Zetmeelarm eten voor beginners

Als je gewend bent altijd brood te eten bij het ontbijt en de lunch, dan is de overgang naar zetmeelarm eten heel groot. Geen brood, pasta, aardappelen, rijst eten is best heftig als je dat normaal in grote hoeveelheden naar binnen werkt. Ik vervang dit al geruime tijd voor groenten en knollen en ik ben eerlijk gezegd niet anders meer gewend. Ik eet lekker en gevarieerd. Maar voor M. en S. is de overgang wel groot. Hoewel ze al jaren graag met mij mee snoepen van suikervrije glutenvrije baksels, zijn het wel echte broodliefhebbers. Voor hen is de situatie ook anders. Heb je geen gezondheidsklachten dan ben je misschien minder snel geneigd over te stappen op een ander eetpatroon.

Nu de rest van het gezin ook tijdelijk zo lang de kuur duurt aangepast moet eten, kom ik ze flink tegemoet in hun broodbehoefte. Puber eet op een normale dag 12 boterhammen (!). Het is voor M. en S. niet makkelijk of handig om een bak met groenten of een omelet mee te nemen naar school of werk. Ik bak voor hen dus alternatief brood op basis van amandelmeel, noten of kokosmeel. Ook maak ik tussendoortjes als muffins. Zelf eet ik nauwelijks van deze baksels, de ervaring leert dat ik daar enorm van uitdij. De mannen hebben dat probleem niet.

Bij het ontbijt eten ze nu meestal yoghurt met nootjes, bessen, frambozen en geraspte kokos. Als lunch geef ik ze dus alternatief brood mee. Komt kind thuis dan heeft hij weer honger en is er soep of salade met koude aardappel (resistent zetmeel mag wel, vult goed) en ook weer wat baksels indien dat nodig is.

Het is de bedoeling dat er veel groenten wordt gegeten dus die verstop ik ook in het brood. Of ik maak fritters. Een soort pannenkoekjes op basis van kikkererwtenmeel met geraspte knollen (koolraap, wortel, zoete aardappel) of groentepuree. Restjes groenten pureer ik en meng ik met een beetje kokosmeel en ei en dat is dan weer een bodem van een nep-pizza die ondanks wat gemor (het lijkt er niet eens op) toch enthousiast naar binnen wordt geschoven.

Brood maak ik op verschillende manieren. Dit heerlijke recept van Henderina van brood op basis van kokosmeel en zoete aardappel doet het ook prima met allerlei soorten groentepuree. Ik maak er altijd een hartige versie van en voeg soms wat geraspte kaas toe.

Voor de zoete trek bak ik soms deze chocolademuffins (eigen recept), waarbij ik de banaan vervang voor (ontdooide) diepvries frambozen en in plaats van honing gebruik ik wat stevia. Ook heerlijk in een versie zonder cacaopoeder en dan met flinke wat citroenrasp, vanille en kaneel.

Een ander brood alternatief is dit notenbrood, wat heerlijk smaakt met oude kaas.

Natuurlijk wijkt dit enorm af van hoe ik eet. Zetmeelarm is voor mij vooral groenterijk eten. Zo probeer ik mijn gezondheid te verbeteren en mijn darmflora te herstellen. De mannen hebben die intentie niet. Zij willen vooral de komende periode van de 10 daagse kuur doorkomen zonder honger en zonder al te veel gedoe. Waarbij ik er wel voor zorg dat ze ongemerkt hun groenteinname iets verhogen.

Hoewel dit aangepaste eten best wat gedoe is, is het toch veel minder gedoe dan de situatie die we hier de laatste tijd hadden: M. en S.  aten ‘normaal’ met vlees (drie keer per week) en ik at parasietendodende zetmeelarme vegetarische voeding. In principe kunnen we nu bij de avondmaaltijd allemaal hetzelfde eten en doe ik er voor de mannen regelmatig wat vlees, kip of vis bij. Eigenlijk is dit voor mij zo ideaal, een gezin dat volledig suikervrij eet. Maar die droom duurt denk ik zo lang de kuur duurt ๐Ÿ˜‰ .

 

 

Advertenties

21 gedachtes over “Zetmeelarm eten voor beginners

  1. Wat handig om wat alternatieven te hebben voor brood! Ik eet het zelf ook bijna niet (werk toch vooral vanuit huis, dus ik kan altijd wel wat anders vinden), maar het is soms wel zoeken. En als ik buiten de deur werk, dan zie ik vaak weer weinig alternatieven voor brood. Bedankt voor deze tips dus ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zag vandaag op het blog “Mijmeringen” van Annemiek van Deursen een recept voor een pizza met een bodem van gemalen witte bonen. Ik weet niet of dat wat voor jou is maar het ziet er echt superlekker uit. Ik ben niet op dieet maar witmeel vervangen door bonen is nooit een verkeerd idee denk ik. Ik heb meestal van die kleine zwarte boontjes in huis, ik neem aan dat het daar ook wel mee gaat lukken.
    Jouw fritters zien er ook lekker uit, beetje hetzelfde principe.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een lekkere alternatieven voor brood. Mijn puber (net 18) zou echter gewoon met zijn maatjes aan de Turkse pizza gaan of koffie gaan drinken met wat lekkers bij Starbucks met zijn vriendin. Zolang hij niet omvalt van de pijn tenminste.

    Like

  4. Jouw mannen eten heerlijk zo te zien!
    Hebben ze nu ook minder trek? Want waarschijnlijk krijgen ze nu meer voedingsstoffen binnen en vezels. Wie weet willen ze er wel mee doorgaan ๐Ÿ™‚ Dat heb ik hier mee gemaakt. De mannen vonden wat ik op mijn bord had (vegan) lekkerder dan wat zij hadden. We doen nu al jaren een mix. Ik kook liefst vegan, maar dat is vaak wat meer werk en lukt me niet altijd.

    Liked by 1 persoon

      • Zou wel fijn zijn met avondeten. Ik hoop het. Maar idd jongens van die leeftijd zijn net vuilnisbakken ๐Ÿ˜€ Mijn man is wel minder gaan eten. Die kan op een of andere manier best met weinig toe. Zoons en ik eten meer. Maar mijn man krijgt op zijn werk dan wel weer regelmatig gebak of etentjes enzo.

        Liked by 1 persoon

    • Jij durft pasta van knolselderij ๐Ÿ™‚ Ik heb het verschillende keren van courgettes gemaakt en dat viel hier in de smaak. Dat smaakte ook behoorlijk naar gewone pasta.
      Eet smakelijk voor straks! Mij lukt koken vandaag niet. Er is nog wat boerenkoolstamppot voor de liefhebber. Oudste zoon werkt in ploegendienst en hij heeft al warm gegeten. Jongste zoon en ik tussen de middag ook. Ik heb toch geen trek. Ik neem wel een paar glutenvrije boterhammen met pindakaas en banaan. Ik heb al maanden nauwelijks trek. Komt vaker voor in de overgang. Ben veel misselijk en ik val af. Ik had me al schrap gezet voor aankomen in gewicht. Dat wil ik niet. Want elke kilo meer, betekent meer energie nodig om iets te kunnen doen. Al is dit dus ook niet ideaal.

      Liked by 1 persoon

      • Ja die pasta is heerlijk. Vind ik ๐Ÿ˜Š. Wel veel werk om het te snijden.
        Ik ben ook erg afgevallen, 8 kilo in 2 maanden tijd. Gelukkig heb ik wat reserves ๐Ÿ˜Š
        Sterkte hoor!

        Like

      • Hoe vonden ze de pasta?
        Ik ben vier kilo afgevallen in drie maanden, maar ik was al slank.
        Ik heb vandaag kooljambalaya gemaakt. Heel lekker, maar niet geschikt nu voor jullie. Verder heb ik vandaag Caraibische zoete aardappelsoep gemaakt uit het Leven Lang Fit kookboek. Die is al jaren een succes hier. Is heel snel te maken. Dus mocht je het recept willen, dan stuur ik je hem toe.

        Liked by 1 persoon

  5. Omdat ik al jaren koolhydraatarm eet en zo goed op gewicht blijf en heerlijk eet kende ik al veel van je recepten. De alternatieve broodrecepten ga ik eens maken, een paar lijken me wel wat.

    Liked by 1 persoon

  6. De foto’s van de gerechten zien er wel lekker uit! Haha nog even genieten van je gezin dat volledig suikervrij eet.
    Ik heb het deeg van het notenbrood gemaakt en ik ga het morgen bakken, ben benieuwd!

    Liked by 1 persoon

  7. Succes de komende periode. Ik zou ook wel eens wat willen vervangen, maar de bonen etc. is een probleem voor mij als FODMAPper. Een beetje lukt wel, maar ik kan niet zo makkelijk vervangen door iets wat ik verdraag. Maar ik ben zo blij met mijn aanpassingen en zรณveel minder klachten dat ik het er graag voor over heb.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s