Besparen: maak van niets iets

restjesmaaltijd, weet niet eens meer wat dit was, ik denk kip met een frittata…

Natuurlijk worden we dood gegooid met tips over goedkoper boodschappen doen. Maak een weekmenu en een boodschappenlijstje, eet mee met de seizoenen, ga niet met een lege maag winkelen, koop een aanbieding alleen als het een echte aanbieding is (tip: reken om naar de kiloprijs), werk met een vast budget, bla bla.

Wie op zoek is naar tips, ziet ze overal. Maar uiteindelijk hangt het succes van besparen op de boodschappen altijd samen met je gedrag. Houd jij vast aan je plan/lijst of ben je impulsief?

Gedrag kan ook op een andere manier doorslaggevend zijn. En dan niet  het “beschik je over wilskracht en negeer je lekkere trek of de drang tot het doen van een impulsaankoop” maar een ander soort gedrag. Ben jij creatief met restjes, bewaar je alles en ben je in staat om van niets iets te maken?

Wij gooien hier niets weg van wat overblijft van de avondmaaltijd.  Ik at vroeger wel eens bij mensen die werkelijk waar, zó een halve pan met eten in de vuilnisbak flikkerden, zonder na te denken over de verspilling. Alles gaat hier in bakjes en in de vriezer. Ik noteer wat de vriezer ingaat op een lijst met vermelding of het een hele maaltijd is en voor hoeveel personen. Eens in de zoveel tijd in geval van weinig energie, tijd of geld duik ik de vriezer in en kan zo heel makkelijk maaltijden samenstellen. Wij vinden het geen enkel probleem om alle drie iets anders te eten bij dezelfde maaltijd. Soms hebben we een duidelijke voorkeur (kind vindt niet alles lekker) en delen we ons eten niet en soms vindt iedereen alles lekker en scheppen we op uit alle bakken die dan op tafel staan. Regelmatig lukt het zo om boodschappen doen een hele week uit te stellen, op wat basis spullen als zuivel en brood na.

Buiten dat kook ik graag met restjes. Restjes groenten die liggen te verleppen in de la van de koelkast. Als je een paar basisrecepten hebt die lekker met alles combineren, hoef je nooit meer iets weg te gooien. Curry is zo’n recept. Met bijvoorbeeld garam massalakruiden, knoflook, sambal, wat limoenblaadjes, kerrie en kokosmelk of santen maak je van zowat elk denkbare groente een heerlijke en gezonde maaltijd. Wij aten vorige week maandag zo’n curry met wat ik opdook uit de groentelade: een halve stronk broccoli, een halve courgette, een halve ui en één rode paprika. In de vriezer had ik nog wat spinazie en van de dag ervoor was wat vlees overgebleven van de hele kip die in de oven was klaargemaakt. Dit was geen geplande maaltijd maar samengesteld op basis van wat ik aantrof. Het karkas wat ik overhield van de kip werd gebruikt om bouillon te trekken.

Die kip van de dag ervoor was weliswaar wel gepland maar die vergeten perssinaasappel die ik zondag in de groentelade vond, had geen concrete bestemming. Kip met citroen in zijn donder is heerlijk, dus dat kan vast ook met een sinaasappel. Beestje insmeren met knoflookolie en bestrooien met wat tijm, de sinaasappel in stukjes erin duwen, in de oven schuiven en 1.5 uur later zaten we te smullen.

Het loont te moeite om eens wat basisrecepten te verzamelen die je makkelijk met restjes kunt maken. Denk aan een bepaalde combinatie van kruiden zoals bij een curry maar ook aan soepen, pizza, een frittata, rijstgerechten.  Een paar uitgelopen aardappels worden heel makkelijk aardappel-mosterdsoep of een frittata. Pizza kan alles zijn: elk denkbare groenten smaakt lekker met wat tomatensaus en Italiaanse kruiden op en bodem van bloem of zelfs bloemkool, wat Parzemaanse kaas er over en klaar. Wil je toch wat vlees of vis erbij, ik heb om die reden altijd blikjes ansjovis en tonijn in huis. Pasta met tomatensaus (van gezeefde tomaten) combineert ook met alles, dus heb je dat in huis dan flikker je die vergeten halve knolselderij / bataat / bloemkool of pompoen er gewoon bij. Tot slot heb ik ook meestal wel pitabroodjes of wraps (klik hier voor een glutenvrije variant) in huis en dat is ook heerlijk met restjes, wat kaas erover, eventueel wat linzen erbij (die liggen altijd afgekookt in de vriezer) en klaar

Wat is jullie favoriete restjesgerecht?

18 gedachtes over “Besparen: maak van niets iets

  1. Burgers.
    Van restjes geprakte bonen,kikker erwten , linzen, rijst, quinao
    Fijn gesneden of geraspte groenten..
    Soms een blikje of restje vis.
    Uien en knoflook zijn altijd wel in huis.
    Flink veel “vlees “kruiden :Laos, foeli. koriander, nootmuskaat.
    Binden met havermout , boekweitmeel, chia zaad ,arrowoot of ei.
    Wat tamari of ketjap.
    Heerlijk ,makkelijk en snel klaar.

    Liked by 1 persoon

    • Met veel kikkererwten en komijn en cayenne poeder word het
      opeens falafel. Wat van de fijngesneden groente.korianderblad,
      peterselie,citroensap als salade erbij dan is het een heel gezond maaltje.

      Liked by 1 persoon

  2. Helemaal waar! Zonder bewuste actie kom je er echt niet.
    Mijn favoriete restgerecht is een wrap gevuld met de dingen die we nog hebben liggen. Moet wel zeggen dat wij meestal weinig restjes hebben. Ik kook ongeveer wat we ook op eten. En anders kan het altijd de volgende dag met de lunch mee.

    Liked by 1 persoon

  3. Ja ok ben ook goed met restjes. Van beetjes groente meestal soep.
    Wraps zijn niet zo favoriet als maaltijd hier en curry’s ook niet bij vriend.
    Wel maakte ik een heerlijk borrelhapje van een wrap gemaakt van 2 eieren, wat vocht en 3 eetl tapiocameel, gevuld met roomkaas, ham en bieslook.
    Voor de lunch staat een soep gemaakt van het karkas van een eens op het menu.

    Met de jaren krijg ge wel ervaring in combinaties die lekker zijn, niet alles past bij elkaar.
    Soms is het ook jammer dat je door het gebruik van restjes iets niet kan herproduceren omdat je aldoor andere restjes ter beschikking hebt.

    Liked by 1 persoon

  4. Dit weekend nog restjessoep gemaakt. Van alle overgebleven stukjes groente (courgette, brocolli en pastinaak en dan 1 kippenpoot erbij voor de smaak. Soms maak ik het zonder vlees, met linzen.

    Nigel Slater had op de BBC een programma waarin hij iedere dag iets maakte van wat hij toch al had liggen, al heb ik – zoals hij als voorbeeld had – nou nooit een hele eend liggen. Maar hij maakte ook heerlijk brood met allerlei restjes kaas erin. Restjes die anders weggegooid zouden worden van de kaaswinkel.

    Surinaamse nasi heb ik leren maken juist met restjes. Pluis die kip!! 🙂 Het kleinste stukje vlees wordt nog van de kippenkluifjes afgehaald en door de nasi meegebakken. Heerlijk.

    Liked by 1 persoon

  5. Kleine resten worden opgegeten als lunch of soms zelfs in de avond als zoon gewerkt heeft. Heel vaak heb ik geen restjes. Ik heb nu wel gekookte aardappel liggen maar dat is lang net genoeg voor 4 personen dus geen idee wat ik daarmee moet..of ik moet er meer bij koken en dan bakken of puree maken…hmm

    Liked by 1 persoon

  6. Hoi Martine, nou kan ik best goed koken en heb ik er ook vaak veel plezier in, maar de wijze waarop jij het doet is toch wel van een ander niveau hoor. Daar spreekt veel kennis van smaken uit en ervaring met wat die met elkaar gaan doen.

    Waar ik zelf op terugval met restjes groente is soep. Of hartige taart. Soep kan niet veel aan misgaan, behalve dan mijn soep van afgelopen vrijdag. Wat is dat voor drek, vroeg mijn man, toen ik creatief een blik tomaten aan mijn courgette/kerrie/prei soep had toegevoegd. (wegens meer vitamines). Toen ik daar hevig beledigd over was, kreeg het de naam Shrek soep. Iets minder erg. En helaas. Het smaakte zoals het eruit zag.

    Dus Martine, als je een keer puf hebt, zou je dan eens willen beschrijven in detail, hoe je zo’n restjes curry maakt? Of uit welk boek jij je inspiratie haalt?

    Groetjes Jacqueline

    Liked by 1 persoon

  7. Hier gaan grote restjes vanaf 1 persoon de vriezer in of het wordt opgegeten bij de lunch. Ik probeer ook zo min mogelijk eten weg te gooien en het ergens door te gebruiken.

    Wij maken in de zomer graag een koude pasta of rijst salade. Je kunt er alle restjes rauwkost in kwijt en bv een restje mais, kipfilet, ham etc. Ik heb altijd veel rauwkost in huis dus als ik zie dat het echt op moet dan komt dit al snel op tafel. Er gaat bv rijst of pasta door met augurk, komkommer, tomaat, mais, paprika doorheen. De rijstvariant doe ik het liefst met ham mengen en dan op smaak maken met olijfolie, zout en peper. De pasta variant doe ik het liefst met kipfilet en op smaak brengen met een klein beetje light mayo en peper en zout. Echt zo lekker.

    Verder maak ik vaak net als de andere dames soep van de overgebleven restjes. Heb ik bv gekookte sperziebonen over dan maak ik er de dag erna een salade nicoise van. Het komt in elk geval altijd wel op. Al ben ik ook niet zo een kookwonder als jij.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

