Vegan before 6

Vorige week schreef ik een stuk over vlees eten. Over wat de berichtgeving over de wantoestanden in het Belgische varkensslachthuis met mij deed als bewuste vleeseter. Ik koop vlees bij kleinschalige bedrijven die mij verzekeren dat de dieren zo goed mogelijk begeleid worden als het zo ver is. Maar toch. Het wringt wel. Ik ben dol op dieren maar eet ze wel. Mijn emotionele besluit om geen varkensvlees meer te eten slaat natuurlijk nergens op. Een varken staat niet hoger in de rangorde dan een koe of een kip, dat besef ik heel goed. De eetbaarheid van een dier hangt bovendien niet samen met zijn lieve uitstraling of intelligentie.

Waarom dan niet vegetarisch of veganistisch eten als ik het zo erg vind? Eigenlijk wil ik dat ook wel merk ik. Er zijn veel voordelen te benoemen als ik dat doe, vooral natuurlijk dat er dan voor mij geen dier hoeft te sterven en dat het ook veel beter is voor de planeet, gezien de enorme belasting van de vleesindustrie voor het milieu. Bovendien at ik al eens eerder 10 jaar vegetarisch. Alleen toen was ik jong & gezond en had ik geen gezin. Ik at nooit vlees en hoefde het ook niet voor anderen te bereiden. Dat is nu wel anders.

Ik denk niet dat het eten van vlees onnatuurlijk is. Dieren eten elkaar ook op. Dat is de natuur. Ik denk niet dat er iets mis was met de jagers of vissers van vroeger. Je at wat voorhanden was. Wel denk ik dat het onnatuurlijk is zoals het momenteel gebeurt. De schaal waarop er nu dierlijk eten wordt genuttigd is niet zoals het voorheen gebeurde. Bij de huidige vleesconsumptie kun je vraagtekens zetten, er zijn immers zoveel alternatieven.

Kom ik bij het volgende punt. Ik eet geen gluten en lactose. Peulvruchten eet ik soms maar alleen in hele kleine hoeveelheden omdat ik er meestal buikpijn van krijg. Noten kan ik nu niet goed eten in verband met mijn slotjesbeugel. Ik leef dus met aardig wat voedselbeperkingen. Nog iets schrappen maakt het denk ik niet eenvoudiger. Bovendien ben ik bang dat als ik ‘zomaar’ overstap naar een veganistische eetwijze ik wellicht tekorten oploop, aangezien het onderdeel bonen / noten / peulvruchten / volkoren brood bij mij is geschrapt vanwege intoleranties en ik daar dus geen calcium, ijzer en B12 uit kan halen. Die B12 is sowieso al een ding, ik krijg injecties en dat is niet voor niets. Toen ik al eens eerder jaren vegetarisch at had ik wel tekorten. Ik denk doordat ik te weinig peulvruchten at en gewoon ook minder wist over  de voedingswaarden van eten.

Ik moet dus wel flink uitkijken met wat ik naar binnen werk en niet zomaar voedsel gaan schrappen omdat er al veel is geschrapt. Mijn gezondheid is me veel waard vooral omdat ik daar niet veel van bezit. Vleesvervangers waar vitaminen aan toe zijn gevoegd zijn vaak geen opties omdat daar gluten in zitten. En me storten op allerlei sojaproducten wil ik ook niet. Veel van de sojaproducten die als plantaardig en dus gezond worden aangeprezen beschouw ik als enge producten vol met toevoegingen en suikers die volgens mij helemaal niet zo gezond zijn (met uitzondering van tofu of tempeh). Ik denk oprecht dat als je daar veel van naar binnen werkt, je net zo ongezond bezig bent als wanneer je grote hoeveelheden rood vlees naar binnen werkt. Bovendien is de productie van soja of bijvoorbeeld notenmelk óók heel belastend voor het milieu.

Koken levert dus best wat gedoe op vanwege mijn intoleranties. De mannen kunnen wel alles naar binnen schuiven en ik kan ze niet zomaar van alles gaan ontzeggen (ik ben hier de kok) omdat ik het niet verdraag.  Helaas zijn ze niet bereid hun vlees op te geven. Het compromis dat we tot nu toe hebben is dat we hooguit 2 tot 3 keer in de week vlees eten. Ik zie dus op tegen nog meer apart koken dan ik tot nu toe al deed.

Nu kun je natuurlijk helemaal gaan denken in beperkingen of gewoon kijken hoe iets zich ontwikkelt. Want ik voel wél de behoefte om dit toch meer te onderzoeken. In het verleden sprong ik meteen in het diepe maar dat doe ik niet meer. Ook vanwege mijn gezondheid. Ik heb op dit moment eindelijk weer een redelijke balans gevonden en schuif langzaam de goede kant uit met wat meer energie en wil niet zomaar winst wegsmijten door als een idioot alles om te gooien.

Kleine stapjes dus. Culinair journalist Mark Bittman introduceerde een aantal jaar geleden het begrip VB6: Vegan before 6. Overdag veganistisch eten en vanaf 6 uur in de avond geldt die beperking niet. Dan eet je vlees of vis of kip of vegetarisch of gewoon weer veganistisch, als je dat die dag wilt. Het leidde bij hem tot een enorme verbetering van zijn gezondheid en gewicht. Buiten de andere redenen die hij had om dit te gaan doen en waar het bij mij nu ook om te doen is.

Voor mij is dit een milde overgang die redelijk makkelijk vol te houden is, verwacht ik. Ik hoef dan even nog geen grote aanpassingen te doen bij de avondmaaltijd, we houden het gewoon op 2 tot 3 keer per week vlees of vis. Maar overdag schrap ik dus al het dierlijke eten. Voor mij betekent dat in de praktijk dat ik vooral veel  eieren schrap en wat kaas, boter, wat vleesbeleg. Yoghurt eet ik al meestal in de avond met fruit dus daar hoef ik dan nog even geen alternatief voor te bedenken.

Ik ben zaterdag 25 maart hiermee van start gegaan en wil dit een maand proberen. Gewoon kijken hoe dit bevalt en wat dit met me doet, vooral emotioneel maar ook qua gezondheid en energie. Ik heb ter inspiratie Mark Bittmans boek hierover aangeschaft. Ook wil ik de komende tijd gaan gebruiken om wat meer recepten uit te proberen of zelf te bedenken die in ieder geval vegetarisch zijn en wellicht veganistisch en me meer inlezen over dit onderwerp. En wie wat de volgende stap dan wordt.

Wat kunnen jullie verwachten?

  • binnenkort een review van het boek van Bittman
  • ik houd jullie op de hoogte van hoe het gaat
  • ik deel de culinaire ontdekkingen die ik doe met jullie. Ik heb mijn kooksite na een jaar stilte weer nieuw leven ingeblazen want de inspiratie begint al weer te stromen

Toen ik nog vegetarisch at was ik in mijn twintiger jaren. De vegetarische kookboeken die ik hierover heb zijn zwaar gedateerd. De meeste gerechten zijn enorm machtig met veel kaas en room en eieren en hier en daar wat tofu. Er is enorm veel veranderd op dit gebied maar ik merk dat ik zelf nog heel zwaar leun op wat ik toen kookte, áls ik vegetarisch kook. Ik ben dus op zoek naar inspiratie. Veel recepten die ik vind op internet moeten bewerkt worden omdat er vaak gluten in gebruikt worden

Ogma’s Tineke schreef laatst over het ‘O she glows kookboek’. Dat staat al genoteerd maar is helaas nog niet aanwezig in onze bieb en ik vind het wat prijzig om zomaar aan te schaffen. Het boek ‘Puur plantaardig’ heb ik al.Ik ken wel wat sites zoals bijvoorbeeld die van Vegadutchie maar wie heeft er nog meer tips voor mij van leuke sites of boeken met aandacht voor veganistisch en vegetarisch eten? Of dé ultieme tip van een glutenvrij veganistisch kookboek 😉

 

38 gedachtes over “Vegan before 6

  1. Lisa Steltenpool geeft veel goede info ook ivm evt. Tekorten. Zij heeft een boek uitgebracht en heeft hier ook een blog over. Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Zelf ben ii steeds vaker vegetarisch gaan eten maarmiet erg oppassen ivm ijzer. Ik heb er toch al weinig van en tabletjes en voedingssupplementen met ijzer verdraag ik slecht.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vind het interessant, sinds mijn operatie moet ik op mijn eiwitten letten. Ik kan niet tegen noten, verdraag gluten niet goed , lactose is geen probleem. Ik eet nu zulke minimale beetjes vlees, ik zou het wel willen schrappen maar denk voor mijn eiwitinname het niet verstandig zou zijn. Zelf volg ik iemand op instagram die vegan kookt. Ziet er geweldig uit maar zo calorierijk. Want dat valt mij vaker op dat vegan erg suikerrijk (ook natuurlijke suikers) en erg vet (vanuit bepaalde producten) is.

    Liked by 1 persoon

    • Vegan is niet hetzelfde als gezond. Patat is ook vegan. Je ziet sinds een paar jaar juist ren trend die wel de nadruk legt op gezonde vegan voeding. Zie bv de docu ‘Forks over Knives’.
      High Carb Low Fat Whole Food Vegan is nu een trend en daar is heel veel over te vinden. Verderop heb ik nog een reactie gepost met info hierover.
      Eiwitten zijn in principe geen probleem als je voldoende calorieen eet. Al is dat wel de eeuwige vraag van mensen die niet vegan eten.

      Liked by 1 persoon

  3. Ik zie dit jaar zo’n omslag bij heel veel mensen en dat is fijn! Want we hebben maar één planeet hè. Oh she glows is een heerlijk boek, maar de kikkererwten regeren daaren dat is voor jou dan weer minder geschikt denk ik?

    Like

  4. Vegan Challenge kookboek, in e-versie. Te vinden op Vegan Challenge website. Als je je inschrijft voor de Vegan Challenge, ook al doe je niet mee, krijg je dagelijks recepten. Kun je naar eigen inzicht aanpassen.

    Liked by 1 persoon

  5. Wij eten grotendeels veganistisch en dat bevalt heel goed. Het is even zoeken naar nieuwe recepten en ingrediënten, maar gezien het feit dat we een soort van vuilnisbakken zijn (als in: alles gaat er in en nergens last van) is het geen probleem. Gister voor het eerst zeewier gekocht. Ben benieuwd. Die gaat vanavond als creatieve toevoeging in de oosterse salade met pindakaas vinaigrette. Het recept komt van de Groene Meisjes, waar heel veel lekkere recepten te vinden zijn.
    Forks over Knives is trouwens een mooie documentaire om te kijken (netflix). Die heb ik samen met Joost gekeken en sindsdien eet hij gezellig met me mee. Laatst, toen hij door omstandigheden een paar keer lunch had gekocht op werk (vast met kaas enzo), liet hij me weten dat hij zijn bammetjes hummus miste! Geweldig!

    Liked by 1 persoon

    • Ben benieuwd wat je van zeewier vindt. Ik vind het niet echt lekker, zo penetrant van smaak.De Groene meisjes ken ik en heb ik lang gevolgd maar vind het niet echt meer leuk sinds Merel het alleen doet. Vind het echt rete commmercieel met continu aandacht voor ‘hotspots en hip leven’ en gesponsorde posts over enge smeerbare boter die dan wel veganistisch is maar volgens mij helemaal niet gezond. 😉

      Like

      • Haha, ik herken het. Ik vind de groene meisjes sowieso voor een andere generatie (de generatie die nog geen last heeft van grijze haren en rimpels ;-)). Maar ik heb al meerdere keren lekkere recepten van haar site gehaald dus daarvoor kom ik er nog wel eens.
        En ik ben fan van het ‘whole food planted based diet’, oftewel zo min mogelijk bewerkt, plantaardig eten. Voor mij dus geen vleesvervangers en ander spul dat vol zit met suiker en zout, maar gewoon zelf doen. Maar goed, ik ben ook maar een mens dus dat bewerkte eten sluipt er hier en daar nog wel in, maar ik ga er steeds spaarzamer mee om.
        O, en ik was vegetus.nl nog te noemen. Ook lekkere recepten.

        Liked by 1 persoon

      • Wat een herkenning! Al die gesponsorde posts (laatst zelfs één van de ABN AMRO, die bank heeft dan wel groen in zijn logo, maar dan houdt het verder qua ‘groen’ echt wel op ;)), niet echt meer een aanrader.

        Wat ik doe, is van mijn lievelingsgerechten (pasta, rijstgerechten, salades, soepen, currys) de vega-variant zoeken/zelf aanpassen. En/of ik kijk op de site van veganchallenge voor inspiratie.

        Liked by 1 persoon

      • Zeewier kan ook schade aanrichten gezien de hoeveelheden jodium. Mensen met een te langzaam werkende schildklier kunnen hier echt last van krijgen. Als toevoeging hier en daar te doen. Maar ook opletten hoe ke lichaam hierop reageert. Zeewier heeft geen consistente hoeveelheid jodium .

        Liked by 1 persoon

      • Ik heb hetzelfde ‘probleem’ met dit blog, maar haar recepten vind ik wel erg goed; altijd lekker en lukken ook altijd.
        De boeken: ‘Deliciously Ella’ en ‘Deliciously Ella elke dag’ zijn plantaardig en vrij van gluten, geraffineerde suiker, bewerkte voeding, chemische toevoegingen (citaat uit boek).
        Ik eet ook grotendeels en vooral voor vijven plantaardig (mag geen kaas, maar eet nog wel roomboter en af en toe ei), ‘savonds met mijn mannen eet ik soms mee met hen en eet een stukje rundvlees of kip (varkensvlees mag ik niet) .
        Het bevalt mij prima.

        Liked by 1 persoon

      • De groen meisjes zijn dan wel rete commercieel maar ook wel zo eerlijk dat ze dit melden. Hun recepten zijn meestal makkelijk en lekker. Met de informatie die je krijgt doe je tenslotte wat je zelf wil.

        Liked by 1 persoon

  6. Ik heb geen tips , maar ga je nieuwe avontuur zeker volgen. Je afwegingen om richting vegetarisch/ veganistisch te gaan qua eten herken ik , net als je bedenkingen daarbij . Ik zou vooral niet graag eieren missen omdat die zo veelzijdig zijn . En net als wat sommigen hierboven ook al opmerken valt het me op dat veganistische menu’s vaak best veel suikers dan wel koolhydraten bevatten , of soms zelf rare kunstmatige toevoegingen waar ik toch echt niet aan ga beginnen.
    Ik lees ook met belangstelling de ervaringen van mensen die jarenlang wél veganistisch aten en er toch mee gestopt zijn . Vaak heeft dat dan te maken met gezondheidsaspecten. Het concept van VB6 klinkt me redelijk goed in de oren . Ben benieuwd naar je ontdekkingen onderweg !

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb ook een tijd vegan gegeten. Nu weer over op vegetarisch. Ik gebruikte ook veel recepten van veganchallenge.nl

    Ik vind vegan veel werk en lastig met vervangers. Peulvruchten vallen bij mij ook niet geweldig. Ook lastig met gezin trouwens 😉
    Nu eten we dus meestal vegetarisch, en krijgt het gezin nog 2x per week biologisch vlees. 1x per week vis.

    Heb je misschien nog een tip voor mij qua vitamines? Ben bang dat ik ook tekorten heb, maar welke vitamines zijn echt goed om te gebruiken. Ik vermoed dat een gemiddelde multivitamine van de drogist niks helpt eigenlijk…

    Liked by 1 persoon

  8. Als vegetarier (sinds 25 jr) ga ik natuurlijk je recepten volgen. Ik sport af en toe zoveel, dat ik wel met mijn eiwit-inname erg oppas (en dus soms vis eet).
    Als werkende mens, en als vaak-tochtjes-maker, hoop ik dat ik ook lunches kan vinden die uuhh werkbaar zijn voor mijn leven. Want vega-lunches-voor-onderweg is best overzichtelijk weinig.
    En ik kook en leer graag.
    Dus ik ga vol spanning afwachten!

    Liked by 1 persoon

  9. Veganistisch eten wij niet. Wel vaak vegetarisch. We hebben het geluk alles te kunnen eten, geen intoleranties oid.
    Ik vervang vlees door noten, kaas, eieren, peulvruchten of ik laat het gewoon weg. Zuivel gebruik ik 1 a 2 x per dag (karnemelk, yoghurt). Ook gebruik ik vlees meer als smaakmaker dan als hoofdingredient. Door een pan nasi gaat hier bijvoorbeeld 1 klein kipfiletje voor ons tweeën. Door een preiquiche 1 klein bakje spekjes en verder wat peulvruchten voor het eiwit. Veganistisch plus al jouw beperkende factoren lijkt me moeilijk.

    Liked by 1 persoon

  10. Moeite met kauwen is hier ook een probleem. Gelukkig heb ik geen problemen met noten. Er zijn heel veel recepten online te vinden. Mijn favoriete kookboeschrijver is Dreena Burton. Zij deelt veel online. Op youtube kijk ik graag naar High Carb Hannah en Cooking with Plants. Zijn ook websites van. Fatfreevegan (heeft net als de anderen een FB groep is ook heel leuk).
    Ik eet nu helemaal vegan, de mannen doen deels mee. Dus ik maak weleens wat apart voor mezelf. Qua kookboeken kun je beter eerst wat recepten van internet uitproberen zodat je beter weet welke stijl/smaak het beste bij jou past. Ik verdiep me verder in de relatie voeding en gezondheid. Waarbij ik me vooral richt op Dr. mcDougall. Ik vind Dr. Greger (Nutritionfacts.org) ook heel interessant, maar die info gebruik ik als aanvulling omdat ik met mijn beperkte energie en kauwfunctie makkelijker volgens de Starch Solution kan eten.

    Like

  11. Ik hield mezelf ook jaren voor ‘ja maar de kat eet ook vlees’. De kat wel ja, die heeft ook een ander gebit en een ander spijsverteringskanaal. Kijk eens naar wat een gorilla of een giraf eten…

    Liked by 1 persoon

  12. Sinds ik vegetarisch ben gaan eten ben ik juist aangekomen. Zo veel kaas wordt er in die recepten gebruikt en het gemiddelde restaurant komt vaak ook niet veel verder dan vlees vervangen door geitenkaas. Waarom altijd geitenkaas er is zoveel anders lekkers zonder vlees te bedenken.

    Liked by 1 persoon

  13. Dit vind ik dus superherkenbaar! Ook die bedenkingen heb ik, in mijn specifieke situatie qua gezondheid. En ik wil ook niet mijn natuurlijke voeding gaan vervangen door dan wel vegan dingen maar die totaal niet gezond zijn en vol suiker of e-nummers zitten. Ik snap het wel en vind het ook mooi dat die mensen die dat dan eten het echt alleen voor de dieren doen bijvoorbeeld, maar bij mij zijn er buiten dat nog meer motivaties en belangen die ik niet wil laten varen – zoals mijn gezondheid of de principes dat ik geen suiker of bewerkte voeding wil… Moeilijk!

    Liked by 1 persoon

  14. Wat ik me nog even afvroeg: veganisme gaat primair volgens mij over het niet willen gebruiken van dieren alsof het producten zijn. Met andere woorden; gaat het boek ook in op het afzien van wol, leer, zijde en andere dierlijke onderdelen ? Ik heb er zelf best wel moeite mee om geen leren schoenen meer te kopen bijvoorbeeld. En m’n winterse vesten bevatten toch ook eigenlijk altijd wel wol, al probeer ik wel te letten op de herkomst van de wol bij aanschaf van kleding.

    Liked by 1 persoon

    • Nee het VB6 kookboek gaat daar niet op in, het bevat vooral recepten en tips. Ik heb wel het eerste VB6 boek van hem ook net als E-boek (alleen in het Engels verkrijgbaar) aangeschaft, dat gaat meer in op de theorie erachter. De dilemma’s die jij nu net noemt komen wel uitgebreid aan bod in het boek ‘Veganisme. Een manier van leven’ van Mirjam Vaes. Dat heb ik net bij de bieb gehaald dus meer kan ik er nog niet over zeggen 😉

      Like

  15. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Zelf stapte ik na 35 jr vegetarisch eten over een klein beetje goed vlees 3x per week. vit B-12 te kort. Soms eet ik weer een week vegetarisch,
    gewoon omdat het dan goed voelt.

    Liked by 1 persoon

  16. De dunne vegetariër van Antoinette Hertsenberg heeft lekkere recepten. Geen info wat je zou kunnen doen of laten.
    Er is ook een dikke versie.
    Ik eet regelmatig vegetarisch, veganistisch is me een stap te ver. Voor honing wordt er geen beest geslacht en yoghurt of kwark wil ik nog wel eten.

    Liked by 1 persoon

  17. Ja, het VB6 kookboek is leuk! Erg lekkere dingen en wat ik tot nu toe gemaakt heb was erg lekker! Ik probeer ook steeds meer plantaardig te eten, steeds in kleine stapjes. Hoewel ik altijd al een voorkeur had voor vegetarisch gerechten, merk ik nu eigenlijk pas hoe vaak ik in mijn dagelijkse routine een recept met vlees grijp. Ik ben nu dus aan het experimenteren, hoe ik enkele favorieten gemakkelijk vegetarisch kan maken. En ik probeer mijn arsenaal wat uit te breiden met veganistische recepten, die snel, niet te duur, gemakkelijk en héél er lekker zijn.

    VB6 heeft mij daar zeker bij geholpen,maar ook beide boeken van Kristy Turner: https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/kristy%2Bturner/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html Jammere is dat ze in het Engels zijn én behoorlijk wat van haar recepten bevatten ingrediënten waar ik hier niet echt gemakkelijk aan kan komen (Zwolle). Is vermoedelijk in de randstad al stukken beter te doen. Maar desondanks, alles wat ik tot nu toe gemaakt heb: aanrader!

    http://www.ikbenirisniet.nl vind ik ook een aanrader. Hele leuke blog, niet 100% vegan (Iris is vegetariër, dus wel al haar recepten zijn vegetarisch en heel veel zijn ook vegan of gemakkelijk vegan te maken). Heel veel recepten, vaak gemakkelijk te maken, niet te duur, niet teveel gekke ingrediënten, maar wel altijd lekker.

    En andere bronnen van inspiratie: Groene Meisjes Receptenindex, Lisa Steltenpool, Anna Jones, My new roots

    Liked by 1 persoon

  18. Pingback: Zaterdag | Min of Meer

Zeg het maar!

