Zaterdag

Hèhè, je zou bijna vergeten dat ik een blog heb, ik ben hier zó weinig geweest de afgelopen maanden. Nou, voor die paar diehards die zijn overgebleven: komt ie!

Vorige week zondag is de laatste echt grote klus gedaan in de keuken. De week ervoor was er betegeld, nu werd er gevoegd. M. besloot dat in zijn eentje te gaan doen dus na instructies van G. en het bekijken van wat video’s op de laptop ging hij aan de slag. Alleen waar we niet rekening mee hadden gehouden is dat het voegsel erg snel droogt. Dus heb ik hem uiteindelijk geholpen. Hij bracht het aan en na een kwartier volgde ik met afsponzen en de sponsspaan. Gelukkig was het niet zwaar om te doen en kon ik telkens rusten als M. nog bezig was en zijn deel nog meer moest drogen.

Het resultaat is geweldig en de keuken lijkt in niets op hoe het was. Voor nu doen we even niets meer zodat ik dus kan herstellen en hopelijk mee kan op vakantie. De keuken is nog niet af maar het zit hem nu in afwerken zoals afkitten, nog een deurtje ophangen (waarvan het scharnier niet goed is) en alle deurtjes afstellen. Een impressie van hoe het er nu uit ziet:

Even opfrissen, zo was het:

  

En zo werd het:

zo zie je goed t verschil met de oude tegels links

met kruidenkastje gemaakt door M. van resthout

Van nog meer resthout maakte M. ook een krukje, ter vervanging van het oude krukje dat op instorten stond en waar ik niet meer op durfde te staan:

 

Na het voegen werd alle kluszooi opgeruimd en had ik voor het eerst sinds eind april een opgeruimde huiskamer. De week erna pakte ik weer mijn normale dagelijkse routines op want die zijn natuurlijk enorm verstoord door de onrust van de afgelopen periode. Met als gevolg dat mijn lijf en darmen nogal van slag zijn. Maar ik merk nu al dat ik flink aan het bijtrekken ben.

Afgelopen dinsdag werd ik geïnterviewd door de stagiaire van de huisarts. Er lopen daar altijd assistentes in opleiding rond en deze is bijna klaar met haar opleiding. Een van de afsluitende opdrachten was een interview met iemand met een chronische aandoening. Natuurlijk laat ik mij de kans niet ontnemen om iemand die gaat werken in de medische wereld te vertellen wat ME is en hoe mijn dagelijkse leven eruit ziet en welke beperkingen er zijn. Ze vertelde vooraf vrijwel niets te weten van ME en had geen flauw idee van de symptomen die erbij horen.

Buiten dat ging ik op donderdag naar de film. Kind en ik zaten in een lege zaal want de rest van het land genoot buiten van de zon. Binnen was het heerlijk koel. De reden dat ik per se wilde gaan was niet alleen dat ik deze film graag wilde zien, ‘les fantômes d’Ismaël’, maar dat ik ook wilde ervaren hoe het is met gehoorapparaten. 17 juli ga ik naar de audioloog en dan moet ik input geven over hoe het gaat in verschillende situaties.

Al met al viel het reuze mee, het geluid was vooral erg hard maar dat kon ik zachter zetten. Maar het ging niet vervelend zingen en het kwam niet vertekend over. Ook ontdekte ik voor het eerst dat tijdens de getoonde reclamefoto’s voorafgaand aan de film, muziek wordt gedraaid. Iets wat ik hiervoor altijd in totale stilte heb bekeken ;-).

De wereld is erg wonderlijk nu. Ik vraag veel aan de mannen wat ik hoor en of dit normaal is. Ik hoor als ik in de tuin zitten mensen drie tuinen verderop praten! Maar het went wel snel. Het enige wat nog geen succes is, is telefoneren. Dat lukt nog steeds niet dus ik wil met de audioloog bespreken of ik een koppeling kan krijgen tussen mijn apparaten en mobiele telefoon. Buiten dat ben ik wel heel blij met het ingeplugde bestaan.

Volgende keer zal ik een blog schrijven over de kosten van de keuken. Zijn we binnen budget gebleven?

Fijn weekend! De mannen zijn op stap naar North Sea Jazz en ik ben alleen. Heerlijk, ik ben me gestaag aan het werken door ‘Het lot van de moordenaar’ van Robin Hobb. Voor fans van Fitz en de nar die net als ik zoeken naar boeken uit deze serie om te kopen: in september verschijnt een paperback jubileumeditie bij de eci van de eerste drie delen voor  €75 euro. Tweedehands doen deze drie delen zo €120 dus dat is zeker de moeite waard! Ik ga hier voor sparen.

20 gedachtes over “Zaterdag

  1. Even een atypische reactie (als ik de rest zo lees).
    Mijn vader heeft aan beide zijden ondersteuning bij het horen. Rechts een baha (botgeleiding) die zit achter het oor aan de schedel, rechts telefoneren is onmogelijk want het oor zelf hoort geen bal. Links heeft hij een in het oor toestel (alles erin, niets erachter). Dat resoneert bij het telefoneren met als gevolg een niet te harden piep (aan de andere kant ook niet te doen, gaat door merg en been). Hij heeft verschillende keren het linken tussen telefoons (huistelefoon, oude mobiel, smartphone, installatie in de auto) geprobeerd maar voor hem werkt het niet. De installatie in de auto bracht de oplossing, die kan op handsfree en dat doet hij waar mogelijk met alle telefoons. Kan dat niet, dan links zonder het gehoorapparaat en dan de telefoon zo hard dat je in een andere kamer ook van de antwoorden kan ‘meegenieten’.
    Proberen is natuurlijk altijd zinvol maar voor de tussentijd zou je ook eens kunnen experimenten met handsfree functies. Dit merkt ‘de andere kant’ wel een beetje, het linkt vaak iets holler maar valt bij eventuele vragen makkelijk te verklaren (waarom is uiteraard niet altijd nodig om ook te vertellen).

    Liked by 1 persoon

    • Bedankt voor t meedenken.
      Handsfree heb ik al geprobeerd. Ik hoor wel geluid maar maak er geen woorden van, het komt erg vervormd binnen, niet herkenbaar voor mij.
      Momenteel telefoneer ik meestal met een koptelefoon. Dan hoor ik t wel. Maar gedoe is t wel want als ik de koptelefoon ingeplugd in de telefoon houd, hoor ik de telefoon niet overgaan. Dus plug ik na opnemen in. Maar dat is behoorlijk onhandig want dan moet ik de apparaten eerst uitdoen. Tegen de tijd dat ik eindelijk zover ben is de beller soms in slaap gevallen 😉

      Like

  2. Het is helemaal top geworden. Mijn dochter riep heel hard wowwwwww. Ik ben wel een beetje jaloers op je mooie nieuwe kruk:). M. heeft een mooi staaltje vakmanschap afgeleverd. Dat je er maar heel veel plezier van mag hebben.

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi!! Dat kruidenrekje, zo handig en weinig ruimte innemend op je werkblad.
    Die waterkoker he, is dat fijn? (Welk merk is deze?) In vergelijking met een elektrische? Scheelt het qua energie ook? Ze zijn er ook in t rose, ik zit daar echt bij te kwijlen altijd, zo mooi.

    Fijn weekend gewenst, dacht al dat je mannen naar NSJ zijn!

    Liked by 1 persoon

  4. Wauw wat een supermooie keuken! Ik kan me voorstellen dat het heerlijk is dat je weer een opgeruimd huis hebt, dat geeft ook weer rust in je hoofd. Ik vind de fluitketel ook heel mooi, maar is dat andere op je fornuis voor koffie te zetten?
    Fijn rustig (lees) weekend en geniet van je nieuwe keuken!

    Liked by 1 persoon

  5. Voor een connectie van je mobiel met je hoorapparaatjes kun je een streamer nemen. Dan komt het geluid rechtstreeks in je hoorapparaatjes binnen. Luistert een stuk rustiger! Die streamer hang je gewoon aan een koordje om je hals. Werkt erg prettig.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

