Vegan before 6: Inspiratie

Wie hier vaak leest weet dat ik een gepassioneerd kokkie ben. Zo lang als ik me kan herinneren probeer ik lekker eten te bereiden. Beperkingen staan mij daar over het algemeen absoluut niet bij in de weg, dat is juist een uitdaging. Dus eet ik – al zeg ik het zelf – echt lekker ook al verdraag ik geen gluten en eet ik erg aangepast. Nu zo met de overgang naar voor een groot deel veganistisch/vegetarisch eten ben ik weer helemaal enthousiast geworden.

Voor een deel kan ik voortborduren op mijn eigen ervaring. Jaren van koken en uitproberen maakten dat ik vrij makkelijk recepten verzin. Ik volgde ooit ook een koksopleiding en werkte een paar jaar als kok. Dus ik kom een heel eind. Evengoed gaat er ook wel eens iets mis. De veganistische wraps die ik maakte op basis van zoete aardappel en tapiocameel zagen er geweldig uit maar waren echt gruwelijk smerig. Gelukkig zijn de wraps die ik een week later maakte op basis van kikkererwtenmeel en sorghummeel zalig (zie foto bovenaan).

taco met een ‘gehaktsaus’ op basis van sojabrokken

Nu ik meer veganistisch eet, probeer ik bestaande succesrecepten die we hier graag eten, om te bouwen naar een veganistische versie. Zo kan een bolognaisesaus met gehakt ook prima met walnoten als basis. En smaakte het sojagehakt in de taco’s heerlijk. Toch lees ik ook veel kookboeken en sites om tips en trics op te doen. Zo leerde ik van Mark Bittman tofu steviger te maken door het 1,5 uur in een oven op hele lage temperatuur in plakjes op een bakplaat te leggen. Het resultaat is tofu met een hele stevige bite en verrassend lekker. Je kunt het daarna gewoon kruiden en bakken.

Zo zijn er meer inspiratiebronnen. Welke boeken las ik en wat vond ik ervan? Dat lees je vandaag.

De Vegarevolutie van Lisa Steltenpool

 Om maar te beginnen met het meest inspirerende boek dat ik tot nu toe hierover las, De Vegerevolutie. Een geweldig en goed geschreven gids als je net als ik een omschakeling maakt naar (meer) veganistisch eten. Op een heel plezierige manier legt ze uit waarom veganistisch eten voor een revolutie zorgt op meerdere gebieden:
– het houdt je gezond en fit
– je redt met deze manier van eten een heleboel dieren van de dood
– het is goed voor de planeet en de toekomst van de mensheid

Dat klinkt best hoogdravend en zwaar maar ze overtuigt wel. Allereerst gaat Steltenpool in op de gezondheidsvoordelen van veganistisch eten, het biedt namelijk bescherming tegen de meeste welvaartsziekten. Ze legt uit wat je zou moeten eten, hoe je aan je eiwitten en de goede omega’s komt en hoe het zit met de verschillende vitaminen en mineralen. Haar voedselpiramide is heel eenvoudig en simpel en maakt dat je vrij makkelijk dagmenu’s voor jezelf kunt samenstellen.
De stukken over de redenen om geen dierlijke producten te eten vanuit het oogpunt van dierenwelzijn zijn zeker niet altijd even makkelijk te lezen, de gruweldetails vliegen je om de oren. Maar het is wel helder.  Net als het deel over de vervuilende aspecten van de dolgedraaide vee-industrie. Vlees eten is niet efficiënt, alleen al daarom zou het beter zijn over te stappen op een zoveel mogelijk plantaardig dieet. We eten de koe en het fokken, voeden en slachten van die koe kost meer voedsel, energie en water dan wanneer je direct het plantaardige voedsel zou eten dat de koe naar binnen werkt (p. 72). En dan is er nog het mestprobleem, de boskap, de temperatuurstijgingen waar we mee te maken hebben.

Wie veganistisch gaat eten komt onderweg obstakels eten. Omstandigheden die niet ideaal zijn, vervelende opmerkingen van mensen uit je omgeving, wat je moet doen als je uit eten gaat, hoe het zit met de rest buiten het eten, zoals kleding en schoenen. Ze geeft tips voor alle situaties. In alle gevallen is ze mild en zacht. Ondanks de overtuigende feiten van de voordelen van veganistisch eten geeft ze aan dat je geen zieltjes gaat winnen door die feiten tijdens de familiereünie over tafel te strooien als de rest net zijn biefstuk naar binnen werkt. Ze gelooft meer in de tactiek van verleiden (met lekker eten) en uitleggen als iemand iets vraagt. En mensen niet veroordelen als ze wel vlees eten maar aanmoedigen als ze proberen te minderen.

Ook als beginnend veganist die soms toch nog iets dierlijks naar binnen werkt (soms wellicht onder sociale druk) ben je volgens haar goed bezig. Zoals ze zegt: beter soms inconsequent terwijl je zo ethisch mogelijk probeert te leven dan consequent onethisch omdat de moed je bij voorbaat al in de schoenen zakt.

chocolade-bananenpops met kokos, naar recept van Lisa Steltenpool

Het theoriedeel van het boek wordt gevolgd door 50 recepten. Haar kookstijl spreekt me enorm aan. De recepten zijn super eenvoudig te maken, de meeste met maar een paar ingrediënten, daar houd ik van. Ik probeerde al diverse gerechten uit, waaronder salades en soepjes en een overheerlijke versnapering die ik binnen een half uur klaar had toen ik besefte dat het Pasen was en ik niets maar dan ook echt helemaal niets lekkers in huis had.

Kortom: aanrader!

Het VBK (Vegan Before 6) kookboek – Mark Bittman
Mark Bittman ken ik van De Dikke Vegetariër, een enorm standaardwerk over vegetarisch eten. Hij is tevens de bedenker van Vegan Before 6 en schreef het VB6 kookboek. Een behoorlijk groot boek dat voor de mij onbegrijpelijke lage prijs van €9,95 bij bol te koop is. In het kleine theoretische deel legt Bittman uit wat de principes van Vegan Before 6 zijn. Voor de avondmaaltijd eet je niets dierlijks, daarna eet je wat je wilt. Er zijn wel wat richtlijnen, voedsel wordt onderverdeeld in drie categorieën: onbeperkte ingrediënten (denk aan groenten en fruit), flexibele ingrediënten (noten, granen, peulvruchten, aardappelen, knollen, sapjes, pasta, vetten en olie) en ‘de lekkere voorraadkast’ (zuivel, eieren, vis, vlees, kip, junkfood, witte pasta’s,alcohol chocola).

De insteek van culinair journalist Bittman om voor een deel veganistisch te eten was vooral zijn gezondheid. Hij moest afvallen, zijn cholesterol was te hoog en hij zat in een pre diabetische fase. Zijn eetpatroon moest echt worden omgegooid.  Dat merk je ook aan de keuzes die hij maakt in het boek, de tips die hij geeft en door de voorbeeldmenu’s die hij laat zien. Het milieu en dierenwelzijn worden wel genoemd maar komt in dit boek niet uitgebreid aan de orde. Dat geeft niet, de recepten maken dat meer dan goed. Ook de kookstijl van Bittman spreekt mij aan. Wel worden er vaak ingrediënten genoemd die ik niet zo makkelijk kan krijgen of niet ken, terwijl ik toch best veel kookervaring heb.

Hij geeft veel tips om dingen aan te passen of te vervangen, dus hoe je bijvoorbeeld een zuivelvrije mayonaise maakt en ook hoe je één en ander kunt organiseren. Want de basis van veganistisch eten is toch wel heel veel groenten en peulvruchten naar binnen werken. Hij geeft tips hoe je dat zo efficiënt mogelijk kunt aanpakken zonder dagelijks uren in de keuken te staan, namelijk door bijvoorbeeld een keer in de paar dagen quinoa af te koken of rijst of peulvruchten. Als je zorgt dat je ook altijd gesneden groenten hebt klaarliggen in de koelkast dan is een gezonde lunchsalade echt weinig werk.

Mooi boek!

Veganistisch koken. Vervangers van vlees, vis, zuivelproducten, gluten, honing en dierlijke vetten – Celine Steen en Joni Marie Newman
Klein en compact kookboek dat uitlegt hoe je elk denkbaar recept kunt veganiseren. Het bevat meer dan 200 recepten. Ik vond het wel een inspirerend boek maar ook erg rommelig. De insteek van de afzonderlijke hoofdstukken is hoe je iets kunt vervangen, bijvoorbeeld zuivel of eieren of gluten. Heel leerzaam. Maar door de rommelige opzet is het soms erg moeilijk om later nog eens een recept terug te zoeken en het register werkt daarbij helaas niet echt mee door de indeling. Ook vond ik de recepten soms wat ingewikkeld in de zin van veel ingrediënten of moet je iets gebruiken wat je eerder moest klaarmaken.

Bijvoorbeeld dit recept:

Voordat je eerst zuivelvrije cheddar, mozzarella, boter, roomkaas en zure room hebt gekocht dan wel zelf in elkaar hebt gedraaid ben je wel even verder. Bovendien als je dat zelf maakt, blijf je met een enorme hoeveelheid veganistische zuivel over. Het vergt best wat planning om te zorgen dat je niet eten gaat weg gooien als je veel uit dit boek kookt. Maar, als tijdverdrijf en manier om wat ideetjes op te doen is het heel geschikt.

Nou dit waren de eerste drie boeken. Ik heb nog een hele grote stapel liggen maar dat is dan voor een volgende keer!

12 gedachtes over “Vegan before 6: Inspiratie

  1. Ik heb maar een paar Nederlandstalige vegan kookboeken. Ik heb er twee van Lisette Kreischer (Ecofabulous en Wat de pot schaft). En nog Het Grote Leven Lang Fit kookboek van M. Diamond. Die laatste is al van de jaren tachtig, maar ik kan het nog heel goed gebruiken qua recepten. Wat betreft de theorie, daar doe ik niks mee. Alleen fruit eten in de ochtend vind ik bv niet meer fijn. Uit dat boek heb ik een tip voor tofu die veel minder werk is (en energie kost) dan het drogen in de oven. Na aankoop de tofu in de vriezer doen. Na ongeveer een dag weer laten ontdooien (dat duurt heeeel lang) kun je de tofu uitknijpen als een spons en maak je er gemakkelijk kleine en stevige brokjes van die geschikt zijn om als gehakt te gebruiken.
    Ik heb best veel vegan kookboeken en de rest is uit de VS en Canada. Ik ben denk ik zo’n tien jaar bezig met plantaardig koken en de recepten hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Ze zijn zoveel lekkerder en creatiever geworden.
    Martine, ik vind Dreena Burton echt een aanrader. Ze heeft een blog en een facebookpagina (Plant Powered Family, ben ik ook lid van). Ik vind haar heel goed. Haar recepten kloppen en ze smaken enorm goed. In mijn gezin zijn die favoriet. Ik heb al haar kookboeken, maar als ik er eentje zou aanraden voor jou dan zou het ”Let them eat vegan’ zijn. Ze deelt ook veel recepten online.

    Liked by 1 persoon

    • Tofu in de vriezer doen ken ik, bittman legt dat uit in de dikke vegetariër. Alleen ik bedenk meestal te laat dat ik dat wil gaan doen. Naar gisteren zijn de boodschappen binnengekomen, dus gaik vandaag tofu invriezen!
      Bedankt voor de andere tips, ik ga eens zoeken.

      Like

      • Ik bedenk me net dat Dreena Burton best vaak peulvruchten gebruikt. Dat is voor jou weer niet handig. dat Leven Lang Fit kookboek heeft veel recepten met tofu. Het is bij Bol te koop voor minder dan tien euro.
        Ik ben heel benieuwd naar jouw andere kookboeken 🙂

        Liked by 1 persoon

      • Als je tofu invriest en later uitknijpt als een spons , zitten er dan nog wel de voedingsstoffen in waarvoor je het eet, vraag ik me af ?

        Liked by 1 persoon

  2. De boeken en het blog van Rens Kroes zijn bij mij favoriet.
    De recepten zijn makkelijk te maken en lekker en vaak vegan.
    Vooral haar “on to go “recepten zijn goed.
    Vind het alleen wel erg dat het gepromoot moet worden met al dat strakke
    blote buikjes gedoe. En ik kan het woord bowl niet meer zien overal 😉
    Las wel ergens dat dat wat je nodig hebt aan een maaltje in het kommetje van
    je handen moet passen. En bij mij klopt dat maatje precies. Dat is net lekker weg werken.

    Like

  3. Ah, die tofu vriestip kende ik nog niet, dank @VeggieMo!

    En ja, wat Lisa Steltenpool zegt daar ben ik het helemaal mee eens ! Ik ga heel ontspannen om met vegan eten (het hoeft echt niet continu en altijd) en dat heeft ervoor gezorgd dat ik inmiddels een flinke stap van vegetariër richting veganist heb gemaakt. Schreef er toevallig vandaag ook een blogje over.

    Liked by 1 persoon

  4. Het laatste boek heb ik laatst ook eens geprobeerd en als stuntelkok kon ik er niks mee. Fijn om te lezen dat het niet helemáál aan mij lag 😉
    Ik ga Lisa eens proberen! Zo blij met jouw nieuwe project.

    Liked by 1 persoon

  5. wij eten heel bewust bepaalde dagen geen vlees. we noemen dat alleen geen vegan dag maar veggie dag. vind ik wat prettiger klinken. op die dagen proberen we ook geen vlees vervangers en dergelijke te gebruiken maar gewoon maaltijden te maken zonder producten van dieren… 😉

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s