Hoe gaat het met het nieuwe boodschappenbudget?

(afb.Pixabay)

Met ingang van dit jaar heb ik ons boodschappenbudget met ca. €100 per maand verlaagd. Wij gaven meestal zo rond de €600 per maand uit en nu is dit bijgesteld naar € 500. Dat is voor voer voor vier katten, eten & drinken voor drie personen en alle schoonmaak- en drogisterijartikelen. Spullen gekocht bij bijvoorbeeld de Hema, apotheek of inktcartrigdes vallen hier niet onder.

De reden dat ik het verlaagde was tweeledig. Dit jaar hebben wij veel kosten en ik zocht een manier om te besparen. En ik merkte per toeval dat wij minder aan boodschappen uitgaven, sinds ik het merendeel door AH liet brengen. Ondanks de servicekosten van elke week bijna €5, geven we tot mijn verbazing minder uit.

Dat ligt zeker aan de enorme hoeveelheid aanbiedingen van deze winkel. Het is bovendien zó makkelijk in mijn account  te zien wat er in de bonus is.  Ik koop heel veel spullen nu van aanbieding naar aanbieding, Dat scheelt echt veel.

Evengoed is het toch altijd wel wat gepuzzel. Nog steeds koop ik veel biologisch en dat is nu eenmaal duurder. We kopen natuurlijk ook wel wat luxe producten en snoep/chips/frisdrank, maar dat eten we eigenlijk alleen in het weekend. Ik maak een weekmenu aan de hand van wat we nog in huis hebben en de aanbiedingen, ik kook met de seizoenen mee. Maar soms pas ik dat weekmenu dan wel aan als ik tijdens het bestelproces zie dat ik te hoog uitkomt.

De maand maart was een wat duurdere maand. De eerste maanden van het jaar aten we nog van de vleesvoorraad uit de vriezer en nu plaatste ik weer een bestelling (niet bij AH, wij kopen meestal bij Natuurvlees.nl of Schotse Hooglanders). Ook vierden we de verjaardag van S. en dat betekende veel mee-eters en taart die werd gekocht (en voor het eerst niet zelf gebakken wegens energiebesparing).

Maar goed, een lager budget dus. Als ik kijk naar wat wij aan eten en drinken uitgeven, zitten wij evengoed zo’n beetje op de Nibudnorm (€445 voor drie personen eten en drinken) terwijl er dus veel biologisch ingeslagen wordt. Als je slim inkoopt en alles zelf maakt, hoeft biologisch eten zeker niet duurder te zijn.

Het overzicht tot nu toe:

2017 bs kattenvoer wijn totaal
jan 436,84 34,47 50,00 521,31
feb 324,12 42,65 50,00 416,77
maart 517,26 36,45 50,00 603,71
gemiddeld 426,07 37,86 50,00 513,93

Wijn wijkt nooit af van het budget zoals jullie zien. Alles wat de man meer uitgeeft dan het afgesproken budget, betaalt hij van zijn zakgeld. Ik zit iets boven het bedachte gemiddelde van €500. Ik ga ervan uit dat dit nog wel rechtgetrokken wordt.  En als ik kijk naar dezelfde periode vorig jaar, dan zie ik dat we beduidend minder uitgeven. Dus zijn we wel op de goede weg!

2016 bs kattenvoer wijn totaal
jan 487,01 43,52 50,00 580,53
feb 520,72 62,65 50,00 633,37
maart 514,02 51,29 50,00 615,31
gemiddeld 507,25 52,49 50,00 609,74

In april ben ik losgegaan. Ik merk dat ik door de overgang naar meer veganistisch eten, iets meer investeer in producten die bij de AH erg duur zijn:  zoals noten en zaden.  De keus is dan elke week iets kopen in een kleine hoeveelheid en per kilo veel meer betalen of een keer elders een grotere aankoop doen waar ik langer mee door kan. Dat deed ik dus en kocht zo voor €100 extra aan noten en zaden, waar ik naar verwachting wel een flinke tijd mee kan doen. Ik vlieg dus gierend uit de bocht deze maand qua boodschappenuitgaven. Waarbij mij weer duidelijk is dat toen ik eenmaal bezig was, ik dacht ‘nu maakt het toch niet meer uit’ 😉 (iets waar ik eerder over schreef)

Hoe deden jullie het in maart?

15 gedachtes over “Hoe gaat het met het nieuwe boodschappenbudget?

      • Ik moet hier zo vreselijk om lachen. Over bevooroordeeld en oordelend zijn. Want ik zat net uit te rekenen hoeveel blikjes je je de katten in de week geeft. Ik vond het bedrag kattenvoer zo laag en dat voor de wijn zoveel in verhouding. Weet dat je ze toch echt niet laat verhongeren of muizen en vogeltjes bij vangen 😉 En dacht bij die 50 E wijn inderdaad aan èèn tiende ten opzichte van het boodschappen budget weg slempen. Zoals jij het voor rekent is het èèn glas per dag genieten. Zo zie je maar weer wat geld met emotie en moraal en moraliseren te maken heeft. Vindt het ook heel mooi om te zien dat biologische dierlijke producten ook “uit kan ” Was een van de voornaamste kritieken rond de verkiezingen op GL en de PvdD dat “ze ons dat af willen pakken” Dat is dus ook weer meer moraal dan zakelijke feit .

        Liked by 1 persoon

      • Biologisch dierlijk kan zeker. Mits je slim inkoopt en veel dingen niet koopt. Hier is t vlees/vis/kip en zo bio, zo ook de zuivel, eieren, kaas, aardappelen., olijfolie, een deel van de groenten.
        Wellicht dat de kosten vsn dierlijke producten gaan veranderen nu ik vegetarisch eet. De mannen eten wel nog vlees.
        Andere dingen is hoe t zich voordoet.
        Als ik wel eens zie wat anderen kopen dan geven wij relatief weinig uit aan snoep, frisdrank, sap, bewerkt eten en chips en zo.
        Kattenvoer koop ik in het groot in. Ik deed in december een hele grote droog voer bestelling dus dat trekt t budget van de afgelopen maanden wat naar beneden. Wellicht dat dit nu weer omhoog gaat. Maar ze hoeven zeker geen muisjes erbij te vangen 😉 al denk ik dat iets meer beweging voor t eten best goed zou zijn;-)

        Like

  1. Wij waren de maand maart voor het eerst binnen budget gebleven. Wij hanteren met z’n 4 een budget van 450 euro. Bio vlees, ik zelf eet glutenvrij en de kinderen Melkvrij. In dit budget zitten wel de kapper, cadeaus en dergelijke ja het is een puzzel elke maand. Ik zie het ook als een uitdaging. Deze maand hebben we de school fotograaf en in mei moeten er 3 id kaarten vervangen worden. Dan blijft er dus minder over voor de boodschappen.

    Liked by 1 persoon

  2. je doet het super goed. echt een prachtige besparing.

    wij hebben een boodschappen budget van €400. Meestal houd ik nog gemiddeld een euro of 40 over. we zijn met 2 volwassenen en 1 kind die behoorlijk goed eet. wij kopen redelijk veel bio producten. verzorgingsproducten vallen hier buiten. ook heb ik een budget van €40 per maand voor online bestellingen. denk aan een bestelling bij de molenaar of body en fit. hier houd ik aan het einde van het jaar altijd van over.

    wij maken zoveel mogelijk zelf en koken niet met pakjes en zakjes. goede aanbiedingen sla ik groot in, maar alleen als we het product altijd gebruiken. voor verjaardagen heb ik altijd een budget om wat extra te kunnen halen. ook hier houd ik altijd van over. ik ben van het ruime budgetteren:)

    Liked by 1 persoon

  3. Sinds dit jaar ben ik gestopt met het bijhouden van alle uitgaven en ik heb het boodschappenbudget los gelaten. We houden nog wel de financiele stand van zaken aan het eind van de maand bij om te bepalen hoeveel we die maand extra kunnen aflossen.
    Ik denk dat ik nu iets meer uitgeef dan de 110 euro per week die ik als budget had. Ik koop geen alchol en snaaispul maar zelden. Het glutenvrije brood is flink aan de prijs en dan met twee glutenvrijen hier. Ik koop niet veel biologisch. Het teffontbijt en rozijnen wel. Ook hier een verandering in voedingspatroon, aangezien ik volgens de Starch Solutiom eet. De mannen doen dat deels. Dat hoeft in principe niet duurder te zijn, al koop nu makkelijker meer fruit zoals ingevroren bessen dan voorheen en meer bladgroente. Het zijn hier flinke eters allevier dus er is veel nodig. Noten koop ik vaak in de aanbieding bij Lidl. Bij Aldi haal ik de zoutloze pinda’s.

    Liked by 1 persoon

    • Om die reden bak ik zelf glutenvrij brood van teffmeel. Ik ben er minder dan 2 euro per brood aan kwijt als ik de broodmix per 15 kilo inkoop. Ik vind t bovendien veel lekkerder dan het gv brood dat je koopt. Dat verzadigt niet, ik blijf er van eten. Van het eigen gebakken brood heb ik met 2 sneetjes meer dan genoeg.

      Like

      • Waar koop jij dat en ik ben benieuwd naar je recept. Zou je dat willen plaatsen of toesturen? Alvast heel erg bedankt! Deze week kreeg ik een recept van glutenvrij brood met oa haver en kikkererwtenmeel. Dat moest met zuurdesem, maar ik ben van plan om dat met gist uit te proberen.

        Liked by 1 persoon

      • Ik koop dat bij teffcentre. Het is een broodmix. Het recept heb ik iets aangepast, ik voeg wat xanthaangom toe. En in plaats van ei gebruik ik een papje van lijnzaad en water.
        Ik ga vandaag experimenteren met wraps van kikkererwtenmeel en sorghummeel. 🙂

        Like

  4. Wat een goede besparing ! Ik ben nog steeds evenveel kwijt als voorheen alhoewel ik nu wel meer biologisch koop. Onze zoon woonde ook een maandje weer thuis en hij en zijn broer eten de hele dag door (en zijn broodmager 😉 ) De boodschappen vielen wel mee met zoon erbij maar de elektra vloog omhoog haha. Voor de katten vind ik de uitgave ook heel netjes. Ik ben ongeveer hetzelfde kwijt voor onze drie kattenbeesten. Wijn gaat bij ons met de gewone boodschappen mee. De man drinkt graag een glas wijn in de avond. We gaan binnenkort wel een bestelling doen bij een biologisch Italiaans wijnboertje die heerlijke chianti heeft. We bestellen dan samen met mijn broer en delen de verzendkosten. Ik ga nu toch ook eens bestellen bij de appie want ik ben veel te gevoelig voor allerlei dingetjes in de winkel en de aanbiedingen zie ik over het hoofd…

    Liked by 1 persoon

  5. ben heel erg benieuwd hoe je je uitgaven bijhoudt. 🙂 wij hadden een tijd lang een excel waar we echt alles in zetten maar die hebben we onlangs los gelaten. klinkt misschien vreemd van mij maar op dit moment betalen we ‘het huishouden’ vanuit een pot (lees betaalrekening), en houden we het per week bij. zo kost het minder tijd en houden we wel een oog op onze uitgaven. onze uitgaven lag gemiddeld 80 euro per week.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

