Kleding kopen – geld aan mezelf uitgeven

Zo lang als ik me kan herinneren heb ik wat moeite om kleding te kopen voor mezelf. Laarzen en schoenen zou ik alle dagen kunnen kopen, maar kleding niet. Ik zie zelden iets wat ik leuk of mooi vind en ik ben ook niet echt modebewust. Ik heb weinig gevoel voor wat me staat of wat goed combineert. Mijn kleedstijl is te omschrijven als t-shirt en spijkerbroek en dat alle dagen. Ik voel me snel overdressed. En ik vind veel dingen echt te duur.

Dus kocht ik de afgelopen jaren de meeste kleding bij de kringloop. Dat heeft voordelen en nadelen. Het nadeel was dat ik dan meestal kocht waar ik toevallig op stuitte. Wellicht als je goed voor ogen hebt wat je nodig hebt en dan regelmatig tweedehands zaken aandoet, dat je dan vindt wat je nodig hebt. Maar de energie daarvoor ontbreekt. Dus als we al eens in een kringloop waren, dan moest ik dan mijn slag slaan.

Veel van wat ik kocht was net te groot, het net niet, heel leuk maar iets te kort. Zo dus. Toen mijn spijkerbroek waar ik de afgelopen jaren in woonde, een half jaar geleden ging hemelen en vervangen moest worden, ontdekte ik dat ze bij de kringloop de broeken niet meer op maat hangen. Alles hangt door elkaar, rekken vol. Dat gaan we dus niet doen!

Ik kocht online gewoon hop 3 spijkerbroeken in de uitverkoop. Ik had er meerdere besteld omdat ik verwachtte dat ik niet alles zou passen en dus wat zou terugsturen. Maar alles paste en ik dacht ach, houden maar.

En ik kocht meer. Ik heb een paar weken geleden gewoon eens heel georganiseerd mijn kast leeg gehaald en gekeken wat op was (gaten), te klein of te groot (veel), nooit gedragen wegens weet ik veel waarom (heel veel) en stopte veel in de zak voor de kringloop.

Toen ben ik gaan kijken wat ik nodig heb. En wat ik niet draag omdat ik er niets passend bij heb. En zo kwam ik tot een lijstje van shirts in bepaalde kleuren. Ik kocht vier shirts die met bijna alle zomerbroeken combineren. Die shirts zijn allemaal van merken die ik in het verleden al eens kocht en waarvan ik weet dat ze redelijk lang mee gaan.

Omdat ik de smaak te pakken had, kocht ik ook een nieuwe bikini en bh’s. Misschien kunnen jullie je het nog herinneren: vorig jaar kreeg ik pijn aan de zijkant van mijn borsten. Daar zaten verdikkingen waar ik wat van schrok en die een behoorlijke uitstralingspijn veroorzaakten, tot in de borsten zelf. Omdat de plek wat verontrustend was, werd ik juni vorig jaar door verwezen naar het ziekenhuis voor een mammogram en een echo. Gelukkig werd er niets gevonden. De conclusie was dat het waarschijnlijk mastopathie is. Dat kan duiden op cystes (die zijn niet gevonden) of bindweefselknobbels. Er is in dat geval niet zoveel aan te doen werd me verteld.

Wat me wel duidelijk werd is dat het veel uitmaakt wat voor BH je draagt. Het lullige is dat ik juist klachten kreeg nadat ik het jaar daarvoor eens had geïnvesteerd in twee loeidure BH’s die me door een zeer kordate dame in een ondergoedwinkel waren aangemeten. Mét beugels. Nooit meer beugels mensen!

Wat ik deed is zoveel mogelijk bh-loos door het leven gaan. Op dagen dat ik thuis ben en niet de deur uit hoef (dat is bij mij 90% van de tijd) loop ik rond met niet ondersteunde wiebelborsten. Ik heb geen cup D dus dat gaat prima. Die momenten dat ik wel de deur uit moet draag ik sport-topjes van de Hema. Die kocht ik vorig jaar.

Dit jaar besloot ik tot een extra investering en kocht ik duurdere bh-topjes met een dun schouderbandje, dat staat net iets beter onder een t-shirt en hemdje in de zomer. Omdat ook mijn bikini nog een beugel had, verving ik die ook meteen voor ‘non padded bandeau’-achtige bikinitops (ja ja voordat ik wist hoe het heet wat ik zocht was ik een paar uur verder).

Buiten dat heb ik het afgelopen jaar telkens als ik onder de douche stond massagebewegingen gemaakt van de zijkant van de borst naar de oksel toe. Dit werd aangeraden op een site die ik vond.

Het gevolg van de aangepaste bh’s en de massages is dat ik geen last meer heb. Toen dacht ik wel weer eens mijn super dure beugel-bh aan te kunnen en binnen een uur was de pijn niet te harden. Dus weg ermee!

Veel uitgaven voor mijn doen aan kleding dus. Maakt niet uit, ik ben er blij mee. Alleen jammer dat die broeken waar ik al die t-shirts die er zo goed bij passen voor kocht, ineens allemaal veel te wijd zitten omdat ik na jaren stilstand, ineens aan het afvallen ben door mijn grotendeels plantaardige dieet. Ik hoop het uit te zingen tot na de zomer en dan ga ik wel weer nieuwe kopen, als dit zo doorzet.

23 gedachtes over “Kleding kopen – geld aan mezelf uitgeven

  1. Ha Martine,

    Heel goed van je . Je voelt je dan ook beter als je iets draagt wat past en leuk staat.
    Ook dat je aan het combineren bent geslagen.
    Ik heb me vorig jaar getrakteerd (niet lachen ) op een styliste , die heeft met mij mijn garderobe doorgenomen .
    Kleding die niet flatteert weg doen , gekeken naar aanschaf nieuwe kleding , die ook te combineren valt met de kleding die ik al heb. Kan veel combinaties maken. De kledingkast is veel overzichtelijker geworden. In totaliteit minder kleding , maar door te combineren lijkt het juist meer.
    Al met al was het een behoorlijke uitgave , maar de moeite waard , ik trek zoiets uit de kast.
    Wat zijn B’H’s een ramp , het liefst loop ik zonder , behalve als ik de deur uitga. Ook geen beugels!
    Wat goed dat je afvalt .
    Ik ben een programma aan het volgen om af te vallen onder begeleiding. Streven is 20 kilo lichter .
    Er is nu 1 kilo af in één week .
    Gelukkig zit hier een naaister vlak in de buurt , die kleren kan innemen , voor het geval als het me echt gaat lukken.

    Liked by 1 persoon

  2. Super goed dat je de kast leeggehaald hebt en alleen die dingen hebt laten hangen die je goed zitten en waar je je prettig in voelt. Super ook dat je goed gekeken hebt wat je nodig hebt om alle kleding goed te kunnen dragen/ combineren. Dat laatste vind ik best lastig, ondanks ik gek ben op kleding en daar ook makkelijk geld aan uitgeef:).

    Lekker dat je nieuwe spijkerbroeken gekocht hebt, die goed passen.Ook ik koop mijn kleding het liefst in de uitverkoop. Ik ben wel de laatste jaren beter gaan opletten of ik iets echt nodig heb. Ik heb nog steeds veel te veel kleding, maar ik draag wel alles wat ik gekocht heb.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik herken het wel, ik kan ook de energie niet opbrengen om van winkel naar winkel te gaan..ook niet online. Ik ben ook blij als ik iets tref wat past en blijf ook heel merkentrouw..alleen dan gaan die merken van alles veranderen 😉 . Zelf draag ik thuis ook bijna nooit een bh, ik moet zeggen..dit hoor ik van veel vrouwen , zal wel te maken hebben met het feit dat ze niet lekker zitten ;-)met of zonder beugel. Ik naai op goeie dagen voor mezelf, dan kan ik iets meer spelen met model en kleuren.

    Liked by 1 persoon

  4. Bij mij komen de beugel bh’s er ook niet in. Ik ben heel slank, dus dat metaal gaat meteen mijn huid irriteren. Ook op de schouders beginnen die bandjes meteen zeer te doen.
    Die sporttops zijn dan veel prettiger. En idd, er bestaan ook elegantere versies van.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik heb wel een cupmaat waarbij er door anderen gedaan wordt alsof een beugel-bh een eerste levensbehoefte is. Maar ik kan die martelwerktuigen ook echt niet aan. Ik had er ooit eentje (ook in een winkel aangesmeerd ‘het is toch echt de enige optie in úw geval’), was altijd erg blij als ik weer thuis was want dan had ik mijn bh nog sneller uit dan mijn schoenen. Het advies van mijn omgeving ‘dat ik er dan maar aan zal moeten wennen’ want het was ‘een kwestie van oefenen’, heb ik snel aan de wilgen gehangen. Na een uur staan de tranen van de pijn in mijn ogen en na een paar uur heb ik echt bloedende wonden en dat is mij het allemaal niet waard.
    Nu je toch lekker aan het shoppen bent, is een riem voor bij die broeken misschien een optie? Of is het die fase eigenlijk ook al voorbij?

    Liked by 1 persoon

      • Ik ben erg blij met het merk Swegmark, ruime keuze zonder beugel en met brede schouderbanden (wat ik ook erg prettig vind) en daarbij nog redelijk prettig geprijsd, helemaal in de aanbieding. Oja, ook fijn: zonder wat wij thuis omschrijven als een ‘oude wijven’ uiterlijk.
        Daarnaast draag ik thuis (en ’s nachts) een bustier van C&A. Die zijn niet duur (rond 10,- euro) en zijn na uiterlijk een jaar dan ook echt wel weer aan vervanging toe, maar ja wat verwacht je ook voor die prijs… Dat is dus mijn variatie op BH-loze momenten.

        Liked by 2 people

  6. In de zomer draag ik t shirt beha’s met beugels. Het zit minder lekker maar het staat me zoveel mooier. Vooral omdat ik in de zomer meestal strakke shirts draag en met een zandloperfiguur staat dat mooi. Ik waag me weer niet aan hoge hakken, pedicures, manicures, haarverven, epileren etc.
    Ik koop weinig kleding. Ik heb er de energie niet voor. Vroeger wist ik er veel vanaf. Heb zelfs een tijdje in een damesmodezaak gewerkt. Ook over huisinrichting wist ik best veel. Maar ik kan nu echt merken dat ik er zoveel jaar helemaal uit ben. Ik gebruik mijn energie voor ander dingen, al vind ik het soms lastig. Als mijn man en ik naar iets officieels gaan dan draagt hij een pak. Daar wil ik toch wel graag netjes naast lopen en niet teveel vrijetijds.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb dus wel cup D maar haat beugel beha’s. Ik draag al jaren Triumph sportbeha’s zonder beugel. Niet heel charmant , wel heel comfortabel 🙂
    Wat betreft spijkerbroeken. Het is mijn lievelingskledingstuk maar ook een nachtmerrie om een goede te vinden. Of de band zit te laag, of de pijpen zijn te skinny, of de pijpen zijn te wijd (dan wordt het zo’n mannelijk model bij mij), of de pijpen zijn perfect en de band is te strak.
    Lekker dat je zoveel hebt kunnen aanschaffen. Je voelt je toch beter als je een beetje leuk aangekleed bent. Ik kan zelfs erg genieten van zo’n dikke, zachte warme nieuwe joggingbroek 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Leuk dat je een soort ‘shopping spree ‘ had de afgelopen tijd. Is toch ook best leuk, zo af en toe iets nieuws/ iets anders ? En goed dat het nu zoveel beter met je borsten gaat. Ik heb jarenlang ook met periodes veel pijn in de borsten gehad, en opgezet weefsel ( al klinkt het bij jou wel anders) maar dat is als sneeuw voor de zon verdwenen sinds de menopauze (toen ik 46 was dus) . Echt zo veel fijner nu!
    Maar ik draag dus wel al sinds jaar en dag beugelbh’s en heb daar nooit last van gehad. Het zal te maken hebben met de vorm van je borsten, want die beugels zijn niet flexibel, dus passen w.s. beter bij de ene borst dan bij de andere. Zonder bh rondlopen doe ik zelden ( maat E) , alleen zo af en toe ‘savonds thuis.
    Wat overige kleren betreft; ik hou wel van mooie jurkjes of tops en weet inmiddels ook wat me wel en niet goed staat , qua kleuren en vormen. Maar ik geef heel weinig geld uit aan kleren ( denk ik althans, in vergelijking met de meeste vrouwen). Ik koop via particulieren op Marktplaats, of via een paar andere kleine webshops. Bij voorkeur organic/fairtrade, maar omdat de keuze daarin nog niet zo groot is, ‘bezwijk’ ik toch nog vaak voor een kledingstuk dat ik vóóral mooi/leuk vind . Oja, en comfortabel staat bij mij ook hoog op het lijstje aangezien ik toch vooral thuis hang/lig/zit .
    Jammer dat je niet in de buurt woont; ik zou met liefde je broeken wat innemen waar nodig. Maar een riem is misschien ook een goed idee .

    Liked by 1 persoon

  9. Hahah ik heb enorm moeten lachen om jou zin met de wiebelborsten. Zelf draag ik wel een bh met een beugel. Mijn cup maat valt buiten de regulieren lingeriewinkels. Te smalle omtrek in verhouding met de cup maat. Maar wat ben ik savonds blij als de jongens op bed liggen, de gordijnen dicht gaan dan kan mijn bh uit, een verademing. Ik vind het geen fijn idee dat iemand mij bhloos ziet. Als er iemand langs de woning loopt bijvoorbeeld. Ik heb namelijk altijd het gevoel dat mijn borsten nog net niet op mijn knieën hangen zonder bh haha.

    Liked by 1 persoon

  10. Ik ga ook eens kijken naar een beha zonder beugel.. Ik draag altijd een beugelbeha met padding (of heet dat anders?) Ik heb een d cup dus wel wat steun nodig. Maar ik heb al heel lang pijnlijke borsten en ribben. Lekker dat je je kast op orde hebt gemaakt en nu zo kleding uit je kast kan pakken en dat dan ook nog bij elkaar past.
    Ik kan echt heel slecht combineren daarom koop ik het liefst een hele set zodat ik weet dat het bij elkaar kan.

    Liked by 1 persoon

  11. Ik vindt BH’s juist erg mooi en ook fijn zitten. In het verleden had ik een G cup, na afvallen nu een E.
    Ik heb pas 2 nieuwe BH’s gekocht en nergens last van. Nadeel is dat een leuke BH in mijn maat al gauw tegen de 100 euro kost.

    Liked by 1 persoon

    • Ipie; Ik heb dezelfde cupmaat en koop m’n bh’s altijd via Ebay in Engeland . Dat scheelt enorm in de kosten; Ik ben fan van Panache en betaal zelden meer dan 30 tot 35 euro inclusief verzenden.

      Liked by 1 persoon

    • Dat geeft nog hoop voor de 2 bh ’s die ik heb liggen met beugel;-) ik had er 2 gekocht aanbieding, maar na een uur had ik al klachten. Zonde ik kon ze niet meer terugbrengen want kaartjes etc. eraf. Maar die dingen ga ik eruit slopen.

      Liked by 1 persoon

  12. Ik had ook veel last van een pijnlijke plek aan de zijkant van mijn borst en trok thuis ook vaak snel mijn bh uit. Ik kwam een tijdje geleden terecht op de blog van Leesvoer punt net en zij heeft een heel interessant artikel geschreven over bh’s en maten. Ik ben op basis daarvan heel andere maten gaan passen in de lingeriewinkel en heb nu een (beugel!)bh die heerlijk zit en waarvan ik geen last heb. Bleek dat ik geen 80A moest kopen maar 70D! Als de cupmaat niet klopt zit de beugel op de verkeerde plek en dat geeft klachten.

    Neemt niet weg dat sporttops nog altijd het lekkerst zitten.

    Liked by 1 persoon

  13. Over de beugelbeha,s. Moest ik wel lachen omdat ik ooit gelezen heb dat je er ME van krijgt. Omdat het metaal een verkeerd energetisch energie veld aan trekt wat negatief op het hartchakra werkt of zo. En elke keer als ik die beha tegen kom waar de beugel uit de rechter cub mist vraag ik me af of ik dan echt in gelooft heb daar door beter te worden . En waarom dan alleen de rechter ? Logischer is dat het ding er uit stak en ik em er uit gerukt heb 😉

    Liked by 2 people

  14. Ik had in het verleden ook best last van mijn beugelbh’s, maar ik kocht toen 75 B. Dat was een gangbare maat. Blijkt later net zoals sommige dames hierboven beschrijven, dat ik een verkeerde maat droeg. Nu heb ik een E cup van Marie Jo en nooit meer last! Hoe is het toch mogelijk zou je denken. Maar in het geval van de Bcup zit die te strak en daardoor krijg je last. Ik ben zo blij met het advies van toen! De mevrouw in die zaak zag het gelijk en zei: U draagt echt een verkeerde maat.
    En dat was ook zo bleek later. Maar wist ik veel. Carola

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

