Wie is de baas over jouw portemonnee?

Besparen/consuminderen en goede voornemens maken om je daaraan te houden zijn soms te vergelijken met een lang elastiek. Dat rekt uit en rekt uit en dat gaat heel lang goed en dan ineens heb je meerdere uitgaven achter elkaar, knapt het elastiek en lukt het niet meer. De kunst is dan te kijken in de begroting waar er nog iets valt te schuiven om toch die maand uit te komen. Want dat wil je of dat moet je. Misschien omdat je schulden hebt of omdat je geen inkomen hebt. Óf omdat je de hypotheek wilt aflossen of je keuken wilt gaan verbouwen.

Veel uitgaven moeten en zijn onontkoombaar. Je kunt dan zoeken naar oplossingen zoals overstappen naar een andere energieleverancier of verzekeraar, korter douchen of stoppen met vlees eten. Uitgaven op het gebied van wonen, verzekeren maar ook van huishoudelijke aard, zijn weliswaar niet te vermijden maar de hoogte van deze uitgaven is door slimme keuzes en gedragsaanpassing wel beheersbaar.

Moeilijker is het in contact met anderen. De sociale druk om mee te doen met etentjes, cadeaus en uitjes kan hoog zijn. In De Volkskrant van een paar weken terug stond in de dilemmarubriek een ingezonden brief van iemand die schreef (even in mijn geheugen graven, de precieze details weet ik niet meer) dat er vanuit zijn werk 6 x per jaar een uitje was, dat per keer zo’n €50 kostte. Dat vond hij veel geld en om die reden wilde hij niet of minder mee gaan. Hij vroeg tips om dit bespreekbaar te maken.

€50 is ook veel geld. Als jij enorm op je geld let om redenen die alleen jou aangaan en je daarom ook niet ‘zomaar’ uit eten gaat met vrienden of familie, dan is 6 x per jaar met collega’s meegaan natuurlijk van de pot gerukt, zeker als je je enigszins gedwongen voelt. De meeste reacties van lezers waren duidelijk: eerlijk duurt het langst. Zeg gewoon hoe het ervoor staat, mensen doen veel minder moeilijk als ze eenmaal weten waarom je niet meegaat.

Het kan ook zo zijn dat je een vast budget hebt voor variabele uitgaven zoals uitjes. En dan ‘ineens’ overschrijd je dat budget omdat je je (schoon)ouders met alle broers en zussen een weekendje weg hebt aangeboden, je beste vrienden vragen of je mee uit eten gaat, op je werk heb je een lunch buiten de deur en als klap op de vuurpijl heb je ook nog een bruiloft, zoals Bewuster Consumeren onlangs op haar blog schreef. Ze vroeg om tips om dat een beetje handiger aan te pakken want ze baalde ervan dat door de hoeveelheid uitjes aan de ene kant de eerdere besparingen door het zuinige leven teniet worden gedaan.

Nu ligt het natuurlijk aan de situatie waarin je zit wat mogelijk is. Iemand die het water aan de lippen staat op geldgebied, zal niet eens overwegen om de ouders een weekendje weg aan te bieden of uit eten te gaan. Maar er zijn natuurlijk wel oplossingen te bedenken.

Schrap op andere posten
Allereerst: als dit een terugkerend patroon is voor jou en je enorm geniet van sociale activiteiten dan moet je daar misschien helemaal niet op willen bezuinigen. Pak je begroting erbij en zoek alternatieven. Gooi het budget van je uitjes omhoog en verlaag elders iets. Als je al een doorgewinterde consuminderaar bent, zal dat misschien moeten komen door offers. Weeg zaken tegen elkaar af. Sportschool of uitjes? Krant of uitjes? Toen wij jaren geleden vanwege een inkomensdaling zuiniger gingen leven was dit onder meer om bepaalde zaken juist door te kunnen laten gaan. Net die zaken die wat sjeu aan het leven geven, volgens ons.  En daarom gaven we heel bewust andere dingen op.

Dit is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk. En misschien merk je dat je het bezuinigen telkens verknalt juist door dit soort situaties, niet omdat je die zo super belangrijk vindt, maar omdat je de ruggengraat van een weekdier hebt. Troost je, volgens mij worstelen heel veel mensen hier mee. Wat kun je dan doen?

Spreid het beter
Is het geld er eigenlijk niet en moet je toch vasthouden aan een vast budget dan is het zaak beter te spreiden. Dat kan op twee manieren:

  • door bijvoorbeeld in dit specifieke geval het etentje met vrienden te verplaatsen. Dat is namelijk niet aan een datum gebonden. Leg uit dat je deze maand al veel kosten hebt en graag volgende maand wilt gaan. Of nodig ze thuis uit om te komen eten.
  • door te sparen voor de uitgaven die er zo in hakken. Ik neem namelijk aan dat een weekendje weg cadeau geven aan de ouders best wat geld kost en dat is vast niet in een opwelling bedacht. Zo bedacht ik een paar jaar geleden dat ik M. voor zijn verjaardag ook een weekend weg cadeau wilde doen. Ik heb toen 10 maanden lang geld opzij gelegd om de benodigde €750 bij elkaar te sprokkelen. Toen we daadwerkelijk in mei weg gingen, drukte dat niet op het maandbudget.

Doe niet met alles mee of verander de spelregels
Werk kan echt klauwen met geld kosten. Collega’s zijn jarig, bevallen, worden ziek, vertrekken, jubileren en krijgen dus cadeaus. Zeker in een groter bedrijf moet je soms meerdere keren per week je portemonnee trekken. Vraag je af of je dat echt wilt en of het niet anders kan. Mijn ervaring is dat als je het bespreekbaar maakt, heel veel mensen ook zeggen dat ze het wat veel vinden worden.

Zo ook dus met etentjes met collega’s of tijdens het werk buiten de deur lunchen. Hoeveel noodzaak is er om dit te doen? Hoeveel plezier haal je daaruit en is het dat waard? Ben je een sociale paria als je eerlijk zegt liever gewoon in de kantine te lunchen met je meegebrachte bammetjes? Ook in deze situatie is het niet vreemd als je aangeeft deze maand al heel veel uitjes te hebben en dat de bodem van je portemonnee in zicht is.

Consuminderen gaat ons vaak prima af tot een ander voorstelt om iets te gaan doen wat geld kost. Veel sociale situaties maken dat jij je gedwongen voelt om mee te doen omdat je het gevoel hebt dat je geen nee kunt zeggen. Maak dit in je omgeving bespreekbaar. Veel mensen vinden het ook zonde geld uit te geven aan sociale verplichtingen. Alleen het woord al – verplichtingen – geeft aan dat er weinig vrijheid gevoeld wordt om nee te zeggen. Maar dat je daar niet onderuit kunt komen is maar een aanname. Mensen zijn misschien juist opgelucht als hier een einde aan komt of als je het ter discussie stelt. Laat je niet verrassen en laat een ander niet de baas zijn over jouw portemonnee. Stop met gezamenlijke cadeaus als het budget per persoon jou groen van ellende doet uitslaan. Geef in je directe omgeving gewoon eerlijk aan dat je je aan een budget moet houden en dat je dus keuzes moet maken. Probeer mensen niet te bekeren maar laat je aan de andere kant ook niet het geld uit je portemonnee kletsen.

Nog aanvullende tips?

6 gedachtes over “Wie is de baas over jouw portemonnee?

  1. Tips ? Om te voorkomen dat ik toch maar weer mee ga doen bij de BBQ,s en gourmetten of afhaalchinees . En er nog veel geld voor moet mee betalen ook ,om te sponsoren dat een ander hompen vlees weg gaat werken en er een enorme plastic berg over blijft . Zelf pak ezeltje worden. Ik heb net van een gratis af te halen pagina een prachtige stevige koeltas op gehaald. Met zij vakjes voor afwas baar bestek. Ik wilde nooit preken en geen discussie,s en gezeur. Het gewoon gezellig hebben.
    Dus deed ik maar mee .Dat wordt nu plannen en zoeken naar recepten. Ben benieuwt hoe het gaat.
    Vindt het nu heel raar dat ik daar ,met hevige weerzin ,wel aan mee gedaan heb. Terwijl ik thuis vegan at.
    Terwijl ik met uit eten of de kroeg in altijd wel straight kon zijn. Going dutch voorstelde in plaats van samsam. Een naar boven afgerond bedrag neerleg. En richting diegene kijk ,als er bij gepast moet worden ,die wel heel erg veel alcohol genuttigd heeft .Wat ik zelf niet of nauwelijks drink.
    Zie het nu meer om me heen ,dat de watertjes mensen going dutch willen en de zuiperds samsam.
    Het scheelt een heel groot stuk van de rekening. En dat bij elkaar op geteld in een jaar ? ? ?

    Like

  2. Wij zijn gestopt met cadeautjes. Ik houd er ook niet van om mijn verjaardag te vieren en ben daar lang geleden mee gestopt. Mijn kinderen houden ook niet van verjaardagen, heerlijk, alleen voor de kleintjes en die krijgen natuurlijk een cadeautje. Ik geef etentjes en daardoor spreek ik familie en vrienden lekker een avond lang.

    Like

  3. Met onze vriendengroep gaan we 1 x per jaar een paar dagen weg en daar sparen we dus voor. Verder geef ik geen grote cadeaus, ik hoef ze zelf ook niet. Mijn zoons zijn groot en verjaardagen mogen ze zelf invullen. Ik vraag wel af en toe mensen te komen eten en dan hebben we ook echt tijd voor elkaar. Veel leuker. Niet dat dat zo goedkoop is overigens 😉 Wat mij wel opvalt de laatste tijd is dat wij vrienden en familie vragen maar zelf zelden bij iemand worden teruggevraagd voor een dinertje…maar dat is weer een ander onderwerp..

    Like

  4. Wat leuk dat je aan mijn blog een blog wijdt! Ik vind jouw tips hele goede trouwens.

    Voor privé uitgaven (etentjes met vrienden enzo) lukt het me meestal wel om te spreiden zoals jij al suggerreerde. We spaarden al langer voor het weekend met schoonouders. Dus dat was geen verrassing. En ook geen probleem dus.

    De uitnodiging voor het huwelijk was wel een verrassing trouwens. En wat geef je dan als cadeau je door een (hele aardige) kennis wordt uitgenodigd? Dat vind ik dan wel lastig merk ik. Ik gaf het bruidspaar een enveloppe omdat ik hun smaak niet zo goed ken.

    Uitjes van werk zijn qua budget soms lastig voor mij. Mijn collega’s zie ik veel (soms meer dan Man omdat ik 4 dagen werk :)) en die gezelligheid zoals borrels maken mijn werk echt leuker en niet meegaan is sociaal dus best lastig.

    Maar……. bezuinigen op gezamenlijke kraamcadeaus gaat me te ver. Die 2,50 euro per persoon of zoiets vind ik niet meer dan normaal voor mensen waar ik mee werk. Een kaartje sturen is duurder dan dat. Ik ben geen gierigaard ook al ben ik voor mijzelf best wel eens zuinig.

    En het etentje met vrienden vond ik trouwens elke euro waard:) dus daar bewust geen bezuiniging haha!

    Like

Zeg het maar!

