Als de blaadjes gaan vallen

Elk jaar als de dagen korter en donkerder worden en de blaadjes van de bomen vallen, heb ik een najaarsdepressie. Meestal begint dat half september. Ik word dan wakker met een vervelend gevoel, zie alles somber in, voel me meer moe dan normaal en pas na een tijdje bedenk ik dan: ‘o ja, het is weer die tijd van het jaar’. Om dit tegen te gaan, zit ik al jaren vanaf half september tot het vroege voorjaar alle dagen een half uur achter een daglichtlamp en slik ik in de koude periode vitamine D.

Een herfstdepressie of een winterdip zoals het ook wel wordt genoemd, gaat gepaard met gevoelens van somberheid. Mensen voelen zich meer futloos, hebben minder zin om dingen te ondernemen, vaak meer drang om te gaan snoepen en een verhoogde behoefte aan slaap. De gevoelens worden veroorzaakt door een tekort aan daglicht. Mensen met een herfstdepressie hebben vermoedelijk een gebrek aan serotonine en een overschot aan melatonine.

Op zich kun je best veel aan een herfstdepressie doen. Vitamine D slikken, veel bewegen en zo veel mogelijk buiten zijn, is de clou. Alleen veel bewegen en buiten zijn is voor mij niet goed mogelijk. Vandaar de daglichtlamp die echt wonderen doet, ik gebruik dat ding al bijna 8 jaar.

Alle jaren, behalve dit jaar. Geen seizoensdepressie te bekennen! Huh! Wat is er anders? Twee dingen wijken af. Ik ben deze zomer voor het eerst door gegaan met het slikken van vitamine D. Weliswaar in een iets lagere dosis maar dus wel blijven slikken. Waar ik normaal slik van begin september tot begin mei, dacht ik nu eens te proberen wat er gebeurde als ik de lente en zomer zou doorslikken. Ik ben inmiddels 50 en heb vanwege mijn leeftijd ook een hogere vitamine D behoefte, buiten de behoefte die ik heb omdat ik erg aan huis gebonden ben en niet vaak buiten kom.

Daarnaast krijg ik natuurlijk twee keer per week een b12 injectie, al sinds december vorig jaar. Sinds ik deze injecties krijg voelen mijn spieren prettiger aan, herstel ik makkelijker van een inspanning of terugslag maar buiten dat voel ik me mentaal ook veel prettiger.

Ik ben ervan overtuigd dat dit samen er voor heeft gezorgd dat ik de daglichtlamp nog helemaal niet heb hoeven gebruiken.  Het is gewoon erg fijn dat ik dat wurgende sombere gevoel dit najaar niet heb!

Hoe zit dat bij jullie?

28 gedachtes over “Als de blaadjes gaan vallen

  1. Wat fijn!! Ik merk ook altijd heel erg dat deze periode invloed op mijn humeur en stemming heeft. Ik moet dan echt bewust mijn best gaan doen om voldoende zonlicht binnen te krijgen en in beweging te blijven. Het liefst bleef ik gewoon een paar maanden onder een deken liggen. Hier heb ik idd de vitamine D ook weer elke ochtend uit de kast. Omdat ik thuis werk, heb ik gelukkig de kans om daglicht te zien (op kantoor krijg je dat niet altijd mee), dus dat scheelt ook. Het wordt steeds beter, maar het blijft me nog wel moeite kosten en het is echt wel iets waar ik me bewust van moet zijn.

    Wel een hele goede tip van dat doorslikken van die vitamine D, dat maakt dus wel verschil!

    Liked by 1 persoon

    • Absoluut niet! Ik heb ook last van zomerdepressies, ik heb zo’n hekel aan de zomer! Er zijn veel mensen die dat ook vinden maar de zomerliefhebbers overschreeuwen ze in de media. Als je gelijkgestemden zoekt lees eens zomerdepressie.net. De mensen daar luchten hun hart vooral zomers. De reacties zijn regelmatig behoorlijk stevig en hard, daar moet je wel tegen kunnen. Gewoon de redelijke reacties lezen en de rest negeren.
      misty

      Liked by 2 people

      • Hier nog een hoor, wil niet zeggen dat ik er erg depressief van wordt maar wel lusteloos, moe, geen zin om iets te ondernemen. Ik ben altijd heel blij als de temp weer onder de 20 gr zakt. Ik geniet altijd van de herfst en de enige reden waarom ik een hekel heb aan de winter zijn de verkeersomstandigheden vaak, ,gladheid, sneeuw, ijzel, mist enz. Niet de temp dus, hoe kouder hoe beter, en donker weer vind ik ook niet erg.

        Liked by 2 people

    • Nee hoor. Dat heb ik ook. Ik ben altijd weer blij als het half september is. Overigens ben ik het kind van een moeder met een ernstige herfstdepressie. En daar werd 50 ,60 jaar geleden nog echt niets aan gedaan.

      Liked by 2 people

  2. Super dat je je dit jaar een stuk beter voelt. B12 heeft id ook een hele goede werking op de psyché. Er zijn zat mensen die het geestelijk erg zwaar hebben en een groot B12 te kort blijken te hebben. Het is zo jammer dat het spuiten van B12 nog steeds in een taboe sfeer zit, want het doet echt wonderen voor mensen die een tekort hebben.

    Fijn dat de vitamine D en de lichtlamp ook zo goed helpen. Let wel op dat niet iedereen zo maar hoge hoeveelheden vitamine D moet nemen zonder te weten hoe hoog het gehalte is. Overdosering kan namelijk neurologische problemen geven. Hier zitten we ook allemaal aan de vitamine D. Ik het hele jaar door aan hoge doseringen, daar mijn lijf het niet uit zonlicht haalt, mijn man het hele jaar door en mijn dochter van september tot en met april. Mijn man heeft normaal ook meer moeite met de herfst, maar ook hij heeft er mijn inzien nog geen last van. Ook hij prikt nu 1 tot 2 x per week B12.

    Liked by 1 persoon

  3. Toen ik de eerste alineagelezen had, en las dat je in de winterperiode vitamine D slikte , dacht ik : “O, maar misschien zou het helpen als ze het hele jaar door extra D zou nemen”. En vervolgens gaf je aan dat dat precies is wat je afgelopen jaar hebt gedaan! Wat fijn dat dat merkbaar verschil maakt! Ik slik ook het hele jaar door druppels ( 600 tot 1000 IE) en heb het idee dat dat me meer stabiliteit geeft zowel qua stemming als qua energie , ook al is het subtiel en zeker geen ‘Hallelujah- middel’ voor me.
    Bij mij heeft trouwens het feit dat ik steeds verder door de overgangs-turbulentie heen lijk te zijn ook een positieve invloed op de stemming(swisselingen) ( ik ben dit jaar ook 50 geworden en de post-menopauze is officieel ruim drie jaar geleden begonnen) .

    Maar fijn hoor, dat deze basale vitamines je echt goed doen!

    Liked by 1 persoon

  4. Zoiets merk ik ook wel (al zijn de hobbels van het gewone leven wel aardig bezig, dus het is lastig om het goed in te schatten). Maar het voelt voor mij pas een week als herfst. Het nazomer gevoel straalde lang en nog vaak door de afgelopen maanden. In de temperatuur, in de hoeveelheid zon. Dus ik heb een lichte dissociatie bij de hoeveelheid daglicht (die wel herfsterig weinig is zo half november) en de temperatuur (die nu pas herfsterig gaat worden, zeg eind september).
    Ik weet niet hoeveel dat voor jou uitmaakt, maar meestal zijn oktober en november maanden met veel regen (hadden we wel een beetje) veel wolken en veel mistochtenden. En die wolken en mist zijn echt veeeeeel minder dit jaar. Merk jij dat als binnenzitter nu ook?

    Liked by 1 persoon

  5. Wat fijn dat je die depressie nu niet hebt. Ik heb geen last van depressieve gevoelens, maar zag wel altijd op tegen de wintermaanden vanwege de kou. Dat kost mijn lijf meer energie, ik ben een koukleum en als gevolg daarvan was het veel binnen zitten. Wat dat aangaat vind ik de overgang wel fijn want ik heb het veel sneller warm.
    Ik heb ook zo’n speciale lamp en ik gebruik hem af en toe in de donkere maanden. Dan is zo’n zee van licht in de woonkamer zo heerlijk.
    Ik heb trouwens in de woonkamer nu een ledlamp die ook heel veel licht geeft. Is misschien wat minder gezellig, voor mij is het een goed idee want ik ben minder snel moe. En ik kan dan met donkere dagen ook handwerken. Ik ben nogal bijziend en zie daardoor in het donker ook niet zo goed.

    Liked by 1 persoon

  6. Oh ja ik heb er ook last van, die herfst/winter dip. Ook omdat er in het verleden enkele dierbare naasten zijn weggevallen rond oktober-november. En op zich heb ik al erg weinig mentale weerstand, dus er moet momenteel nog maar iets kleins gebeuren of ik ‘flip’ me erop te pletter en kan dan ineens ook niet meer slapen 🙂 mn energielevel heeft nu zowat het vriespunt bereikt. Vanmorgen deed ik een half uurtje zelfmeditatie en dat hielp wel een klein beetje.
    Ik ben niet zo van de vitamines slikken maar ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of ik niet wat meer voedingsmiddelen met vitamine B12 in kan eten.
    Bedankt voor je verhaal. Groetjes, nona

    Liked by 1 persoon

    • Als je vermoed dat je een B12 tekort hebt, kun je het best je bloed laten testen. Als je vlees eet en je B12 is te laag, of als vegan/vegetarier met supplementen en je B13 is te laag, dan heb je mogelijk een probleem met de opname van B12. Zeker als het tekort nogal groot is. Dan kun je het dus niet goed krijgen met supplementen maar heb je injecties nodig.

      Liked by 1 persoon

  7. Wat fijn en ook dat je het kunt verklaren. Hopelijk maakt dat dat je depressiviteit dan echt tot het verleden behoort. Ik slik al jaren extra vitamines wegens stofwisselingsstoornis, maar mijn depressieve periode is hoogzomer. Juni, juli, vreselijk. Dat licht, te weinig slaap en drukte buiten. Te veel prikkels denk ik. In september kom ik weer helemaal tot mijzelf.
    Wat hieraan te doen is weet ik niet. Ooglapjes bij zonlicht? 😉
    Ik wens je nog veel fijne en optimistische najaren toe! Lieve groet,

    Liked by 1 persoon

  8. Wat fijn dat je nu dat nare gevoel niet hebt .Ik merk zelf wel dat ik regelmatig wat somber ben in deze tijd zeker als het buiten zo donker is als nu .Dan de kaarsjes aan en de zinnen verzetten helpt altijd wel een beetje .Ik neem het maar zo het komt en haalbaar is natuurlijk
    Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  9. Je kunt maar zes weken per jaar zelf vitamine D aanmaken en dan alleen wanneer de zon loodrecht op je schijnt. En vaak smeer je je dan nog in….
    Ik heb last van depressies omdat ik geen REM-slaap heb. Zomer en winter.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  10. Goed bezig en wat ontzettend fijn dat je nu weet wat je kan/moet doen om je gevoel te verbeteren. Ik merk dat ik ook wel treurig word van dit weer en het donker. Het helpt bij mij als ik overdag mezelf genoeg schoppen onder mijn kont geef om te bewegen, zoals lopen naar het werk. En thuis gezellig kaartjes aan en zorgen voor niet te veel donkere hoeken in huis. Ook SLAAP is een magisch codewoord 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Ik zie altijd tegen de herfst op maar gek genoeg als het zo ver ik geniet ik er erg van. Ondanks dat ik nu een zware tijd achter de rug heb, vond ik het weer en de geuren heerlijk. Genoot ik van de open haard, verandering van de natuur, weer mijn andere kleding aantrekken, net of je nieuwe hebt, en het anders eten/koken. Ik haat de kerstperiode maar heb er nu nog helemaal geen last van, integendeel zelfs, heb zin om nu al boet te versieren.
    Snap jij het? Ik niet.
    Ik moet vaak aan jou denken en hoe moeilijker het voor jou zal zijn dat je inderdaad niet zo maar naar buiten kunt of andere dingen kan doen. Ik bewonder je.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

