Zaterdag

Deze week was behoorlijk heftig. Op maandag kreeg ik mijn gehoorapparaten en dat slokte veel energie en tijd op. Niet alleen qua wennen aan geluiden maar ook omdat ik een aantal malen terug moest naar de audicien omdat het rechter apparaat niet goed zat. Omdat links zo goed en comfortabel zit en helemaal geen pijnklachten oplevert, was het verschil met rechts enorm waar telkens na een uur dragen enorme pijn ontstond op de contactpunten tussen oor en apparaat. Het duurde even voor de oorzaak was ontdekt en dat betekende voor mijn doen heel wat heen en weer fietsen naar de audicien. Volgens mij is het nu opgelost. Zeker weten doe ik het nog niet want mijn rechteroor is nog wat geïrriteerd en pijnlijk en dat moet eerst even wegtrekken. Maar volgens mij komt het wel goed.

Buiten dat ben ik heel blij! Na de eerste twee letterlijk helse dagen waarbij mijn zenuwstelsel voortdurend op hol sloeg vanwege de nogal overweldigende geluiden van alledaagse dingen zoals de wind, het doortrekken van de wc, mijn eigen klaterende plas op diezelfde wc en de man die nog even moest afleren dat hij niet meer tegen mij hoefde te schreeuwen, kwam al er snel een gewenning en hoorde ik ook andere dingen. Zoals het gespin van Dibbes! Dat ontroerde me enorm. Het vogelconcert in het park tegenover ons huis. Het gesprek aan tafel bij het avondeten dat ik nu zonder moeite kan volgen. Voor de mannen zal het ook veel irritatie schelen. Want tv kijken doen we nu op 1/3 van het geluid van voordat ik ingeplugd werd.

Wel is het natuurlijk nog flink wennen. Ik heb van de week me rot gezocht naar waar het vreemde zoemende geluid toch vandaan kwam dat ik ineens hoorde. Nu weet ik dat de oven geluid maakt als deze aanstaat. Mijn referentiekader was altijd het lampje dat aangaat maar de oven zoemt dus ook ;-).

Door alle indrukken val ik in de avond als een blok in slaap. Ik, die altijd uren wakker lig omdat ik meestal zo overprikkeld ben. Maar de moeheid is nu sterker dan de overprikkeling. Heerlijk vind ik dat. Want ik slaap geweldig.

Zondag en maandag gaan M. en G. de laatste grote keukenklus doen, betegelen. Daarna zal het nog hier en daar wat uurtjes afwerken zijn maar het meeste is nu klaar. De afgelopen week is M. vooral bezig geweest met de bar. Die is afgeschuurd en afgeschuurd en dat duurde maar en dat duurde maar want de bar zat helemaal onder de mahoniebeits en lak, heel veel lagen. Maar daaronder kwam het oorspronkelijke hout tevoorschijn, meranti! Waar ook onze aanrechtbladen van zijn gemaakt. Dus is dat nu in de lijnolie gezet en wordt het eventueel later nog kleurloos afgelakt.

links de bar, rechts deel van het aanrecht

Dan is het na dit weekend hopelijk klaar met klussen. Dat is ook nodig want nu moet ik echt gaan bijtrekken. Zoals ik nu ben kan ik niet mee naar Frankrijk. Ik ben wel héél blij met de B12 injecties want zonder dat was de hele verbouwing überhaupt niet mogelijk geweest denk ik zomaar.

Ga ik nu lekker verder lezen. Fijn weekend allemaal!

 

17 gedachtes over “Zaterdag

  1. Je keuken is supermooi, ook met de bar erbij (ik weet niet welke kleur het eerst was) het is nu een geheel met je aanrechtblad heel mooi.
    Lijkt me ook erg raar om geluiden te horen die je eerst niet hoorde en dat zal in het begin best vermoeiend zijn, maar dat je nu goed slaapt is weer een voordeel ervan hopelijk blijft dit!
    Doe maar rustig aan en hopelijk kun je toch mee naar Frankrijk, fijn weekend!

    Liked by 1 persoon

  2. O Martine, je weet dat ik zoveel herken van wat je schrijft over je gehoorapparaten maar weetje het is ook fijn om te lezen dat iemand anders dit ook zo ervaart. Je went gauw genoeg aan al die geluiden dat weet ik. Maar waar ik vooral verbaasd over was dat ik zoveel niet meer hoorde en dat ik het eigenlijk niet gemist had.

    Je keuken vind ik supermooi geworden en wat een werk is het geweest maar wat fijn dat het (bijna) klaar is.

    Ik wens je veel plezier met het horen en ook met je keuken 🙂

    Groetjes
    Tanja

    Liked by 1 persoon

  3. Wat mooi, maar ook vreselijk vermoeiend om kennis te maken met al die nieuwe geluiden. Ik kan me best voorstellen dat je zo vreselijk moe bent aan het einde van de dag. Fijn dat alles nu goed aangepast is en hopelijk alle irritatie weg is.

    Even een tip voor je b12 spuiten. Ik hoop dat je genoeg bijgetrokken bent om mee te gaan. Kijk even van te voren of er ergens in de buurt een huisartsenpost is die jou 2 x per week kan spuiten. Het zou jammer zijn als je daar beroerd wordt omdat je niet prikt. Ik heb na overleg met mijn zorgverzekeraar in Duitsland en in Nederland bij een huisartsenpost 2 x per week laten prikken. Ik had mijn naalden, spuiten en ampullen mee. In Duitsland moest ik wel zelf de kosten voor het prikken betalen. Ik heb zelf de afspraken van te voren geregeld. Sorry voor de ongevraagde tip:)

    Liked by 1 persoon

  4. Het is, zoals Tanja schrijft, heel herkenbaar! Ik heb, voordat ik mijn hoortoestellen kreeg, nooit geweten dat mijn klokken tikten en ze maken me daar een lawaai! Fijn dat je nu geen pijn meer hebt bij het dragen van je oorstukjes. Ik had zowel bij mijn eerste toestellen als bij mijn huidige paar, te grote oorstukjes die veel pijn deden. Ik ben er meteen mee terug gegaan, want als je na 2 uren pijn hebt, dan klopt er gewoon iets niet.
    Het lijkt me geweldig voor jou dat je nu kunt horen dat de katten spinnen! Kan je ze nu ook horen lopen en ergens van af springen?
    https://zuinigaan.blogspot.nl/

    Liked by 1 persoon

  5. Kan het zijn dat je beter slaapt omdat je een beter auditief beeld hebt van de wereld, en dat meer in balans is met de hoeveelheid visuele informatie? Pure gok hoor.
    In ieder geval fijn dat je zo lekker kunt slapen nu. 🙂 En nog een mooie keuken als bonus ook.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

