wat dat iets moest zijn wist hij niet zo goed. Omdat vage plannen heel goed kunnen eindigen in een middag gamen hier in huis met gillende pubers (prima, maar dat gebeurt al regelmatig en is weinig feestelijk) stelde ik voor dat hij buiten de deur iets zou gaan doen met een paar vrienden. Had hij geen zin om naar de film te gaan en daarna een patatje en hamburger eten?

Ja, dat had hij wel. Hij nodigde drie vrienden uit waarvan er eentje niet kwam omdat die nooit komt als er sprake is van een vooraf geplande activiteit in het bijzijn van meer dan een persoon. En dat is prima natuurlijk, niet iedereen is op zijn gemak in groepen. De andere twee reageerden wel heel enthousiast en dus gingen de heren op een zondagmiddag naar Kong: Skull Island.

Qua kosten voor een partijtje had ik vroeger meestal een budget van €75 à €100 en daar kwam het dit keer ook op neer. De film, daar wat drinken en even eten bij de Mac (o horror) kostte €80.  Ik wilde eigenlijk nog even vooraf plagen en vragen of ze bij de Mac wel even wilden vragen naar de herkomst van het vlees, maar liet dat maar even zitten ;-). Wij eten nooit bij de Mac of een Burger King maar ik snap best dat pubers dit wel af en toe willen doen en dat ik niet aan kinderen van die leeftijd op zo’n moment dwingend kan voorschrijven dat ze alleen maar biologisch vlees naar binnen werken of een kikkererwtenburger als alternatief voorstel.

Rond een uur of 6 werd ik gebeld door de moeder van een van de jongens met de vraag of ze al het vlees kon aanbraden. Euh, nee, de heren waren ergens wat eten. Dát wist ze niet. Pubers zijn pubers en de communicatie gaat niet altijd vloeiend. Gelukkig was het geen probleem. Voorheen communiceerden we dat als ouders vooraf, of werd het op de uitnodiging gezet. Maar nu regelen de kinderen dat onderling en vertellen ze het soms wel en soms niet en soms lopen de meningen daarover uiteen of het wel of niet gezegd is ;-). Ook dat is loslaten.

Wij zijn af en toe ook best sloom. Zo vroegen wij ons om een uur of 8 in de avond ineens af of we hem eigenlijk geen tijd hadden moeten meegeven (het was de volgende dag een gewone schooldag). De film draaide om 4 uur, daarna gingen ze even eten. Hij zou toch wel hebben begrepen dat hij niet pas om 10 uur in de avond thuis moest komen? Ook wij communiceren blijkbaar niet optimaal. Gelukkig stapte het kind in kwestie 5 minuten later stralend naar binnen. En weet ik dat ik voortaan weer in het budget rekening ga houden met een jaarlijks partijtje/feestje.

7 gedachtes over “Puberpartijtje

  1. Dat is wel even wennen inderdaad 🙂 Aldoende leert men, denk ik dan maar. Volgende keer een eindtijd mee. Of niet, want blijkbaar gaat het zonder ook gewoon goed.
    Ik zit nog midden in de speurtochtenfeestjes. Ik vind ze ook stressvol, maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou nog wel een graadje lastiger was.

    Liked by 1 persoon

  2. Topfeestje voor een puber 😉
    Over een vol huis en een krankzinnige moeder na afloop: toen onze jongste 16 werd heeft ze hier in huis een disco gehouden, inclusief discolampen, discobal (met van die spiegeltjes) en een mengpaneel. Ik geloof dat er een wtuk of 16 jongeren waren.
    Pieuw, wij hadden het huis niet verlaten, dat vond ik niet verantwoord, maar zaten boven. Wat was ik blij dat het voorbij was. Maar…..ze heeft het er nu (over de dertig) soms nog over.

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi verhaal weer.
    Toen mijn dochter rond die leeftijd was kwam net het pizza thuisbezorgd in opkomst, dat was inderdaad een groot succes want dat hadden de 6 meiden nog nooit meegemaakt, verder hoefde ook niet extra meer behalve wat te drinken. Iedereen blij!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik herken dit van mijn 2, nu volwassen zonen. Aan het einde van de middelbare school kwamen er spannende feesten die gelukkig niet bij ons plaatsvonden… voor zijn 18e hebben we voor onze jongste zoon een surprise party georganiseerd met zijn beste vrienden, champagne en zelfgemaakte hapjes. Was heel leuk. Wij bleven zelf natuurlijk niet thuis 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Heerlijk die communicatie van die pubers haha Hier werden na de speurtochten en Halloweenpartijtjes ook feestjes gevierd. Soms met BBQ in de tuin en soms “disco” . Heel hok vol. Ook is er zo nu en dan een filmavond waarbij er de halve nacht films worden gekeken (en om 3 uur iedereen in de kamer in slaap was hahaha) Nu ze ouder worden zijn er minder van zulke avonden. Nog even en ze zijn allebei het huis uit en ga ik het nog missen 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Leuk verhaal en ik kan je meegeven uit ervaring, dat die eindtijd misschien nu nog in te stellen is maar die gaat echt steeds meer opschuiven naarmate hij ouder wordt en de feestjes ook anders gaan worden 😉 O en de feestjes worden ook duurder dus budgetteer maar iets meer in 😄
    Maar het is leuk om te lezen dat hij het naar zijn heeft gehad en jullie ook.
    Groetjes
    Tanja

    Like

Zeg het maar!

