De keukenrenovatie – we gaan van start

Zoals jullie weten, gaan wij onze keuken opknappen. Dat is hard nodig. Het aanrecht is op een paar plekken kapot, het folie van de keukenfrontjes laat los, een paar deurtjes hangen helemaal scheef, één deurtje is er sowieso helemaal uit gelazerd, de afzuigkap hangt achterlijk laag. Om het ding aan te zetten moet je de kap naar je toe trekken, maar doe je dat, dan zie je niet meer wat er in de pannen zit. Echt te suf voor woorden. Andere afzuigkap dus. Een lade gaat niet meer dicht. De elektriciteit in de keuken doet het niet goed, nieuwe lampen indraaien heeft geen zin, na een week klappen de lampen weer. Ik kook dus met twee op het aanrecht staande lampen.

Omdat de basis van de keuken nog wel goed is én om de kosten te drukken, kiezen wij voor een renovatie. De eerste contacten met keukenrenoveerders waren wat moeizaam maar inmiddels zijn wij in zee gegaan met G., een kennis van M. die hij via de voetbalclub kent. Deze man heeft een timmerbedrijf gehad, doet nu iets heel anders maar vindt het leuk om nog af toe te klussen. G. gaat nu samen met M. de keuken opknappen.

G. is hier nu een paar keer geweest om te praten over wat wij willen. Over de deurtjes waren wij het snel eens. Die worden van berken of beukenhout plaatmateriaal gemaakt en afgelakt. M. is met G. langs geweest bij mensen waar hij net een keuken heeft geplaatst en met vergelijkbare frontjes, om te laten zien hoe deze deurtjes uitpakken. En dat is helemaal onze smaak. We kochten er ook al greepjes voor.

M. en ik zijn daarnaast ook op stap gegaan om te kijken naar voorbeelden van keukenbladen. Dat ging wat minder vloeiend. M. is erg gecharmeerd van graniet. Ik vind dat snel te druk. Composiet bladen zoals G. voorstelde vinden we allebei niet echt mooi. Het is wel onderhoudsvriendelijk en heel strak. Maar dat vinden we niet zo passen in ons jaren dertig huis.  Rvs vinden we allebei wel heel mooi maar dat krast enorm en elke watervlek zie je (echt, let maar eens een paar dagen op je gasfornuis). De prijs van al dat soort materialen is ook wel een punt dat meespeelt. Wij hebben best een grote keuken en veel aanrechtblad nodig. Aan de ene kant is een hoekopstelling en aan de andere kant van de keuken een recht aanrecht. We hebben flink wat offertes opgevraagd van graniet, Rvs én composiet en het komt – afhankelijk van het materiaal – al snel neer op een bedrag tussen de  €2000 en € 2500 voor iets waar we allebei niet echt enthousiast van worden.

Deze kast maakte M. een paar jaar geleden, de bovenkant en zijpanelen zijn van meranti.

Wat wij wel allebei mooi vinden is merantihout, teak of mahonie. Dat is erg sterk en heeft een warme uitstraling. Dat willen we graag want nu is onze keuken erg koud en kil om te zien.  De combinatie van een donker aanrecht met lichte keukendeurtjes lijkt ons erg mooi en warm. Hout is daarnaast ook goedkoper dan stenen bladen of graniet / marmer / composiet.  Iets wat mij enorm verbaasde. Kunststof hebben we niet in overweging genomen, dat hebben we nu en willen we niet meer.

De eerste voorbereidingen zijn gedaan. De muren zijn een paar weken geleden door M. geschilderd in zacht blauw, we hebben zelf de kleur gemengd uit een paar potten die we nog hadden staan. En M. heeft een plank gemaakt in een kastje waar die al jaren ontbrak. Alles is inmiddels opgemeten en het materiaal voor de frontjes en het aanrecht is afgelopen zaterdag gekocht. Helaas ging halverwege de zaagsessie voor de keukenfrontjes de zaagmachine van de houthandel kapot. Dus het restant wordt later opgehaald. Het merantihout voor het blad is wel al gezaagd en wordt de komende tijd door G. verlijmd en bewerkt.

Als alles klaar is gaan we kijken of er nog geld over is voor een eventuele betegeling van de keuken. We vinden de huidige tegels erg lelijk, vooral vanwege de grijze voegen) en het is een mogelijkheid om er gewoon overheen te tegelen. Maar misschien als de rest al gedaan is, dat die tegels geen issue meer zijn.

Voor mij is het een voordeel dat we niet met een bedrijf in zee gaan maar met iemand die het gewoon in zijn vrije tijd erbij doet. Het is dus niet een paar dagen knallen en veel herrie in huis maar af en toe gebeurt er iets. Dat is goed te behappen voor mij. G. weet dat ik ziek en snel overprikkeld ben en wil zo klussen dat het voor mij minimaal overlast oplevert. Heel fijn vind ik dat.

Mijn eigen bijdrage aan het geheel – buiten aanmoedigen en oh en ah roepen – bestaat eruit dat ik wat minder ruim inkoop en wat meer uit voorraad kook. Als de kasten eventueel leeg moeten straks, is dit wat minder werk.

Even wat voorbeelden van de keuken zoals het nu is en let vooral niet op de troep, ik ben géén minimalist ;-):

      

       

Veel werkruimte zoals jullie zien. Zo van een afstand lijkt het nog wel wat maar kijk je dichterbij dan zie je overal loslatend folie en beschadigde plekken. Het is wel hoog tijd dat we gaan beginnen. Een dag na het maken van bovenstaande foto’s gebeurde er dit toen ik de was in de machine wilde stoppen:

Ik kan me nu al  verheugen op het eindresultaat. Het is voor het eerst dat we een keuken gaan opknappen helemaal naar onze eigen smaak. Ik voel me enorm rijk dat dit zomaar kan.

16 gedachtes over “De keukenrenovatie – we gaan van start

  1. Wat fijn dat er begonnen gaat worden en dat jullie dit zo uit gezocht hebben.
    Een ruime keuken en lekker naar buiten kijken tijdens het afwassen.
    Die grijze voegen doen het in een eerste blik lijken alsof het een garage of bijkeuken is met van
    die cement blokken. Terwijl de langwerpige ,beetje af geronde tegeltjes heel retro en mooi zijn.
    Er is “in was bare” witte voegen verf te krijgen. Das niet die voegenopfris..En er hoeft niemand met een kwastje te pielen;-) Ik heb het wel gebruikt omdat ik grijze voegen er vaak zo schimmelig uit vindt zien.
    Wel eerst goed ontvetten van zelf .
    Wat doen jullie op/in het hout om het water en vlekken proef te maken ?
    Hoe is het met je gehoorapparaten ? De herrie van die klusapparaten maakte mij helemaal gek.
    Daar wordt aan gewerkt met de accelerator stop oefeningen.
    Lief dat de klusser er rekening mee wil houden.
    Maar even goed veel sterkte met al de onrust in huis.

    Liked by 1 persoon

  2. Wij hebben ook een houten aanrecht/werkblad dat in de olie moet…Voor ons werkt het niet. Denk ook aan een opstaand randje…erg handig…succes met de renovatie! Wij moeten ook echt een nieuwe keuken, ik ben benieuwd naar jullie resultaat! Zelf droom ik van een leef/werk/eetkeuken met houtkachel en Aga fornuis…

    Liked by 1 persoon

  3. Gaaf hoor, jullie plannen! Wij hebben geen tegels tegen de muur, de muur is geverfd en daar zit een lak overheen. Kun je zo met een doekje afnemen. Ook geen voegen dus om schoon te maken, ideaal! In ons vorige huis hadden wij een houten blad. Moet wel regelmatig ingewreven worden maar vond het wel heel warm staan. Nu hebben we houten frontjes en een keramieken blad.

    Liked by 1 persoon

  4. Heel veel succes en ben benieuwd hoe het straks eruit gaat zien.
    Jaren houten blad gehad en beviel prima , wel vaak in de olie zetten , vond ik praktischer dan lakken.
    En inderdaad waterkering belangrijk.

    Liked by 1 persoon

  5. Veel succes en sterkte met de renovatie. De tegeltjes maken het inderdaad wat hokkerig, maar misschien komt dat wat harder over op de foto’s. Heerlijk weer strak en fris straks.

    Liked by 1 persoon

  6. Wij hebben ook een houten aanrechtblad (al 10 jaar) Partner boent het zo af-en-toe met heet water en zachte natuurzeep en het bevalt prima! Omdat het blad erg diep is hebben we geen waterkering. De afwas (weinig, ik heb een afwasmachine) zet ik eventueel op een afdruipmat. De tegels kun je voorbehandelen met een soort primer, dan stuccen en vervolgens verven. Wij hebben de tegels eraf laten halen, opnieuw gestuct en vervolgens met hoogglans lak geverfd! Ideaal en het staat geweldig mooi. Succes met de renovatie: het wordt vast erg mooi!

    Like

  7. Je hebt een type foutje laten zitten: De laatste alinea zegt “zomaar”.
    Maar volgens mij hebben jullie hier lang voor gespaard, veel over uitgezocht en lang over nagedacht. Dat noem ik niet “zomaar”, maar “weloverwogen” of zelfs “hard aan meegewerkt”.
    Goed bezig! Winst voor jezelf, je eigen portemonnee en voor het milieu (minder slopen=minder afval). Ik kan geen andere verliezer dan de keukenbranche ontdekken.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

