Op zoek naar een draak: Jamrach’s menagerie

 Op  boekenblog Ogma werd onlangs ‘Scapegallows’ van Carol Birch de hemel in geprezen. Carol Birch? Nooit van gehoord! De recensie wekte leeslust op.  Ik lees wel vrij makkelijk kortere teksten in het Engels maar een heel boek in het Engels kan mijn mistige hoofd niet meer aan. Helaas kon ik niet de hand leggen op een vertaling van Scapegallows maar wel op een ander boek van haar, ‘Jamrach’s menagerie’. Gaan we dat gewoon proberen!

En ik was om, wat een auteur en wat een schrijfstijl! Het boek is één grote avonturenroman over de belevenissen van Jaffy Brown, een jochie van 8 dat op een dag letterlijk in botsing met een tijger komt. De tijger in kwestie is van meneer Jamrach, een handelaar in exotische dieren in het Londen van rond 1850, en die probeert deze toch wellicht wat traumatische ervaring goed te maken door Jaffy de volgende dag een rondleiding te geven. Voor Jaffy valt er niet veel goed te maken. Arm als hij is en met weinig vooruitzichten, is de dierenverzameling van Jamrach een waar paradijs voor hem en hij hoeft niet lang na te denken als Jamrach hem vraagt daar te komen werken.

Na jaren van dieren verzorgen, poep scheppen en de goede zorgen van Jamrach, vertrekt Jaffy op een dag samen met zijn vriend Tim en  zeeman Dan naar zee. Op verzoek van een rijke klant van Jamrach gaan ze op zoek naar een draak in de Indische archipel. Ze varen mee op een walvisvaarder en zo worden er naast een draak ook hier en daar wat walvissen gevangen.

De reis is een groot en meeslepend avontuur. De stukken over de walvisjacht vond ik erg heftig om te lezen, de omschrijving van de stank en de slachtpartij stonden wel heel erg op mijn netvlies. Maar buiten dat vond ik het een prachtig verhaal over volwassen worden, dromen, vriendschap, keuzes maken en moed en de drang uit die tijd om onbekende natuur en dieren te ontdekken.  Het verhaal begint wat ongeloofwaardig met de ontmoeting van de tijger, maar de rest ging erin als koek bij mij. Ik heb letterlijk op het puntje van mijn stoel zitten lezen en toen ik het boek dichtklapte was de wereld niet meer hetzelfde. Dus Tineke, wat let je om Scapegallows te vertalen ;-).

Jamrach’s menagerie:

  • auteur: Carol Birch
  • uitgeverij: Prometheus
  • 9789044621075
  • 352 pagina’s
  • ook verkrijgbaar als e-boek

2 gedachtes over “Op zoek naar een draak: Jamrach’s menagerie

Zeg het maar!

