De stille wereld: geluidsexplosie

Ik liep naar binnen in stilte.
En kwam naar buiten
ín een explosie van geluid.
Alles kraakt en piept
en zoemt
rammelt
gilt
scheurt
snerpt
fluit
schraapt
en
en
en.

En dat alleen nog maar
op dag 1
van het ingeplugde leven.

Wennen aan geluiden
die ik nooit hoorde.
het rammelen van de toetsen
van mijn toetsenbord.
Katten die brokjes knabbelen.
De trap die kraakt.
De houten vloer die kraakt.
Kind dat thuis komt
en heel hard gilt
dat hij weer thuis is
en ontdekt dat
HEEL HARD GILLEN
niet meer hoeft.

Even wennen hoor,
dat ingeplugde bestaan ;-).

17 gedachtes over “De stille wereld: geluidsexplosie

  1. Kun je hem ook zachter zetten? Lijkt me idd ongelooflijk wennen en heel vermoeiend. Ik heb een idioot goed gehoor (vast ter compensatie ontwikkeld als kind omdat ik niet zo goed kon zien) en ik kan geluid heel vermoeiend vinden en heel irritant. Daarom wonen we nu vrijstaand 😉
    Ik hoop dat je toch ook veel plezier van je gehoorapparaten hebt. Al is het maar voor een deel van de dag.

    Liked by 1 persoon

  2. Nu je opeens zoveel hoort zal dat zeker wel behoorlijk impact hebben en dat kost veel tijd lijkt mij .Ik lees al dat je de geluidsterkte in kan stellen .Ik wens je veel succes en natuurlijk plezier om weer beter te kunnen horen
    Groetjes Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  3. O Martine zo herkenbaar, water uit de kraan wat een herrie, een kat die miauwt, zo hard, wc doortrekken, jemig ook herrie, je went er echt aan maar het vervelendste vind ik nog steeds de wind als ik op de fiets zit.
    Heel veel succes met wennen!

    Groetjes
    Tanja

    Liked by 1 persoon

  4. Oh ja, zo herkenbaar. Ik kan het niet harder en zachter zetten. Daarvoor moet ik naar de audiciën. Ze hebben bij mij het geluid in stappen harder gezet. Die van mij is volautomatisch. Inmiddels ben ik wel gewend aan de geluiden. Succes hoor.

    Liked by 1 persoon

  5. Martine, ik ben van jongs af aan slechthorend en nu vrijwel doof. Vandaar dat ik inmiddels een implantaat heb (en er geweldig mee kan horen). Zelfde effect als bij jou: wat maakt de wereld een herrie!! Zo’n toetsenbord wil je toch niet horen… en die tikkende klok…
    Moet eerlijk zeggen dat ik hem váák uit heb staan. In gezelschap, of in het verkeer: heel graag. Maar in mijn eentje? Nergens voor nodig, toch. Het leven in stilte is heerlijk! De deurbel, telefoon, rookmelder (en vanzelfsprekend de wekker) staan overigens nog steeds op lichtsignalen afgesteld. Ik mis dus niets.

    Liked by 1 persoon

  6. Dat lijkt me best pittig, Martine ! Zeker gezien het feit dat je met me/cvs al een extra gevoelig zenuwstelsel hebt . Gaandeweg zal je brein de meeste achtergrondgeluiden wel wegfilteren maar ik hoop toch dat je de kans hebt om het stapsgewijs op te bouwen. Ik ben overigens ook benieuwd welk effect het apparaatje heeft op het horen van tinnitus-geluiden. Worden deze nu meer weggedrukt of maakt het geen verschil?
    Take it easy en succes !

    Liked by 1 persoon

    • Ja dat is idd best heftig ;-). Maar niet geschoten is altijd mis. Ze zeggen dat de hersenen 14 dagen nodig hebben om te wennen aan de geluiden. Dat zal bij mij misschien iets langer duren. En het is dus de vraag of t gaat lukken. Maar ik wil ook wel weer eens normaal een gesprek met man en kind kunnen volgen. Dat lukt zonder bijna niet.
      De tinnitusmaskeerder wordt over drie weken geactiveerd bij de audioloog. Maar wat me nu al opvalt is dat ik nu zoveel geluid hoor dat de tinnitus zelf al wat wegvalt in mijn beleving.

      Like

  7. Dat zal even omschakelen zijn! In jouw geval zal het kiezen zijn tussen twee kwaden: meer geluid betekent meer prikkels, maar doof betekent afgesneden zijn gesprekken met je man en zoon. De tijd zal het leren.

    Liked by 1 persoon

  8. Oef, dat zal wennen zijn inderdaad! Maar ook heel mooi om de wereld opnieuw te kunnen ontdekken. Vanmorgen werd ik ruw wakker gemaakt door het geluid van bosmaaiers en ik zit nu nog in de herrie, een normaal gehoor heeft ook z’n nadelen.

    Liked by 1 persoon

  9. Jeetje, wát herkenbaar! Ik heb nu 10 dagen 2 hoorapparaten en hoor álles. Ik was er de eerste dagen compleet overprikkeld en vooral doodmoe van. Vanmorgen heb ik ze weer uitgedaan, even een rustig dagje want soms trek ik al die nieuwe geluiden nog niet. Het is echt wennen.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

