Vegan before 6: update

Vorige week deelde ik hier mijn voornemen om mij te verdiepen in veganistisch eten. Geïnspireerd door culinair journalist Mark Bittman volg ik zijn methode van Vegan Before 6: overdag veganistisch eten, daarna eten als een flexitariër. Dat betekent in mijn geval twee tot drie keer per week vis, vlees of kip en de rest van de tijd vegetarisch of veganistisch. Mijn overwegingen om dit te doen kun je lezen in de menubalk, bovenaan het blog. Daar vind je alle stukjes die ik hierover publiceer.

Als jullie dit lezen heb ik de eerste twee weken er al bijna op zitten, aangezien ik zaterdag 25 maart van start ging. Allereerst bedankt voor de enorme stapel reacties en mails met tips en opmerkingen. Alles is genoteerd! Ik heb in de bibliotheek ook wat boeken over veganistisch eten gehaald en dook in mijn eigen kast om te kijken wat ik al had. Ik kocht het Vegan Before 6 kookboek van Mark Bittman én zijn (niet vertaalde Engelstalige) boek VB6 waarin hij ingaat op zijn motieven. Dat laatste moet ik nog lezen.

Het Vegan Before 6 kookboek is absoluut een aanrader. Als ik door kookboeken blader, dan markeer ik met post-its meestal die recepten die ik wil uitproberen. Dit boek is één en al post-it geworden! Het is heel erg inspirerend. Ik zal volgende week een review plaatsen. Voor nu wil ik het gewoon even over mijn ervaringen hebben.

Overdag geen vlees/vis/kip/eieren/zuivel/kaas of wat voor dierlijke producten dan ook. Dat lijkt een forse overgang maar eigenlijk valt het tot nu toe reuze mee. Het ontbijt hoefde ik niet te veranderen. Dat bestaat nog steeds uit meestal havermoutpap met plantaardige melk. Als het straks weer warmer wordt, ga ik dat afwisselen met smoothies maar ook die zijn natuurlijk ook plantaardig. Wel wil ik daar dan wat extra eiwitten aan toevoegen zoals tahinpasta of henneppoeder.

De lunch bestond bij mij vaak al uit soep en/of een salade of soms wat broodjes. Hier heb ik kleine aanpassingen moeten doorvoeren. Soep op basis van groentebouillon, geen kaas door de salade of op brood. Ik gooide hier en daar wat extra linzen of kikkererwten over de salades of door de soep en ik at heerlijk. Ik maakte een linzenspread voor op brood en een rucola-paprikaspread en ik paste het recept voor mijn glutenvrije teffbrood aan.

Brood zonder gluten is vrij poreus en snel brokkelig. Om die reden voeg ik altijd xanthaangom en twee eieren toe. Nu verving ik de eieren voor 3 el lijnzaad met warm water. Even staafmixer erop en dan wordt het vanzelf een papje, dat ik door het deeg mengde. Het resultaat was prima en ik merkte geen verschil met hoe ik het normaal deed.

De avondmaaltijden waren niet heel anders dan normaal, met dat verschil dat ik een paar keer vegetarisch at terwijl de mannen wel vlees aten. Ik at dus uiteindelijk vaker vegetarisch dan ik van plan was en minder vlees of kip. Gewoon omdat ik de behoefte voelde.

Ik maakte een heerlijke tempehburger (zie recept op mijn kookblog)en at dit terwijl de mannen merquezworstjes naar binnen werkten. Ook was deze burger een voor mij volwaardig alternatief voor het broodje bal dat hier meestal op vrijdag wordt gegeten (dan eten we altijd makkelijk in verband met een voetbaltraining tot 19 uur). Dit keer maakte ik de burger met aubergine erdoor maar ik wil wedden dat als ik de groente weglaat, het flink op smaak breng en er een pittige knoflooksaus bij serveer, de puber dit ook naar binnen werkt.

De grootste overgang voor mij was aanpassen wat ik tussendoor eet. Ik at overdag vaak een gekookt eitje als tussendoortje of een stukje kaas. Dat miste ik ook echt en ik voelde me wat onthand. Ik heb het vervangen voor een handje walnoten of paranoten. Maar ik merk ook dat als ik voldoende eet bij de lunch de behoefte aan een tussendoortje minder is.

Mijn broeken zitten trouwens allemaal een stuk wijder. Ik pas bovendien ineens in een spijkerbroek die ik al jaren niet meer aankon. Dát is wel fijn! Het is niet de insteek en ik wil niet enorm focussen op afvallen (voorbij die tijd) maar iets minder van mij is wel welkom.

Voor nu is de conclusie dat dit bevalt. Het plan was om dit een maand te proberen maar het zou me verbazen als ik hier na een maand mee stop. De insteek is dat ik hiermee door wil gaan en stap voor stap meer vegetarisch/veganistisch wil eten en minder dierlijke producten. Ik lees er nu veel over en vind het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Mijn lijf reageert nu eenmaal vaak extreem en afwijkend en ik denk dat het goed is het met kleine stapjes aan te pakken Ook geeft mij dat de tijd alles op mijn gemak uit te zoeken. Voor komende week staat er op stapel voor mij:

  • van sojamelk yoghurt maken
  • verder lezen, recepten uitwerken (zie mijn kookblog Echt eten, puur koken)
  • review schrijven van het VB6-kookboek

Tot zover! Iemand die zin heeft om met mij mee te doen?

Advertenties

31 gedachtes over “Vegan before 6: update

  1. Ik eet al half-half veganistisch . Mijn ontbijt is altijd al veganistisch, ik eet ook havermout of havervlokken, niet met melk maar met water en wat fruit.
    Veganistisch boter voor op brood, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
    Sojaboter vind ik echt vies. Dus ik gebruik gewone halvarine. Verder is de broodmaaltijd bij mij ook veganistisch. Bi de man niet.

    Liked by 1 persoon

      • Je hebt helemaal gelijk. Ik mag mezelf eigenlijk geen vegan noemen. Ik eet niets van dierlijke oorsprong,.. geen honing, geen melk, kaas, vlees etc. Alles is vegan, behalve 1 of 2 x per week vis. Dat moet vanwege een darmziekte (aldus mijn diëtiste). Als ik mijn darmtoestand onder controle krijg, stop ik ook met vis

        Liked by 1 persoon

  2. Ik schreef al eerder dat ik nu vegan eet volgens de Starch Solution methode. Mijn doel is niet om af te vallen, want mijn gewicht is al goed. Ik doe het voor mijn gezondheid want die pds buik ben ik echt wel zat. Zo heerlijk dat mijn buik zoveel platter is en dat het niet meer zo zwaar voelt. Mijn buik heeft nogal de neiging om op te zetten. Veel vet zit er niet aan. Ik vind het ook een voordeel dat ik nu veel minder behoefte heb aan tussendoortjes. Ik had van die dagen, dat ik de hele dag honger had. Wat een rust zo 🙂
    Leuk Martine. Hoe je hier over schrijft. Heel interessant en ook de ervaringen van de lezers.

    Liked by 1 persoon

      • De nadruk ligt op ‘starches’. Koolhydraten dus. In het engels ‘high carb low fat whole food vegan’. Als je op internet en youtube zoekt naar Dr. mcDougall en Starch Solution dan kun je veel info vinden. De docu ‘Forks over Knives’ gaat ook deels over deze manier van eten. Vegan eten zegt niet per definitie iets over hoe gezond je eten is. Patat, chips, frisdrank, snoep etc is heel vaak plantaardig, maar gezond is anders. Ik heb voor de Starch Solution gekozen, vanwege mijn gezondheid. Veel mensen kiezen er daarnaast ook voor omdat je er van afvalt. Het gaat absoluut niet om calorieen tellen, maar als je kijkt hoeveel calorieen in je maag passen en je kijkt naar koolhydraten, groente en fruit, dan is dat veel meer dan bij het gebruik van dierlijke producten en olie. Olie wordt niet gebruikt. Je gebruikt zoveel mogelijk onbewerkte producten: aardappelen, rijst, pasta, granen, peulvruchten. En dit aangevuld met groente, fruit, noten en zaden. Het is even wennen met koken, maar het gaat steeds beter. Ik eet erg lekker 🙂

        Liked by 1 persoon

  3. De veganisten die ik ken, zien er altijd zo ondervoed en grauw uit. Ze missen echt voedingsstoffen, je ziet het gewoon.
    Dat je dunner wordt, niet zo gek. Je eet minder! Eerst gaat je vet eraf en straks je spieren. Sterkte met alles.

    De massa volgt de massa zonder na te denken over de behoefte van zichzelf qua voeding.

    Like

    • Dit komt omdat veel veganisten zich slecht inlezen hoe je goed moet eten. En als veganist kan je ook heel ongezond leven! Veganistische kazen zijn bv ook super slecht voor je, om van alle snoepgoed maar te zwijgen.
      Wij eten gebalanceerd en heel veel! Zien er zeker niet slecht uit en hebben ook nooit honger of tekort aan voedingstoffen. Hebben de bloedmosters omdat aan te tonen.

      Liked by 1 persoon

      • Ja dat geloof ik zeker! Als ik zie wat er aan plantaardige bewerkte producten de koop is, brrrr. Nou eet ik al jaren zoveel mogelijk onbewerkt en maak alles zelf. Evengoed lees ik me goed in omdat ik het belangrijk vind het goed te doen. Ik ben nu de Vegarevolutie aan het lezen, heel informatief en inspirerend.

        Like

  4. We eten al 3 jaar bijna volledige “veganistisch”, maar dan nog stapje verder door zoveel mogelijk “whole foods” te doen. Valt alle maal wel mee hoe moeilijk het is, mis het vlees niet eens en ik was echt een carnivoor. Enige uitzondering is eens per maand een beetje gerookte zalm, dat blijft gewoon te lekker om te laten liggen. Resultaten zijn geweldig, geen IBS meer, super snel herstel na sporten, minder ziek, minder moe, stabiel gewicht, echt een aanrader. En als klap op de vuurpijl, significant minder risico op hart en vaatziekte, diabetes, dementie, kanker, etc, etc, etc,. Toch handig als je lang en vooral gezond wilt leven. Snap bijna niet dat niet meer mensen dit doen. Bijna alleen maar voordelen.

    Liked by 1 persoon

    • Zit je ook bij de FB groep die bezig is en eet volgens de methode van Dr. Greger? Ik ben daar lid van. Ik gebruik de kennis van Dr. Greger. Voor mij is Starch Solution makkelijker in te passen/aan te passen met mijn gezin. Zij eten wel vaak vegan, maar willen dit niet altijd.

      Liked by 1 persoon

      • Ik blijf ver weg bij FB, dus nee, zit daar niet bij. Overigens is Dr. Greger ook alleen maar een kanaal voor het werkelijk onderzoek dat er achter zit. Al heeft hij inmiddels wel een heel mooi archief aangelegd van interessant en samenhangend onderzoek. Ik ben wel bekend met Dr. MacDougal, maar niet me de starch solution methode. Wij gaan gewoon heel simpel voor een gebalanceerd dieet van groeten, fruit, peulvruchten, noten/zaden en hele granen (dus elke dan wat van ieder groep). Zover als mogelijk en praktisch is. Lukt aardig, maar kan altijd beter natuurlijk 😉

        Liked by 1 persoon

  5. Ik doe niet mee!:-)
    Ik merk dat ziek zijn me al zoveel beperkingen geeft, ik heb veel spanning in mijn lichaam en die vraagt om aandacht. Veganistisch eten geeft dan spanning er bovenop , heb ik gemerkt, ik word dan echt dolberoerd en ziek. Ik heb afgelopen week proberen te dieten, zelfde verhaal, ik ben me toch beroerd na een week, letterlijk duizelig en overspannen.!
    Ik ben van mezelf heel gedisciplineerd, eet al 35 jaar vegetarisch en sinds een half jaar half veganistisch, maar het werkt bij mij alleen als ik leef vanuit “mogen”, vanuit luisteren naar mijn lichaam. Veganistisch eten of dieten voelt alsof ik continu vanuit de “nee-stand” leef en daar word ik alleen maar zieker en beroerder van. Ik laat het dus allemaal weer even los, en voel meteen mijn adem weer terugkomen.

    Maar jij succes natuurlijk! Ik ben ook benieuwd of je chi kung nog fijn vindt, of dat het teveel is, niet werkt, of wat dan ook 🙂 , liefs!

    Liked by 1 persoon

      • Ja snap, heb ik ook…ik deed op een gegeven moment een serie van een half uur, en dat was het moment dat het moeten werd en teveel…en dan weer terug naar heel kort en licht en alleen wanneer ik zin heb is lastig.
        Op een bepaalde manier heeft het met controle te maken, terwijl mijn ziek en lichaam van me vraagt controle los te laten en te vertrouwen. De hele maatschappij lijkt wel gericht op beheersing en controle, alsof je alles met de wil kunt besturen. Dat speelt bij mij tenminste heel erg.

        Liked by 1 persoon

      • Herkenbaar. Daarom vraag ik vaker aan mezelf wat ik wil, op dit moment. Dan kan ik meer vanuit behoefte iets doen en minder vanuit vooraf bedachte dingen die zogenaamd goed voor me zijn maar dat niet zijn omdat het stress genereert.

        Like

    • Vanwege mijn chronische vermoeidheid lukte het mij ook regelmatig niet om vegan te eten want het is vaak wat meer werk of ik had gewoon genoeg aan mezelf. Ik hoop dat het me nu wel blijft lukken. Maar het kan best zijn dat ik in periodes toch minder precies ben. Die had ik afgelopen winter en helaas kreeg ik dan vrij snel weer buikklachten. En ja, die kosten me ook weer energie en stress. Starch Solution is niet zoveek werk. De methode van Dr. Greger is mij teveel werk. Ook teveel kauwwerk en daar heb ik de energie niet voor.

      Liked by 1 persoon

  6. Vandaag at ik iets lekkers wat ook goed bij vegan zal passen. Bij een toko een zak “dried white fungus” gekocht. Het een sponsachtig soort paddestoel in de vorm van een portobellohoedje. Moet eerst weken en daarna heb ik het samen met zoete aardappel en uitje gebakken. Zit niet veel smaak aan maar heeft een fijn mondgevoel en ik knapperig.

    Liked by 1 persoon

  7. Leuk om te lezen dat het VB6 experiment goed bevalt! Dank voor de beide recepten voor lekkere broodspreads, dat is altijd welkom in het kader van variatie!

    Even off topic:
    Over brood gesproken: ik ben zo benieuwd wat een zelfgebakken glutenvrij brood jou nu gemiddeld kost, alles meegerekend. Ik heb nu een paar keer een Iers Sodabread gebakken (en hoewel de smaak goed was, viel de soepheid/luchtigheid behoorlijk tegen) en ik gebruikte teffmeel/boekweitmeel/kikkererwtenmeel . Bij gebruik van 500 gram meel was ik in totaal toch wel zo’n 3,50 euro kwijt. Bij de biologische bakker betaal ik voor een behoorlijk goed en lekker glutenvrij brood 4 ,00 a 4,50 euro . Aangezien ik weinig brood eet ( ik doe twee weken met zo’n brood(je) ) vind ik zelf bakken eigenlijk niet zo de moeite . Zeker niet gezien m’n resultaten tot nu toe, haha.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s