Financiën en klussen

We hebben het er maar druk mee, met geld uitgeven. Door de keukenrenovatie vliegt het er uit. Al blijven we tot nu toe wel binnen budget. Vorig najaar besloten we tot een tijdelijke hypotheek-aflos-stop om eerst het geld bij elkaar te sparen voor een zeer noodzakelijke keukenrenovatie en het plaatsen van een dakkapel op zolder. Dat laatste is vooral luxe.  Met de keukenrenovatie zijn we nu een flink eind onderweg en de pot voor een dakkapel is ook al redelijk gevuld. We zijn er nog niet maar wel al een heel eind.

Omdat de keukenrenovatie enorm inhakt op mijn energie, hebben we besloten om het plaatsen van de dakkapel op te schuiven naar 2018. Het is wel even goed zo, ik trek het niet meer om nu meteen door te stomen naar een volgende klus. We hebben beide klussen wat onderschat qua hoeveelheid tijd die erin gaat zitten. Het oorspronkelijke plan was in maart de keuken en in mei de dakkapel, dat hebben we dus bij lange na niet gehaald. Dat komt ook zeker doordat we bij het plannen maken ervan uitgingen dat we een bedrijf zouden inschakelen voor de keukenrenovatie en dat het een paar dagen knallen zou worden. Maar uiteindelijk doet M het helemaal zelf met een vriend, in de vrije tijd. Dat gaat natuurlijk veel langzamer. Voordeel is wel dat het veel meer wordt zoals we het zelf willen, er is meer mogelijk omdat zelf doen nu eenmaal veel goedkoper is. Nadeel is dat het dus langzamer gaat en we veel langer in de troep en herrie zitten.

Ik heb nu grote behoefte aan rust. De optie om de dakkapel in het najaar te doen zie ik niet zitten. Het najaar en de winter zijn bij mij slechte periodes waarin de energie vaak nog minder is. Wil ik de winter goed doorkomen, dan is het beter om in het najaar niets te doen wat er te veel inhakt. Het vorige najaar met een en al ontstekingen en een immuunsysteem dat niets meer deed, ligt nog vers in het geheugen.

Dus we sparen in een wat langzamer tempo door voor de dakkapel. Ook omdat er wat bijkomende kosten zijn geweest of eraan komen. We kregen een belastingaanslag van €500. Niet heel onverwacht maar dat geld moest toch ergens vandaan komen en haalde ik van de buffer. Ik verwacht flink bij te moeten betalen voor de gehoorapparaatjes die ik krijg. Daar zet ik de komende tijd dus geld voor apart. We starten ook weer met aflossen van de hypotheek. En tegelijkertijd blijven we dus sparen voor de dakkapel. Als we uitgaan van begin 2018 gaat dat ruimschoots lukken.

Dit geeft meer rust. Want het gaat natuurlijk niet alleen om een dakkapel laten plaatsen. Die zit er in principe binnen een dag op. De zolderkamer zelf moet ook worden opgeknapt en geschilderd. Al met al toch wel weer flink wat werk. Meer dan mijn oververhitte brein nu aankan. Ook al wordt er enorm rekening met mij gehouden en hoef ik zelf niets te doen – buiten meedenken om beslissingen te nemen- , ik ben compleet lam geslagen en uit lood. Dat merk ik op alle gebieden. De concentratie is slecht, ik vergeet continu dingen, kreeg zelfs een paar keer aanmaningen omdat ik rekeningen kwijt was geraakt, ik vergeet eten uit de oven te halen of gaspitten uit te zetten. Nu eerst weer herstellen!

Je kunt natuurlijk vinden dat ik niet zo ver vooruit moet kijken, dat ik me teveel zorgen maak over wat er mogelijk kan gebeuren qua gezondheidseffecten. ‘Als ik zus doe dan gebeurt er zo’. Ik begrijp dat sommigen dat niet snappen ;-). De ervaring heeft mij geleerd om dat wel te doen. Ik heb nu eenmaal een chronische aandoening en heb geleerd dit te managen. Ik weet waar de knelpunten liggen en als ik daar rekening mee houd, dan is er gewoon uiteindelijk meer mogelijk omdat ik minder ver wegzak. Het verplaatsen van het volgende grote project is voor nu de beste keus.  Door het klussen in de keuken is er nu nul ruimte bij mij voor andere dingen. Dat is bijna klaar en nu weer herstellen. Liever ga ik ook nu het mooier weer is wat vaker naar buiten, eens een terrasje pakken of misschien zelfs een keer naar het strand of bos. Gewoon genieten van de zomer!

Binnenkort plaats ik een update over de keuken, want mensen, wat wordt het mooi!

Gelukkig zijn we al wat verder dan dit stadium!

11 gedachtes over “Financiën en klussen

  1. Heel goed om naar jezelf te luisteren en het plaatsen van de dakkapel te verzetten. Zo kunnen jullie ook nog iets langer sparen en ondertussen toch de hypotheek weer aflossen dat is ook fijn om je maandelijkse kosten weer te zien zakken! Lekker genieten van de zomer en straks van je nieuwe keuken!

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een super goede keuze hebben jullie gemaakt. Ik hoop dat de keuken snel klaar is en jullie dan kunnen genieten van een prachtige keuken en jij vooral van wat extra energie en rust. Ik gun het je zo ontzettend dat je lekker van de zomer kunt genieten en als een bezoek aan het strand of bos zou kunnen lukken, hoe geweldig zou dat zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Helemaal met je eens , dat uitstellen van dakkapel. Ook al hoef je niets te doen , zodra er in je huis geklust wordt is er onrust. Al wordt er honderd keer tegen je gezegd : Je hoeft niets te doen.
    Herken dat ook. Zelfs als mijn hulp er is 1x in de twee weken , ze gaat haar eigen gang , maar ze is toch aanwezig. Daarna ben ik wel ontzettend blij met alles wat ze gedaan heeft.
    Toch bel ik wel eens af , omdat het me teveel wordt , dan wil ik geen onrust maar rust in mij hoofd.

    Liked by 1 persoon

  4. Van mijn nieuwe keuken geniet ik al weer even.

    Mijn volgende project heb ik nog niet bedacht.

    Wel probeer ik zo snel mogelijk mijn hypotheek af te lossen.

    Spaarrente ontvangen stelt nu niets voor.
    Hypotheekrente betalen is nu niet lonend.

    Zuinige groet,

    Liked by 1 persoon

  5. Ik begrijp je helemaal. Een aantal jaar geleden is ons huis helemaal gerenoveerd. Nieuwe keuken, badkamer, toilet, zolder geïsoleerd. Ik kon niet eens meer thuis naar de w.c. of douchen. Vreselijk…wat was ik blij dat het voorbij was. Dus in jouw geval is het helemaal een aanslag op je uithoudingsvermogen.
    Die dakkapel komt wel en lekker sparen is ook niet verkeerd.
    Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van de keukenverbouwing!

    Liked by 1 persoon

  6. Wij hikken ook altijd tegen klussen aan.
    Bij ons moet Zo snel mogelijk klaar zijn.
    Door de jaren heen altijd meegemaakt dat het uitloopt.
    Ze beginnen in de douche en voor je het weet ligt de zoldervloer open want daar moeten ze ook zijn ?? Wij moeten nu echt een nieuw toilet.
    Ik heb al gezocht naar een firma die dat in 1 dag kan.
    Dat bestaat en nu nog bestellen……….

    Stel ik dus ook uit pffft

    Liked by 1 persoon

  7. Wat fijn dat je keuken zo mooi wordt! Wat betreft de dakkapel, goed dat je daar duidelijk in bent. Inderdaad weet je zelf het beste en uit ervaring wat je aankan en wat niet. En het zou toch heel jammer zijn als je de zwaar bevochten kleine vrijheidjes moet opgeven door een dakkapel die ook wel wat later geplaatst kan worden. Geniet van het zonnetje 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Groot gelijk, niet teveel achter elkaar.
    Ik had voor dit jaar plannen om buiten wat schilderwerk te doen. Dat plan gaat niet door. Ik heb er niet voldoende energie voor en manlief niet de tijd. Volgend jaar laten we een schilder komen en hij doet het hele huis. Ook meteen nieuwe kit en evt delen vervangen. Er zit nogal wat hout aan dit huis. Dat wordt volgend jaar wat minder aflossen, maar het geeft zoveel rust nu. We hebben het geld en nu kan ik mijn energie in andere dingen stoppen zoals op mijn tempo in de tuin omklooien. Het een mooi plekje maken en waar je ook wat in kunt verbouwen. We zijn bezig met de eerste moestuinbak. Bessenstruiken, braam en druif hebben we een paar weken geleden al geplant.

    Liked by 1 persoon

  9. Ik vind het echt heel knap hoe je ook vast deels vooruit kunt kijken en je grenzen aangeeft, in plaats van maar door te stomen. Groot gelijk ook! Superfijn dat jullie al zo opschieten met de keuken en dat de spaarpot weer wat voller raakt. En als je jaren zonder bv die dakkapel hebt gezeten, dan kan dat misschien ook prima even wachten? Ik weet nog wel hoeveel energie mijn verbouwing altijd van me vroeg, zowel in activiteit als in onrust (want: je zit in de rommel/herrie) en in het financiële deel. En dan heb ik niet eens te maken met de gezondheidsgrenzen waar jij mee moet dealen. Petje af dus en lekker rustig aan (proberen te blijven) doen!

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

