Beugelupdate

geit-met-beugel

Sinds ruim 1,5 jaar heb ik een slotjesbeugel. S. moest gaan beugelen en ik greep toen de gelegenheid aan om zelf ook een beugel te nemen. De tandarts had hier al jaren op gezinspeeld en ik begreep goed waarom. Mijn overbeet was gigantisch, de tanden stonden rommelig, sommige zelfs half achter elkaar en goed schoonhouden werd een steeds grotere toer.

Aan het begin van het traject werd verteld dat het ongeveer  twee jaar tijd in beslag zou nemen. Inmiddels weet ik dat dit wel heel optimistisch was. De orthodontist met wie ik toen de intakegesprekken voerde, is verdwenen. De daar nu werkende orthodontisten zijn een stuk gematigder en minder positief. Of ze zijn gewoon eerlijker 😉 en dat vind ik wel zo prettig.

Het eerste jaar ging vooral op aan het corrigeren van de gaten achterin die waren ontstaan door het kiezen trekken, twee boven en twee onder. En alles werd netjes in rij gezet. Dat was al een wereld van verschil. Daarna lag de focus vooral op het dichten van de gaten bovenin naast de voortanden, die na het corrigeren van de gaten achterin waren verschenen.

Dat is inmiddels bijna klaar. Nu zijn we vooral de overbeet aan het aanpakken. Dat is echt een gepuzzel. Want de overbeet corrigeren gebeurt door de tanden naar achteren te duwen. Maar inmiddels komen ze daar de tanden van de onderkant tegen. Dus moet de onderkant weer verder gecorrigeerd worden.  Het gaat heel langzaam en tijdens het laatste bezoek is weer nadrukkelijk gezegd dat dit nog wel even tijd in beslag gaat nemen.

Waar ik tegenaan loop is dat ik in de nacht enorm strak mijn kaken op elkaar klem. Ik moet in de nacht elastiekjes dragen die ik aan de slotjes vasthaak en die druk uitoefenen naar binnen toe. Zo wordt de overbeet gecorrigeerd. Maar op de één of andere manier klem ik door die druk mijn kiezen zo op elkaar dat er bijna geen beweging mogelijk is. Dat vertraagt het proces. Dus nu draag ik die elastiekjes overdag. Dan heb ik meer kans om mijn mond en kaken wat ontspannen te houden en gaat het hopelijk wat sneller.

Qua ongemak valt het allemaal nog steeds reuze mee. De dag na het aanschroeven en vast sjorren heb ik iets pijn maar verder niet echt. De laatste tijd heb ik wel vaak dat het tandvlees van mijn lip aan de onderkant ‘wordt vastgepakt’ door mijn tanden en de slotjes aan de bovenkant als ik zit te eten. De ruimte daar verandert, sowieso de hele stand van de mond en dat is even wennen. En ik heb de laatste tijd flink pijn als ik iets kouds eet of drink, vooral links, en dit was een tot nu toe voor mij onbekend fenomeen. Dat komt door de druk weet ik inmiddels omdat ik voor de zekerheid even naar de tandarts ben gegaan, vorige week. Ik wilde uitsluiten dat ik een gaatje had of een ontsteking.

Wat vind ik van het resultaat tot nu toe? Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil het eerste jaar het best zichtbaar was, vooral aan de onderkant.  Dus kijk ik om mezelf gemotiveerd te houden vaak naar de eerste foto’s die toen gemaakt zijn. Het afgelopen jaar schoot het niet zo op, het is millimeterwerk en dat is nu eenmaal minder snel zichtbaar.

Qua kosten is het goed te overzien en allemaal volgens de begroting die ik eerder kreeg. Het eerste jaar waren er natuurlijk veel kosten, door het maken  van de foto’s & de gebitsmodellen en het plaatsen van de beugel zelf. Nu vallen de kosten wel mee. Ik betaal voor de maandelijkse controle €38. Maar als er tussentijds iets is, kan ik altijd langskomen zonder dat hier extra kosten voor worden gerekend. De laatste keer zijn er weer röntgenfoto’s gemaakt en de komende rekening is natuurlijk dus wat hoger. Dat ligt meestal zo rond de €80 (uit mijn hoofd gezegd). In totaal verwacht ik op een bedrag van rond  de €2500 uit te komen, waarvan er €500 vergoed is door de verzekeraar.

Heb je zelf ook een rommelgebit of een overbeet en mocht jij twijfelen of zo’n traject de moeite waard is, ik vind van wel.  Mijn gebit is nu veel makkelijker schoon te houden. Buiten dat voelde ik me vaak erg onzeker. Ik durfde nooit met open mond te lachen omdat ik het een echt lelijk gezicht vond, ik schaamde me voor mijn gebit. Natuurlijk weet ik dat je je daar niets van hoeft aan te trekken. Maar ik voel me nu veel prettiger qua uiterlijk en dan zitten die slotjes er nu nog in. Maar verder ga ik niet hoor, geen botox, rimpels opvullen of andere correcties voor mij.

Inmiddels ziet het er zo uit (let niet op de weinig florissante foto’s, het gaat even om de tanden zelf):

maart-2017-2 maart-2017 maart-2017-1

 

Even ter herinnering om te laten zien waar ik vandaan kom:

csc_0084

juli 2015

 

dsc_0660

november 2015

beugelupdate

september 2016

 

 

7 gedachtes over “Beugelupdate

  1. Wauw, het is echt een grote klus zeg! Je moet wel flink doorzetten als ik het zo lees. Ik had als kind een buitenboordbeugel, daarna van die slotjes en daarna nog een plaatje. Als ik er nu over nadenken was mijn gebit toen ook best een hele klus!

    Liked by 1 persoon

  2. Dat is inderdaad een flink verschil! Hier in mijn omgeving is het beugel dragen bij volwassenen ook iets dat vaak gebeurt. Ik zou er zelf niet zo heel snel aan denken, maar mijn tanden staan wat mij betreft prima. Ik zou misschien alleen beneden nog wel wat willen; daar had ik altijd prachtig rechte tanden, tot één van mijn kiezen dacht dat naar de zijkant groeien in plaats van naar boven ook wel een goed idee was. Hierdoor verspringen de tanden nu een klein beetje, maar ik denk dat niemand die ik ken dat nu echt ziet/weet. Dat zou dan vooral voor mezelf zijn. Maar goed, om daar nu een hele beugel voor te kopen, vind ik ook weer zo wat. Ik heb het ooit eens gevraagd, maar je betaalde dan zo weer een euro of 1800 gaf de tandarts toen aan.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een mooi resultaat al! Ik vond niet dat je je ervoor hoefde te schamen hoor, maar nu staan ze natuurlijk een pak rechter. Ik had ook een overbeet, daar heb ik twee jaar ofzo een nachtbeugel voor gedragen als tiener (zo’n hele charmante buitenbeugel). Erna ook nog een paar jaar slotjes (of blokjes, zoals wij het in België noemen ;-))
    Dus ook wel een heel aantal jaartjes! Achteraf gezien zeker de moeite waard geweest.

    Liked by 1 persoon

  4. Wauw, dat ziet er al goed uit! Ik heb zelf toen ik 20 was nog een beugel genomen. Ik had er al een rond mijn 11e jaar, maar de tandarts vond het al snel goed genoeg en daarna zijn mijn ondertanden aan de wandel gegaan (kaak is te klein) en ontstond een nieuwe overbeet. De eerste orthodontist die ernaar keek dacht dat het met een tand trekken en zes maanden slotjes wel op te lossen was. De tweede gaf een opdracht mee om twee kiezen te trekken en dacht dat het daarna met wat slotjes ook wel snel bekeken zou zijn. De derde – en laatste – zuchtte eens diep en regelde met mijn verzekering dat ik niets meer hoefde te betalen voor de rest van het traject. Geen idee hoe dat precies gegaan is, maar ik was er wel blij mee.

    Ik vond het traject na de eerste grote verbetering af en toe ook wel zwaar worden omdat je denkt dat je bijna voor niets bezig bent. Maar het is het waard, echt! Ik heb na het verwijderen draadjes achter mijn tanden laten plaatsen en ze staan nog steeds mooi recht.

    Succes met de rest van je traject!

    Liked by 1 persoon

  5. Wauw, mooi hoor! En bijkomend voordeel is dat je straks/nu al veel beter kunt kauwen met je kiezen, omdat alles goed op elkaar aansluit. Daarnaast kun je dan ook de snijfunctie van je tanden gaan gebruiken, wat met een overbeet niet mogelijk is. Hierdoor wordt je voedsel weer beter verwerkt! Wie weet wat dat nog voor positiefs voor je brengt. Nog even doorzetten 🙂

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

