Over parasieten en dingen die moeten verdwijnen

Inmiddels ben ik 11 weken onder behandeling van een diëtist die me helpt om mijn darmproblemen te verlichten en mij hopelijk te verlossen van de parasiet die zich in mijn darmen heeft genesteld en die op eerdere uitroeipogingen niet reageerde.

Ik volgde reguliere en niet-reguliere methoden om van het kreng af te komen en dat had geen enkel resultaat. Ik paste mijn voeding aan en deed alles wat ik op internet en in boeken vond wat zou helpen. Niets, nada, noppes. Wel veel geld lichter.

Nog verder lezend ontdekte ik dat het probleem wel eens niet zozeer de parasiet zou kunnen zijn, maar de staat van mijn darmen. Als jij een huis wilt verdedigen tegen indringers en dit huis is gammel, vol gaten en stort half in, zullen die indringers blijven komen. Ik vermoedde dat ik last heb van wat ze een dysbiose noemen, een onevenwichtige darmflora, waardoor je darmen vatbaarder worden voor ongewenst bezoek, minder goed verteren en een perfecte huisvesting zijn voor parasieten en ongewenste bacteriën.

Ik zocht en vond een diëtist met veel ervaring op het gebied van darmproblemen. Ook bleek zij al vaker ME-patiënten te hebben behandeld. Ze was vooraf heel eerlijk tegen mij dat ze niets kon garanderen, omdat ze heeft gemerkt dat ME-patiënten vaak anders reageren op een behandeling en dat het dus een kwestie zou zijn van onderzoek, voortschrijdend inzicht en uitproberen. Ik was blij met haar realisme en heb zelf ook ervaren dat mijn tegendraadse lijf vaak anders reageert. Alleen maar goed dat ze eerlijk is.

Voorafgaand aan de behandeling liet ik een darmflora-analyse maken voor een maag-darmdiagnostiek en op 6 april ging ik bij haar langs om deze te bespreken. Er kwam inderdaad uit dat ik een dysbiose heb, dus een instabiel darmmilieu.

Grof gezegd komt het op het volgende neer. Buiten de parasiet blijkt

  • dat ik eiwitten, koolhydraten en vetten niet goed verteer.   Omdat:
    • de alvleesklier onvoldoende gal en proteases aanmaakt
    • de maag onvoldoende maagzuur en pepsine aanmaakt
    • de darmwand onvoldoende enzymen aanmaakt
  • dat ik last heb van een verhoogde ph in de darmen. Dit zorgt voor groei van foute darmbacteriën. Er wordt te veel ammoniak in de darmen aangemaakt en dit is belastend voor de lever, nieren en hersenen.
  • dat ik doordat ik mijn eten niet goed verteer te veel rottingsflora heb (jammie!).
  • dat ik te weinig zuurvormende flora heb.
  • dat het secretorisch IgA te laag is. Dat betekent dat de afweer van de darmslijmvliezen niet op orde is.
  • dat de pancreaselastase te laag is. Dat betekent onder meer dat de alvleesklier niet goed spijsverteringsenzymen produceert om te helpen bij de vertering van eiwitten, koolhydraten en vetten.

Gevolgen: slecht opnemen van voedingsstoffen/vitamines en mineralen, te veel schimmels en bacteriën, ontstekingen en infecties, parasieten, voedselovergevoeligheden/intoleranties. Van de parasiet is tevens bekend dat het chronische vermoeidheid kan veroorzaken. Ook heb ik twee bacteriën in een verontrustende hoeveelheid die ook vermoeidheid en brain fog kunnen veroorzaken. Als ME-patiënt wil ik daar juist minder van!

Mijn idee dat het leek of ik het laatste jaar echt overal op reageer buiten de al jaren bekende intoleranties voor gluten en lactose,  bleek dus helemaal te kloppen met de uitslag. Als je niet goed verteert gaat de boel rotten en gisten en komt het er niet uit als normale ontlasting maar gaat het gepaard met buikpijn, kramp en diarree. Ik zat blijkbaar in een vicieuze cirkel waarbij ik steeds minder goed dingen verteer, dat veroorzaakt klachten die maken dat de darmen nog minder goed hun werk kunnen doen en een perfecte bodem worden voor ongewenste gasten die vervolgens schade aanrichten en zo zorgen dat ik nog meer voeding niet verteer. En ga zo maar door.

Joepie. En dan? Ze maakte een behandelplan waarbij ze aangaf te willen gaan werken aan verschillende dingen:

  • het zenuwstelsel
  • de lever (ontgiften en versterken)
  • bloedsuikerregulatie (voor een betere hormonale balans, meer energie en minder ontstekingsreacties)
  • bijnieren versterken (ook hier: voor minder ontstekingsreacties, meer energie, minder bloedsuikerschommelingen).
  • herstel darmmilieu (verbeteren van de algehele vertering, versterken en vermeerderen van de darmflora, remming rotttingsflora/verkeerde bacteriën, herstel darmslijmvliezen, remming groei parasiet).

Een aanpak door middel van voeding en supplementen. Met als motto eerst de boel versterken en later gericht de parasiet bestrijden. Als dat nodig is, want misschien nemen de darmen als het milieu verbetert het heft wel in eigen handen. In een later stadium wil zij kijken naar de schildklierhuishouding en de hormonen en door gericht bloedonderzoek ook te kijken naar tekorten.

Mijn vrees dat er nog meer voedingsmiddelen geschrapt zouden worden klopte gelukkig niet. De truc zit er in haar aanpak in om vooral andere combinaties te eten en andere manieren van eten klaarmaken. Dus kook/stoom en stoof ik vooral, eet ik fruit alleen nog maar tussendoor, eet ik zo min mogelijk rauwe groenten, ben ik gestopt met koffie, drink ik dagelijks bepaalde theesoorten om de bijnieren te versterken, gooi ik dagelijks over het eten zeewiervlokken om aan de juiste mineralen te komen, lijnzaad en hennepzaad en ook de olie om de lever te ondersteunen, eet ik twee keer per week vette vis (dát was even slikken na een vol jaar vegetarisch eten maar liever vis dan runderbottenbouillon), elke dag een eitje en buiten dat eitje ook dagelijks iets uit de categorie peulvruchten/tofu/eieren/vis, dagelijks noten en dagelijks specifieke kruiden en specerijen en groene groenten en bieten/wortelen/witlof en kool.

De grootste verandering zat er voor mij in dat ik voeding nu anders combineer. Ik mag koolhydraten niet met vis/peulvruchten/tofu combineren. Dus ik eet groenten met koolhydraten of groenten met eiwitten. Dat was even wennen maar inmiddels weet ik niet beter.

Buiten de voeding slik ik ook een lading supplementen en druppels om de lever te ontgiften en versterken, de bijnieren te versterken en de vertering wat te helpen.

En helpt het? Ja, zowaar! Ik merkte eigenlijk al meteen de voordelen van andere voedselcombinaties en bereiding. De continu kramp en buikpijn verdween al na een week. De opgezette buik waardoor ik 6 maanden zwanger leek heb ik nog maar zelden. De ontlasting zelf verbetert ook. Heel langzaam, maar er is progressie. Qua energie merk ik nog niets maar dat is van later zorg. Het eerste doel is de darmproblemen aanpakken.

Is het makkelijk? Nee, niet altijd. Het eten was voor mij al best ingewikkeld door de intoleranties en ik moet nu nog steeds een groot deel van de weinige energie die er is, besteden aan koken. In de ochtend eet ik meestal havermoutpap maar in de middag en avond is het soep/stoofschotels en dat soort meer. Het betekent meer koken in grotere porties en altijd nadenken hoe ik het zo kan inpassen dat iedereen in het gezin makkelijk kan mee eten.

Die ene week dat ik buikgriep had was niet makkelijk. Nergens trek in hebben en dan zo moeten koken en eten, dat lukte niet echt. Maar buiten dat kan ik wel zeggen dat ik nu na 11 weken echt vooruitgang zie.

We hebben tussentijds wel contact gehad omdat ik nog wat vragen had maar volgende week is de vervolgafspraak. Dan kijken we of er verder aanpassingen nodig zijn. Het is duidelijk iets van de lange adem om dit weer op orde te krijgen.

So far, so good!

 

Advertenties

36 gedachtes over “Over parasieten en dingen die moeten verdwijnen

    • Ik heb de cursus bio-energetische voedingsleer gevolgd en die volgt dat principe ook. Jan Dries is de grondlegger, hij heeft interessante dingen online staan.
      De Belgische Pascale Naessens is een echte kookboeken hit hier en werkt volledig volgens dit principe. Misschien leuk om ideetjes op te doen?

      Liked by 1 persoon

  1. Pittig, hoor! Fijn dat het beter gaat met je darmen, nu je energie nog “even”….

    Ik hoop dat je zelf al wel op het idee bent gekomen om – als je dan tóch moet koken – driedubbele porties te maken om in te vriezen? Dat helpt mij als singleworkingmum enorm in drukke tijden…..

    Liked by 1 persoon

    • Nee. Maar dat zou denk ik ook weinig zinvol zijn aangezien ze dat bij mijn weten alleen kunnen behandelen met antibiotica en dat juist verwoestend voor de darmflora is. Dat blief ik niet meer 😊.

      Like

      • Alleen als je ziek bent zetten ze dat in, en ook daar zijn ze terughoudender ingeworden maar het omvat veel meer.

        Liked by 1 persoon

  2. Martine, wat fijn dat er iets uitgekomen is. De darmen zijn verantwoordelijk voor heel veel ziekten en andere ellende.
    En in het boek Een leven lang fit wordt de combinatie groenten en eiwitten, of groenten en koolhydraten ook aanbevolen. Wat hoop ik voor jou dat je op gaat knappen!!! Een begin is er in ieder geval.
    Sterkte met alles.
    Carola

    Liked by 1 persoon

  3. Ik verwoord het verkeerd: de darmen moeten juist goed functioneren anders krijg je allerlei ziekten. Zij zijn niet verantwoordelijk natuurlijk. Als je verkeerde voeding tot je neemt krijg je daar allerlei problemen, dat komt weer in je bloed enz.
    Carola

    Liked by 1 persoon

  4. Oh mijn god, ik word duizelig als ik het alleen al lees. Blij dat deze aanpak werkt. Is je dietiste van de natuurdietisten vereniging? Ik heb een boek ” het energie herstelplan”, sommige dingen die je doet lijken daarop?
    En mis je de chocola? Mag je nog wel avocado cacao mousse? 🙂

    Like

  5. Herken een beetje van mijn zoektocht. Klinkt als de aanpak van dr. S. in Urmond, voorheen Maastricht. De supplementen neem ik al lang niet meer. Gewoon geen geld voor maar ik geloof ook dat met alleen onze voeding aan te passen we een heel eind komen.

    Liked by 1 persoon

  6. Fijn dat je een brede en werkende aanpak gevonden hebt ! Knap dat het je lukt om ieder dag toch een goed gebalanceerde maaltijd te koken, en extra porties voor je moeder te maken!
    Ik herken de benadering van je dietist trouwens in grote lijen van wat mijn orthomoleculair therapeute adviseert . Zij zegt dat het aanpakken van dysbiose in de darm meestal een lange adem vergt, zeker bij mensen met me/cvs e.d. Bij mij bleek ( begin 2017) ook uit ontlastingsonderzoek dat secretoir IgA veel te laag was , en dat er veel te weinig ‘good guys’ – bacteriestammen aanwezig waren in de darm, en er was sprake van matige vetvertering. Mijn ‘hulpvraag’ was het aanpakken van de neiging tot obstipatie ( ik heb nooit diarree) en de zeer frequente migraines . Tot nu toe met niet al te veel succes , maar ik ben er wel van overtuigd dat voeding en gerichte supplementatie belangrijk zijn . Maar ja… die vicieuze cirkel die jij beschrijft is soms lastig te doorbreken.
    Veel succes en goeds, Martine !

    Liked by 1 persoon

  7. Valt mee hoor. In de ochtend wat pap, tussendoor een eitje, lunch soep of groenten met bijvoorbeeld beetje rijst, tussendoor fruit, avond groente met bijvoorbeeld wat peulvruchten, tussendoor appel.
    De porties bij de maaltijden zijn klein. In de zin van veel groente naar bijvoorbeeld maar 2 lepels rijst. Eiwitten bij avondmaal 75 gram.
    En ik snoep verder niets hè.

    Liked by 1 persoon

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s