Lezen: Olivia Rönning & Tom Stilton

Voor het Netflixtijdperk kocht ik de dvd-serie ‘Springvloed‘ en was verkocht. Een serie van 10 afleveringen over een oude moord op een jonge hoogzwangere vrouw op een klein eiland voor de Zweedse kust. Politieacademie studente Olivia Rönning krijgt als als zomeropdracht om te kijken naar deze nooit opgeloste moord. Hebben de toenmalige rechercheurs wellicht iets over het hoofd gezien? Olivia ontdekt al snel dat haar vader één van de rechercheurs was die zich met deze moord bezighielden. Omdat hij inmiddels is overleden spoort ze een oud-collega van hem op, de aan lager wal geraakte Tom Stilton, die bepaald niet op haar zit te wachten.

Mooie serie, spannend en een goede verhaallijn. Gebaseerd op het eerste boek uit een serie van het Zweedse schrijversduo Cilla & Rolf Börjlind. Dat ging ik natuurlijk ook lezen.

Ik ben dol op thrillerseries met dezelfde hoofdpersonen, vooral vanwege de ontwikkeling die ze doormaken. In deze serie komen Olivia en Tom telkens terug in wisselende verhoudingen tot elkaar. Is er in eerste instantie sprake van achterdocht en een enigszins scheve verhouding (die van wijsneuzige studente tegenover mentaal getroebleerde dakloze) later komen ze meer nader tot elkaar en gaan ze steeds meer samenwerken.

Inmiddels zijn er vier delen verschenen en ik heb ze allemaal verslonden. Voor mij bijna gelijkwaardig aan de Wallander-serie van Henning Mankell en dát wil wat zeggen.

Geen echt recensie dus, maar meer dat ik jullie hierop wil attenderen.

         

8 gedachtes over “Lezen: Olivia Rönning & Tom Stilton

  1. Bedankt voor de tip! Ik vind zelf de reeks van Nele Neuhaus erg leuk, is Duits en over 2 politiemensen met ook wat persoonlijke beslommeringen. Is ook wel met wat humor geschreven en weer eens een hele andere setting. Groet, Esther H.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

