Vlees eten

We hebben deze week allemaal kunnen lezen en soms zelfs gezien wat voor gruwelen er kunnen gebeuren in slachthuizen. Ik heb zelf de beelden die afgelopen dagen naar buiten kwamen over wat er gebeurt in het inmiddels gesloten varkensslachthuis Debra niet durven bekijken. De omschrijvingen waren al zodanig dat ik er wakker van lag de nacht erop volgend. Ik snap niet hoe dit kan gebeuren. Of nou ja, ik snap het wel, dit is het gevolg van het feit dat het merendeel van de mensen elke dag een stuk vlees wil eten tegen een bodemprijs. Dus worden in Nederland elk dag 1 miljoen dieren geslacht, 1000 per minuut, dat is pittig doorwerken voor de slachtindustrie en wij vinden het normaal. Nou ja, ik niet..

Dat betekent dat er regelmatig vrachtwagens vol dieren opgepropt in een te kleine ruimte of gestapeld in kratten uren staan te wachten voordat ze naar binnen worden gebracht voor de slacht. Er kleven grote bezwaren aan die massaproductie: het transport van de dieren, het ruimtegebrek én het lange wachten is zeer stressvol en ondanks gemaakte afspraken worden veel dieren niet of niet goed verdoofd voordat ze geslacht worden en niet met voldoende respect en mededogen behandeld. Het lijkt mij noodzaak dat er in elk slachthuis camera’s komen te hangen die medewerkers controleren bij het doen van hun werk. Doen we dat niet dan heeft dit blijkbaar nadelige gevolgen voor het dierenwelzijn. Natuurlijk is slachten nooit prettig, voor geen enkel dier, maar de manier moet echt anders.

Het eerder gebruikte argument dat camera’s de privacy aantasten van de medewerkers is gewoon bullshit. We geven massaal en vrijwillig onze privacy op met Facebook, Google en Whatsapp. Op straat en in winkels hangen overal camera’s. In verpleeghuizen worden demente bejaarden die bij elkaar in bed willen kruipen, toegesproken alsof het kleuters zijn (echt waar, dit overkwam onlangs een oude kennis van mijn moeder die ook nu nog terwijl hij dement is, nog steeds een enorme vrouwenverslinder is en binnen de kortste keren bij een andere demente dame in bed kroop – die zich niet meer kon herinneren dat ze getrouwd is – waarop de dochter van de man werd gebeld en het een enorme rel werd). Als demente bejaarden al geen privacy wordt gegund waarom dan wel medewerkers van een slachthuis?  De tijden zijn veranderd. Als we vanwege terroristendreiging onze privacy kunnen opgeven, dan kan dat ook vanwege dierenwelzijn.

Keer op keer komen er schandalen naar buiten over voedselveiligheid en dierenmishandeling gerelateerd aan de bio-industrie. Niet heel vreemd, de bio-industrie is te groot en oncontroleerbaar geworden. Natuurlijk kun je zeggen: zo is het nu eenmaal. Laat de politiek de regels maar aanpassen. Dat is onder meer een reden dat ik Partij voor de Dieren stem. Als het aan mij lag werd er alleen nog maar biologisch vlees verkocht. Of werd vlees uit de bio-industrie véél duurder, om zo duidelijk te maken aan de consument dát er een prijskaartje aan hangt, niet alleen op het gebied van dierenwelzijn en voedselveiligheid maar ook vanuit klimaatoogpunt.

Als consument kun je niet alleen een verschil maken door op partijen te stemmen die het belang van dieren of de planeet in zijn geheel voorop stellen. Ook je gedrag in de supermarkt maakt verschil. Elke keer dat je vlees uit de bio-industrie laat liggen of vlees eten überhaupt een dag overslaat, maakt verschil. Zo lang er namelijk vraag naar is, wordt er vlees uit de bio-industrie aangeboden. U vraagt, wij draaien en desnoods voeren we het tempo zo op dat de varkens aan hun oren uit wagens worden gesleept, worden geschopt en geslagen, want daar maken we wel tijd voor, dat dan weer wel.

Veel mensen eten uit het oogpunt van dierenwelzijn biologisch vlees. Met dierenwelzijn bedoel ik dieren een goed leven bieden in een voor hen natuurlijke omgeving en vol compassie en respect begeleiden als ze worden geslacht. Maar een groot deel van het biologische vlees of vlees met 1 of 2 sterren dat in de winkels ligt, is afkomstig uit dezelfde slachthuizen van de bio-industrie. Een alternatief om te voorkomen dat jouw stukje vlees zo’n gruwelijk einde heeft gehad, is zoeken naar lokale en kleinschalige initiatieven.

Los van de discussie of je wel of niet vlees moet eten, vind ik het belangrijk dat áls je besluit vlees te eten je dit bewust doet. Dus niet te vaak, liefst biologisch vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Slachten is nooit leuk maar het kan ook op een andere manier dan met gruwel en martelen. Ik stelde naar aanleiding van het nieuws deze week een gerichte vraag aan één van de slagers waar ik vlees koop:

Natuurlijk hebben jullie ook de horrorverhalen gelezen en wellicht gezien over het slachthuis Debra. Nu heb ik toevallig net weer een bestelling bij jullie geplaatst, in de overtuiging/hoop dat het bij jullie wel goed zit. Maar toch even een concrete vraag: waar worden de dieren die jullie tot vlees verwerken geslacht en hoe waarborgen jullie dat dit op een respectvolle manier gebeurt? Dit omdat ik nu op diverse plekken in de media lees dat het dus blijkbaar niet uitmaakt om biologisch of scharrelvlees te eten, aangezien de beesten allemaal in hetzelfde slachthuis op ellendige wijze eindigen.

Hij reageerde heel snel met het volgende antwoord:

Ja, ik ben op de hoogte van dit verschrikkelijke verhaal. Juist hierom (onder andere) heb ik gekozen voor mijn eigen formule Waterlant’s Weelde. Mag ik je verwijzen naar een blog dat ik vorig jaar heb geschreven? Ik denk dat veel van je vragen beantwoord worden. En anders hoor ik het nog graag, want wat wij doen heeft niets te maken met hetgeen je gezien hebt“.

Het stukje waarnaar hij verwijst is dit: Vlees eten en een dier slachten.

Deze slager (Natuurvlees.nl) werkt lokaal, met kleine bedrijven die vooral in het Waterland liggen. Het vlees wordt niet overal geleverd (alleen in Noord-Holland), maar lokale initiatieven van biologisch liefst antibioticavrij vlees met respect voor het dier, vind je inmiddels op meerdere plekken in Nederlands (zie onderaan voor wat tips).  Natuurlijk is de prijs iets hoger dan vlees uit de bio-industrie, al vind ik dat op zich reuze meevallen. Om die iets hogere prijs te compenseren eten wij hooguit 2 tot drie keer in de week vlees, kip of vis. Meer hebben wij ook helemaal niet nodig. Echt niet. Wij eten in vergelijking met 50 jaar geleden bijna twee keer zoveel vlees. Dit is niet goed langer vol te houden. Niet qua dierenwelzijn, maar ook zeker niet qua belasting voor het milieu. De bevolking blijft groeien en de uitstoot van de vleesindustrie is enorm.  Met onze huidige vleesconsumptie hebben we 10 miljoen hectare grond nodig (onder meer om de beesten te voeden). Dat is drie keer Nederland mensen! (bron: de correspondent). Alleen al daarom lijkt het me zinnig om te zorgen dat we kleinschaliger gaan produceren en minder consumeren.

Nog even over de prijs. Het probleem is natuurlijk niet zozeer dat vlees van kleinschalige diervriendelijke initiatieven te duur is. Het probleem is dat het merendeel van de mensen beroerd of verdrietig wordt van het zien van de beelden van afgelopen week en toch vlees uit de bio-industrie blijft kopen omdat dit zo goedkoop is en ze er niet meer voor over hebben of zeggen dat ze zich geen diervriendelijk alternatief kunnen veroorloven. Maar wel op vakantie gaan, roken of een dure dagcrème kopen. Wat ik maar wil zeggen: dat zijn keuzes, net zoals ik een keuze maak om niet mee te doen aan de bio-industrie.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten met ons bovenmodaal inkomen kun je zeggen. Alleen, ik at ook biologisch toen we niet over dat inkomen beschikten en dat kon door zorgvuldige keuzes te maken. Zodra ik financieel klem kom te zitten en het me niet meer kan veroorloven, word ik vegetariër. Iets wat ik eerder al eens 10 jaar was. Ik vind vlees lekker en vanwege intoleranties eet ik geen gluten en lactose en verdraag ik peulvruchten niet goed.  Dat is mijn motivatie om toch vlees te blijven eten, maar dan wel op een manier dat ik mezelf in de spiegel kan aankijken zonder misselijk te worden.

Ik heb wel besloten om geen varkensvlees meer te eten. Het enige van een varken dát ik wel eens at was spek maar ik kan goed zonder. De mannen willen dit wel blijven eten dus zorg ik voor mezelf dan wel voor een alternatief als het op het menu staat. Ik voel bij een varken een emotie die maakt dat ik het dier niet meer wil eten.  Waarmee maar weer is bewezen dat het eten van vlees meer is dan alleen letten op de productie ervan, emoties spelen ook een grote rol.

Onderstaand vind je de adressen waar ik sinds een aantal jaren mijn vlees koop. Vaak is het zo dat je best forse verzendkosten betaalt onder een bepaald bestelbedrag. Om die reden koop ik het vlees meestal samen met mijn moeder in, zodat we op een hoger totaal bedrag uitkomen en scheelt dat weer zo aan gemiddeld € 8 tot € 9 aan verzendkosten:
Natuurvlees.nl
Okvlees.nl
Schotse hooglanders.nl

Heb jij nog tips voor goede adressen waar we vlees kunnen kopen dat wel voldoet aan de normen van dierenwelzijn en voedselveiligheid? Geef een link door dan plaats ik het hieronder:
Samen een koe kopen
Samen een kip kopen
Samen een varken kopen
Friesveenweidevlees
Koop een koe
Koop een kip
Koop een varken
De stoerderij
Buitengewone varkens
Veldvarkens
Freenature

 

 

Gebruikte bronnen:
de correspondent
Esther Ouwehand, PvdD

(bron afbeeldingen: Pixabay)

 

25 gedachtes over “Vlees eten

  1. Toen wij nog in de Noordoostpolder woonden viel het me op hoe gezond en stralend de koeien er bij ekoboerderij De Eerste in Marknesse in de wei stonden. Destijds kocht ik daar ook vlees en toen was het zo dat de dieren in een slachterij dichtbij werden geslacht. De prijzen van hun eigen producten (ook de groente) zijn heel schappelijk.
    Voor mezelf heb ik de keuze gemaakt om zoveel mogelijk vegan te eten. Dat is soms lastig bij glutenvrij omdat het brood vaak ei bevat. Glutenvrij brood zelf bakken begin ik niet aan en het brood van schar is tegenwoordig best te eten. Ik doe mijn best zoveel mogelijk high carb low fat whole food vegan te eten. Mijn lijf doet het er beter op. Mijn buik is lichter en dat scheelt weer in mijn energie. Het enige nadeel vind ik dat het meer werk is omdat ik veel zelf moet maken.
    Ik heb ook een tijdje problemen gehad met peulvruchten. Heel langzaam opbouwen helpt. En peulvruchten uit pot en blik gaan vaak beter dan die ik zelf kook. Linzen zijn een goede start om mee te beginnen. Vooral de rode linzen die goed in een soep te verwerken zijn. Kikkererwten uit pot/blik gingen daarna beter. Kidneybonen, bruine bonen duurde wat langer.
    Voor mijn gezin maak ik soms nog wel vlees klaar en ik heb vleeswaren, eieren in huis. Met het dieet wat ik doe val je vaak gemakkelijk af en mijn zoons kunnen dat niet gebruiken. Dus hebben we een mix. Als manlief en ik samen zouden zijn zouden we hetzelfde eten. Al kan manlief wel gluten eten. Niemand in mijn gezin verdraagt melkproducten en twee verdragen geen gluten.

    Liked by 1 persoon

    • Nog een aanvulling op mijn reactie. Ik heb afgelopen week een klein stukje gezien van die reportage uit de slachterij. Afschuwelijk, na nog geen drie minuten heb ik het weggedrukt. Voor mezelf wil ik niet dat er dieren dood gaan voor mijn eten. Voor het milieu en de enorme hoeveelheden water en voer die nodig zijn is het een zeer onrendabele vorm van eten. En of het gezond is, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat het gezonder is om geen of minimaal dierlijke producten te eten.

      Liked by 1 persoon

    • Mijn zoon ,inmiddels 30 jaar ,is de hele dag met sport bezig en is vegan.Hij is top fit .Het is ff uit dokteren voor vooral jongens in de groei ,maar is goed te doen.Ons gezin is al lange tijd vegan,zo ook zijn gezin nu.

      Liked by 1 persoon

      • Ik ben lid van de FB groep Starch solution Nederland en daar zie je wisselende ervaringen qua gewichtsverlies. Mijn man valt er bv niet van af en zoons en ik wel. Ik kan wel een paar kilo (niet meer) missen, maar zoons niet. En een zoon heeft al jaren chronische vermoeidheid en met hem zitten we in het medische circuit. Het is zoeken hier. Als gezin hebben we al eerder vegetarisch/vegan gegeten. Al is de starch solution manier wat anders dan gewoon vegan. Maar we blijven zoeken 🙂

        Liked by 1 persoon

  2. https://www.koopeenkoe.nl/?gclid=CjwKEAiAi-_FBRCZyPm_14CjoyASJAClUigO3YhE6U1CRezsUJgOh6uir4BQlvOF-H7qpWgjX-VU7xoCFC3w_wcB#bio-koe

    Bij deze ga ik bestellen. Het is “goedkoper”dan in de supermarkt en meer keuze.
    En ze gebruiken de hele koe. En ze hebben ook botten. Denk dat ik in m,n eentje wel een maand of vier doe met èèn pakket .Het betekent wel reserveren om het in èèn keer uit te kunnen geven. Dat is stemmen met de bankpas en mes en vork.
    Wat heb jij een goed stuk hier over geschreven. Ik heb wel de filmpjes bekeken en ik verbijsterde me over de reactie,s. Hoe naief om te denken dat ze een roesje krijgen. Vraag me af of dat het gevolg is van de wakkerdier twee sterren “green”washings reclames ? En al de reacties dat de partij “er wat aan moet doen” of er niks gedaan heeft. Gewoon keuzes maken en hard voorbij lopen aan de aanbiedingen. Prima te doen. Ook met een minimum inkomen.
    Ook de vraag bij al die beelden die voorbij kwamen over de kalversterfte schokte me . Of ze niet aan de pil kunnen ?

    http://www.waddenhoeve.nl/ Een boer die adverteert met een filmpje dat ze echte sex hebben. Zo erg dat al dat K.I. geknoei normaal geworden is. Ook deze dames hebben hun behoeftes .Ik ben op gegroeid op een boerderij en kan me niet herinneren dat we sexuele voorlichting gehad hebben. Dat gebeurde voor onze neus op het erf.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb ook geen beelden gezien omdat ik ze daarna niet meer van mijn netvlies afkrijg, en er echt megaverdrietig van wordt dat mensen zo met dieren om denken te moeten gaan. Ook de mensen die er schande van spreken en vervolgens weer die goedkope soorten kopen, maken mij gewoon misselijk, zo hypocriet! Ik eet helemaal geen vlees of vis en verder zo min mogelijk dierlijke producten. Ook aan eieren en melk zit leed verbonden. Een hele tijd helemaal vegan gegeten maar toen voelde ik me niet helemaal lekker. Dus dat nu, van wat ik eet, maar de biologische variant, maar helemaal lekker zit het me niet. Ik vind mezelf ook een soort hypocriet…

    Ik ben wel blij dat steeds meer mensen die wel dierlijke producten eten steeds meer voor de biologische variant kiezen, dat is toch een stap in de goede richting. De andere kant is weer dat steeds meer vlees gegeten wordt op de wereld, dus uiteindelijke zijn weer steeds meer dieren de pineut. Het is een lastig probleem, ik hooo alleen dat er steeds meer bewustwording komt.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb echt goede ervaringen met Koop een koe en Koop een kip.
    Ze verkopen ook varkens maar in dat pakket zitten ook delen waar ik niet zo van hou, dus voor mij alleen het koe- en kippakket.

    Ik koop af en toe ook vlees met 2 sterren in de supermarkt maar als het in de slachterijen er net zo aan toe gaat als in die horror slachterijen dan hoef ik dat echt niet meer.

    Liked by 1 persoon

  5. mag ik nog aanvullen met de Buitengewone varkens? http://www.buitengewonevarkens.nl
    superlekker en ze hebben een veel fijner leven (en einde) dan industrie varkens (ook biovarkens).

    wij eten ongeveer drie keer per week vlees of vis, dus prijstechnisch goedkoper uit met dit ‘dure’ vlees (dat ook veel lekkerder is), dan dagelijks martelvlees uit de industrie

    Liked by 1 persoon

  6. Wij hebben hier in het dorp een man, die allerlei biologische dieren houdt. Hij had een bedrijf ingehuurd, dat ook allerlei biologisch geslacht vlees verkoopt en die zou voor hem ook gaan slachten. Later bleek de ‘biologische’ slagerij ook gewoon vlees in te kopen en onder het mom van biologisch te verkopen. Ik vind het verdrietig , dat er altijd toch mensen tussen zitten, die de zaak bedonderen. Ik eet zelf weinig vlees gelukkig en ga een dorp verder naar een slager, die zelf dieren houdt en slacht. Het mag dan wel niet biologisch zijn, maar het is een heel goed bedrijf ,

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben ook zo iemand die biologisch vlees koopt om redenen van dierenwelzijn en ik ben me rotgeschrokken van het slachthuisverhaal deze week. Ik heb de beelden niet bekeken. Ik kan het niet. Kotsmisselijk wordt ik ervan.
    Zo teleurgesteld en geschokt ook dat dit ook met biologisch gehouden dieren is gebeurd.
    Wij eten 1x per week vis, 1x vlees, 1x kip. Verder vegetarisch. Ik merk wel dat vegetarisch eten zo in mijn systeem zit dat ik vaak denk als ik weer boodschappen ga doen: ” hej het vlees ligt nog in de vriezer”.
    In de praktijk eten we dus nog minder dan 2x per week vlees.
    Ik hoop dat er inderdaad overal camera’s komen te hangen in de slachthuizen..De privacy van de mensen die er werken zal me worst wezen. Ze hebben het er zelf naar gemaakt. Bah, dat die lui nog slapen ’s nachts.

    Like

  8. Goed dat je hier een genuanceerd blog aan wijdt. Kan niet vaak genoeg op de kaart gezet worden, zodat we met z’n allen steeds bewuster worden van waar we voor keizen en wat de consequenties zijn. Het gaat langzaam, maar ik geloof wel dat het ‘vlees porduceren’zoals dat gangbaar is z’n langste tijd heeft gehad .
    Wij eten 2, hooguit 3 keer per week een kleine portie vlees of een stukje vis .Van ‘De Groene Weg’ , biologische slager. Ik ga hen zeker ook nog even navragen hoe het bij hen ook alweer zit qua slachten. Daarnaast bestellen we een paar keer per jaar een vleespakket afkomstig van ‘grote grazers’ die in natuurgebieden rondlopen ( via http://www.freenature.nl/free/p000008/wildernisvlees ).
    Overigens hebben wij een minimum inkomen , maar als je kiest voor gezond eten eten zonder pakjes en zakjes dan scheelt dat al enorm in de kosten en kunnen die paar kleine porties vlees er best wel vanaf.
    Ik vind het normaal dat zoiets bijzonders als vlees duur is.

    In het verleden heb ik wel eens een aantal jaren vegetarisch gegeten , maar toen ik at ik nog alle granen, en zuivel en peulvruchten. Nu ik grotendeels glutenvrij eet, en bijna geen zuivel of peulvruchten vind ik het lastiger om volledig vegetarisch te gaan eten en toch op krachten te blijven. Zeker gezien de me/cvs ; ik ken een paar ‘lotgenoten’ die al hun hele leven overtuigd vegetarier waren maar die op advies van een arts toch weer wat vlees gingen eten en tot hun eigen verbazing wat meer kracht in hun lijf kregen.

    Liked by 1 persoon

  9. Wat een goed stuk! Ik heb niet gekeken want ik slaap nachten niet meer. Ik heb er enorme moeite mee wat mensen elkaar en dieren (en de natuur) allemaal aan kunnen doen. Ik probeer zo bewust mogelijk te winkelen en we eten nog maar heel weinig vlees. De mannen willen niet zonder dus ik koop biologisch met sterren of ik bestel bij een slager in de buurt die vlees heeft van grasgevoerd vrij grazend vee en hooglanders hier uit het duingebied. Van mij mogen ze camera’s plaatsen juist op slachthuizen om de boel in de gaten te kunnen houden. En misschien voor hen ook een puntensysteem invoeren zodat de klant kan kiezen of hij dat vlees wil van een slachterij met maar 1 punt of 1 met 9 punten. Meestal gaan bedrijven dan pas echt iets aanpassen.

    Liked by 1 persoon

  10. Dank je voor je verhaal. Ik koop al uitsluitend biologisch vlees, maar het verhaal over de slachthuizen geeft een duwtje naar de volgende stap. Vanmiddag met vrienden besproken of we samen bij Waterlant kunnen bestellen. Waarschijnlijk gaan we daar deze week de eerste bestelling plaatsen. Voor die paar keer per week dat ik een klein stukje vlees eet is de prijs geen bezwaar.

    Liked by 1 persoon

  11. Geen kritiek hoor, maar ik vind het altijd opmerkelijk dat mensen bij een bepaald dier meer moeite hebben om het te eten dan andere dieren.
    Het is net als die giraffe die in een dierentuin werd afgeschoten en aan de leeuwen werd gevoerd; iedereen sprak er schande van maar het grootste deel van die mensen had s avonds gewoon weer een stuk vlees op hun bord liggen.
    Wat maakt die giraffe dan meer waard dan ieder ander dier?
    Zo vind ik het ook helemaal niet vreemd dat er in China honden worden gegeten, het is dan maar net wat je gewend bent en wat je kunt kopen in jouw land.
    Waar het ook in deze landen om gaat, is dat de dieren soms/vaak niet goed behandeld worden en dat moet stoppen, met welk dier dan ook.
    Dat heb je ook goed omschreven in jouw stuk!

    Liked by 1 persoon

  12. Tja. Ik ben vegan want ik vind dat er geen dieren hoeven te sterven omdat ik leef (oh, en wat gezonheidstechnische redenen).

    Ik ben blij met je genuanceerde blog, maar toch, wringt het voor mij ergens. Wel tof om te lezen dat zo veel lezers gaan voor biologisch en beter behandelde dieren.

    Liked by 1 persoon

  13. Je weet inmiddels wat er in slachthuizen gebeurt, je kent de beelden van de puinhoop in de varkensstal en je ziet de stress bij de dieren tijdens hun vervoer. Iedereen met een hart wordt misselijk van de beelden en weet je wat: het is denk ik nog niet eens de helft van alle ellende. Hoe moeilijk is het dan om compleet te stoppen met het eten van dieren? Ook als een koe zogenaamd vrolijk heeft geleefd, wie zijn wij dan om te bepalen wanneer hij niet meer wil leven? Waarom knuffel je je hond, maar eet je een koe? Het idee dat je dood vlees in je levende lijf stopt, klinkt dat aantrekkelijk?

    Like

  14. Wat een goed stuk heb je geschreven. Zelf eten 2 gezinsleden en ik vegetarisch/veganistisch, maar 1 gezinslid eet biologisch vlees wat ik vaak koop bij AH. Ik heb net AH geschreven waar hun vlees vandaan komt en of ze weten dat het niet in uit zo’n horrorslachterij komt. Hopelijk is dat goed want anders kan ik me wel voor m’n kop slaan, denken dat je het goed doet en dan hebben misschien de dieren nog erg moeten lijden brr. Ik ben blij dat ik veganistisch eet/ben. Ik heb alleen de beelden op t.v. gezien en die krijg ik al niet meer van mijn netvlies, eigenlijk zijn het geen varkens maar nog biggen. Echt zo triest, de angst in de oogjes en hoe ze behandeld worden, nooit iemand iets misdaan, onschuldige intelligente levende wezens.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

